O belgické klasice Ridley je v posledních měsících nejvíce slyšet především ve spojitosti s ultimativním silničním strojem Noah Fast, jehož rám byl vyvíjen v aerodynamickém tunelu a nese celou řadu unikátních konstrukčních prvků. My zde ale tentokrát máme něco maličko klasičtějšího, byť také z čistě závodního segmentu – otestovali jsme Ridley Fenix SL. Jedná se o jeden z nejuniverzálnějších silničních modelů z hlediska kombinace nízké hmotnosti, celkové rychlosti a nabízeného pohodlí a ne náhodou jej preferují týmoví jezdci stáje Lotto-Soudal na všechny jarní klasiky, a to včetně Paříž-Roubaix. To samo o sobě o něčem svědčí a pro nekvalitní povrch mnoha českých silnic a silniček by právě Fenix SL mohl být tím pravým, vždyť rám i vidlice bez problémů pojmou pláště šířky 28 milimetrů! Takže hledáte-li špičkovou karbonovou silnici na dlouhé maratonské tratě, dost možná ji máte právě před sebou.
Námi testovaný model spoléhal na zakázkové osazení, mezi něž patří třeba luxusní karbonová kola Forza nebo nádherné „kombo“ řídítek s představcem Ritchey, nicméně hned na začátek je třeba zmínit, že Fenix SL se svou cenovou politikou snaží zaujmout daleko širší skupinu silničářů, nežli jen a pouze závodníky. Samostatný rámový set vychází na nějakých padesát tisíc korun, ovšem kompletně osazený stroj se sadou Ultegra, klikami Rotor 3D30 a koly Forza RC23 s náboji Shimano stojí celkem příznivých 72 900 korun. Mimochodem, týmový design založený na červené a bílé vypadá parádně, sázka na líbivost se vyplatila a mezi často celočernou konkurencí působí Fenix SL tak trochu jako z jiného světa, byť možná i maličko starosvětsky. Nám se líbí. Pokud by vás oslovila specifikace, kterou vidíte na fotkách a která se od sériové podoby přece jen dost odlišuje, připravte si nějakých sto padesát tisíc korun.
Cestou rychlosti a pohodlí
Jízdní komfort zdaleka není jen a pouze o schopnosti rámu a vidlice popasovat se s nerovnostmi, ale také o použité geometrii. Ta byla od počátku koncipována pro delší tratě a třeba oproti modelu Helium se od prvních metrů jeví výrazně klidnější, přitom ale ovladatelnost nebyla upozaděna. Pouze bylo u naladění délek trubek a rámových úhlů preferováno příkladné vedení přímého směru bez nutnosti neustálého soustředění či dokonce křečovitého svírání řídítek, jak to bývá u některých ostrých závodních kol. Geometrie je pocitově velmi přátelská a celkový klid u testovaného kousku podpořil také dlouhý představec. Posed byl díky tomu čistě závodní, ale určitě ne nepohodlný, ostatně délkou předního trojúhelníku Fenix SL odpovídá gravelu X-Trail, což je důkaz, že komfort byl upřednostněn před nekompromisně závodním nasazením. V této konkrétní podobě, pomineme-li grafiku rámu a barevné kombinace, je testovaný rám nabízen již třetí sezónu.
Podíváme-li se na jednotlivé detaily konstrukce, snaha o maximální absorpci rázů od asfaltu je znát jak z provedení zadní stavby či z útlé horní partie sedlové trubky se sedlovkou 27,2 mm, tak z tvaru přední vidlice. Na první pohled je znatelný nejen průhyb jejích ramen, ale také určitý konstrukční minimalismus – zvlášť v době extrémně mohutných předních vidlic mnoha silničních kol s kotoučovými brzdami. Oproti nim se Fenix SL nemusí snažit o nějaký „přijatelný kompromis“, ale pro svého majitele odvede z hlediska pohlcování otřesů naprosté maximum. Zvlášť když je tato vlastnost podpořena širšími plášti Challenge, jako u testovaného kousku, nebo luxusní karbonovou sedlovkou Ritchey FlexLogic s nulovým offsetem. Sériová podoba modelu Fenix SL pak spoléhá na řadu Forza Stratos, a to na postu sedlovky, řídítek i představce.
