Aura XR3 představuje nejdostupnější gravel v aktuální kolekci domácího Authoru, v mnoha ohledech blízce příbuzný výše postavenému modelu Aura XR5. Oba spojuje identický rám, postavený ze slitiny 6061 s trojitě zeslabovanými trubkami a s totožnou geometrií. Identická je rovněž duralová vidlice s kónickým sloupkem a pevnou osou, větší rozdíly pak najdeme v použitém osazení, kdy XR3 s cenovkou 26 990 korun vsadila na cenově dostupnější sadu Shimano Sora. Brzdí se zde mechanickými kotoučovkami Shimano RS305 se 160mm kotouči. V gravelové kategorii, která si většinou zakládá na záměrné nenápadnosti, o to více potěší design se světle modrým odstínem. Některý pravověrný gravelista nad výraznou barvou možná ohrne nos, nám se ale bledě modrá aura hodně líbila a přitáhla daleko více pozornosti všude, kde jsme se s ní objevili.
Zaměříme-li pozornost na rám, tak ten nese typický rukopis Authoru posledních několika let. Mohutný lehce bi-axiální profil spodní trubky doplňuje neméně robustně vyhlížející „tapered“ hlava a směrem dozadu se zřetelně zplošťující horní trubka. Tady vše nahrává maximální torzní tuhosti, což platí také v případě efektního zploštění sedlové trubky v oblasti pod přesmykačem. Zadní stavba svou délkou i použitými profilacemi představuje osvědčenou klasiku, navíc zde nechybí ani závity pro montáž nosiče či dlouhých blatníků – přece jen toto kolo bude nejspíš sloužit v rozličných rolích, od univerzálu pro dennodenní dojíždění do práce, přes ideálního tréninkového parťáka v zimním a jarním období, až po odolný stroj dálkových jezdců a cyklocestovatelů, takže možnost ověšení brašnami a nákladem je zde poměrně zásadní.
V tomtéž duchu byla laděna také geometrie, která je hodně příjemná a nabízí velmi komfortní jízdní pozici. Sestava podložek pod představcem i jeho sériová vzpřímenější poloha jsou v tomto směru ideálem, současně však umožňují hodně velký rozsah naladění, pakliže si budeme chtít posed co nejvíce připodobnit svému silničnímu kolu. Ovšem i když dokáže být Aura XR3 vyloženě sportovní, byla by vlastně trochu škoda okrádat se zde o pohodlí, o něco vzpřímenější poloha trupu bude výhodou pro delší jízdy, během nichž střídáme asfalt s méně náročným terénem. Sériově nastavená výška řídítek má určitě něco do sebe a k rozmazlujícím prvkům tady patří rovněž sedlo Author Guru nebo gel/semišová omotávka. Navíc zde můžeme u každé velikosti rámu počítat s nadstandardním rozsahem vzhledem k výšce postavy, námi testovaná velikost 54 byla bez problémů použitelná i pro jezdce s výškou bezmála sto devadesát centimetrů.
Dostupněji, ale stále sportovně!
Byť je XR3 nejdostupnější z řady gravelů Aura, jízdní projev z velké části odpovídá verzi XR5, a to jak díky identické geometrii, tak i zásluhou funkce osazení nebo obutí. Jistě, třeba kliky Prowheel RPL působí na pohled jednodušším dojmem, ale rozhodně zde nebyly nasazeny na úkor funkce. Samotná sada Shimano Sora je pak z hlediska preciznosti změny převodu hodně dospělá a vlastně skoro identická s výše postavenou Tiagrou, ergonomie pák Dual Control je i v případě cenově dostupnějších dílů japonského výrobce jednoduše dokonalá. Pokud se tedy nebudeme soustředit na to, co že je napsáno na pákách a obou měničích, skoro nemáme šanci rozeznat, kterou sadu právě sedláme. V případě testovaného gravelu byl anatomicky propracovaný úchop ještě podpořen příjemným tvarem řídítek Promax. Ta byla svým spodním obloukem někde na pomezí standardního silničního a více roztaženého gravelového provedení, takže jakýsi zlatý střed – respektující ergonomii, ale současně neurážející konzervativní silničáře, jakožto teoretické majitele tohoto kola.
Pokud sečteme vše výše zmíněné, tak výsledný jízdní dojem je podpořený jak vynikající tuhostí rámu, tak precizní prací komponentů. Také pláště Cross Shield šířky 35 mm byly jedním z důležitých kamínků mozaiky zvané příjemný jízdní projev. Aura XR3 ochotně zatáčí, ale současně je míra ovladatelnosti přesně taková, aby jakkoli neobtěžovala třeba zmíněné dálkové jezdce, kteří mají kolo obtěžkáno nákladem. Jízdní stabilita a ochota držet přímý směr zde proto dominují, což je výhodou, i pokud zrovna jedeme klasickou lesní či polní cestou, mimo asfalt. Kolo zkrátka působí nezáludně a po prvních pár metrech máme pocit, že jej sedláme již roky. Ideál i pro méně zkušené cyklisty, kteří si chtějí pořídit jedno univerzální kolo, jak se u gravelů často říká „na všecko“.
Pláště Cross Shield s jemnějším, ale současně dostatečně členitým vzorkem jsou vlastně podobné CX obutí, takže se ani mimo asfalt neztratí. Přesto Aura XR3 docela láká k nazutí ještě o něco širších plášťů, které by ještě podpořily schopnosti kola v terénu, ale to již záleží na prioritách každého jeho majitele. Příjemně nás překvapily mechanické kotoučovky Shimano, které disponují adekvátním pákovým poměrem pro kombinaci se silničními dualy, takže nabídnou jak slušný výkon, tak i jeho citlivé dávkování. Přechod na třmeny Shimano u základních modelů bez hydrauliky se z našeho pohledu Authoru povedl, byť třeba brzdy Rever, či Tektro s dvojicí pohyblivých destiček, byly v minulosti také zajímavé.
Převodový rozsah byl zcela bez problémů a zvládli jsme vyjet i hodně prudká stoupání v terénu. Celková hmotnost 11,05 kilogramu proti našim vrchařským choutkám neprotestovala a kolo při jízdě působilo spíše o něco lehčím dojmem, než co ukázal displej naší váhy. V terénu pak samozřejmě záleží na zkušenosti pilotáže, ale schopnosti kola jsou hodně slušné, ať už ve výjezdech či při rychlé jízdě méně náročnými lesními a polními cestami. Takže hledáte-li dostatečně schopný gravel s nepříliš vysokým rozpočtem, u Aury XR3 jste na správné adrese.
Technická specifikace:
Rám: triple butted dural 6061
Vidlice: Author dural 1.5" tapered
Kliky: Prowheel RPL, 48/32
Brzdy: Shimano RS305, 160 mm
Řazení: Shimano Sora 2x9
Přehazovačka: Shimano Sora
Přesmykač: Shimano Sora
Náboje: Quando Road Disc
Kazeta: Shimano HG400-9, 11-32 (9)
Ráfky: Jalco CR25D
Pláště: Ritchey Cross Shield 700 × 35c
Řídítka: Promax
Představec: Author
Sedlovka: Author
Sedlo: Author Guru
Hmotnost: 11,05 kg (vel. 54)
Cena: 26 990 Kč
Už jsme si zvykli, že jakmile je u některého KTM v názvu dodatek „Sonic“, je to vždy to nejrychlejší, nejtužší, případně nejlehčí a logicky…
Merida měla vždy ucelenou řadu fullů téměř pro všechny disciplíny, a když na loňský rok doplnila modely One-Twenty o plovoucí uložení…