Podíváme-li se blíže na konstrukci rámu z „High Modulus Unidirectional“ karbonu, tak se zde prolínají dva světy – za prvé optická mohutnost předního trojúhelníku s nepřehlédnutelnou partií hlavy a obloukovitě prohnutou horní trubkou, za druhé pak skoro až titěrné sedlové vzpěry zadní stavby. Přesně toto je recept, který výborně funguje, jak jsme si již v minulosti vícekrát ověřili, samozřejmě za předpokladu správného „namíchání“ a poskládání karbonu jako takového. O přední vidlici již byla řeč a mezi konkurencí skutečně patří k těm nejsubtilnějším, byť celkovou tuhost ramen navyšuje zajímavý podélný schůdek – ne nepodobný tomu, jaký známe z modelu Noah Fast pro usměrnění nežádoucích turbulencí vzduchu.
Fast Fenix
Fakt, že model sedlají elitní závodníci na extrémně náročných podnicích, hovoří již sám za sebe. V případě konkrétního testovaného stroje s vysokými karbonovými ráfky nešlo v prvé řadě o hmotnost, byť hodnota 7,25 kilogramu není vůbec špatná. Fenix SL velmi sebevědomě zrychluje a jeho rám patří celkovou torzní tuhostí k lepšímu průměru své třídy, takže zde je vše naprosto v pořádku. Jeho hlavní parketa leží ale trochu jinde, a to v již zmíněné kombinaci rychlosti a pohodlí. Sice existují ještě tužší rámy, nekompromisní při extrémně silovém záběru, ale určitě nenabízejí takovou porci komfortu, jmenovitě velmi vydařený mix přátelské nezáludné geometrie a schopnosti pohlcovat otřesy. V čem však testovaný Ridley exceluje, to je vyváženost nabízeného pohodlí, kdy se předek kola na špatném asfaltu nejeví o nic tvrdší než zadní partie kola, podpořené zmíněnou sedlovkou Ritchey. Právě tvrdší předek je tím, co mnoha moderním silničkám v poslední době vytýkáme. Ridley Fenix SL je však někde jinde. Přední vidlice i zadní stavba dokázaly až nečekaně sebevědomě polykat rázy od zimou rozmláceného asfaltu na silničkách Středočeského kraje. Průhyb ramen vidlice zde není jen pro ozdobu, což platí také o klasickém provedení sedlových vzpěr se standardním brzdovým můstkem.
Jako celek nás tedy Fenix SL oslovil svou univerzalitou, dokáže být hodně rychlým parťákem s cílem v podobě vysokých rychlostních průměrů, zvlášť nasadíme-li podobná kola jako zde prezentovaná karbonová Forza. A přitom nás skoro až ukolébá svým přátelským naladěním a pocitem nadstandardního komfortu. Ovšem ani z hlediska ovladatelnosti nebylo cokoli podceněno a v zatáčkách si můžeme vychutnávat stoprocentní poslušnost a dokonalou odezvu na veškeré naše podněty, s podporou v podobě celkové tuhosti kol.
Na úplný závěr musíme zmínit ještě hodně nadstandardní možnost výběru z variant modelu Fenix, který je nabízen nejen s celou řadou možných kombinací osazení či barev, ale vedle klasické verze také v té diskové. Tolik tedy k jednomu z bestsellerů kolekce značky Ridley.
Technická specifikace
(sériové osazení)
Rám: Fenix SL HM Unidirectional Carbon
Vidlice: Fenix SL HM Unidirectional Carbon
Kliky: Rotor 3D30 52/36
Řazení: Shimano Ultegra
Přehazovačka: Shimano Ultegra
Přesmykač: Shimano Ultegra
Brzdy: Shimano Ultegra
Kola: Forza RC23
Pláště: Vittoria Rubino Pro
Kazeta: Shimano Ultegra 11-30 (11)
Řídítka: Forza Stratos
Představec: Forza Stratos
Sedlovka: Forza Stratos
Sedlo: Forza Cirrus Pro
Hmotnost: 7,25 kg (vel. L)
Cena: 72 900 Kč
Rámový set: 49 900 Kč
Nejluxusnější dámský bike v kolekci Headu, takový je post testovaného růžovo-antracitového karbonového hardtailu. Jeho rám je konstrukčně…
Zbrusu nový XC a maratonský full Oiz španělské značky Orbea si snad ani nemohl přát lepší reklamu, od své premiéry již stihl nasbírat celou…