Jméno A-Ray je v kolekci domácího Authoru synonymem kompletního odpružení pro XC a maratonské nasazení. Loni zjara jsme otestovali jeho prestižní karbonovou verzi s dodatkem Team, nyní je na řadě mnohem dostupnější varianta na duralovém rámu, ovšem slovo „dostupnější“ zde rozhodně neznamená horší! Se současnou akční cenovkou 59 990 korun se jedná o hodně lákavou koupi. Fantastickou torzní i boční tuhost rámu, kterou jsme naplno prověřili v největší velikosti 21“ pod téměř stokilovým a 193 cm vysokým testerem, zde doplňují osvědčené pružící jednotky Rock Shox a komponenty Deore XT/SLX. Co je však ještě důležitější, v reálu se kolo chová nečekaně lehkonohým dojmem, jakoby mělo o dobré kilo méně než navážených 13,65 kilogramu. Když si k tomu přidáme příjemnou geometrii a stovkový zdvih naladěný primárně na výkon, máme před sebou ideálního kandidáta na nový maratonský bike.
Konstrukce je logicky podobná karbonové verzi Team a na vývoji rámu se i v tomto případě podíleli švýcarští konstruktéři kanceláře ICTM AG. A-Ray v obou verzích je proto prvním Authorem, jenž byl od počátku vyvíjen na alpských svazích. Konstrukčně se jedná o standardní čtyřčep, přesněji zavěšení Horst Link, ovšem se zadním čepem umístěným ve značném předsazení oproti náboji kola. K dalším typickým znakům patří tlumič pod horní trubkou, opticky plynule navazující na sedlové vzpěry a doplněný o krásně zpracované ramínko, chcete-li vahadlo. Všechny duralové profily použité na předním trojúhelníku i zadní stavbě jsou již od pohledu výrazně dimenzovány a výsledkem je tuhost celku, již by mohl A-Ray 29 vyučovat. Upřímně, už dlouho jsme nejeli na tak torzně tuhém fullu, zvlášť pak v takto v obrovské velikosti. Bravo! Na imunitě vůči kroucení se ovšem podílejí také čepy a samozřejmě i pevné boostové osy. Některé konstrukční prvky jedenadvacátého století mají zkrátka svůj jasný přínos.
Z hlediska geometrie se jedná o maratonskou klasiku. I když má dneska řada výrobců tendence dané kategorii nadělovat trailové sklony, tak tento přesah zde nehledejme a upřímně, ani trochu nám nechyběl. Ona hravost a dnes populární „fun factor“ s sebou totiž mnohdy chtě nechtě přináší omezení přirozených vrchařských sklonů, což může být sice prima na trailu, ale již o dost méně žádané v několikakilometrových náročných výjezdech, které k dlouhým maratonským tratím patří. Zde A-Ray 29 exceluje – průběh pružení společně se sériově nastaveným posedem, největším průměrem kol a plášti Barzo dokáží mnohé. Pokud je skutečně pravdou rčení, že co se dá sjet, dá se i vyjet, tak tento full bude ideálním nástrojem pro posouvání dalších a dalších limitů. Vlastně to bude pouze v našich nohách, jestli nějakou těžkou pasáž ve výjezdu dáme či nikoli, na kolo v tomto případě nic moc svádět nemůžeme.
Bytelně vyhlížející rám, průměr ráfků 29“, obří velikost XL – testovaný bike byl skutečně kus kola, ideální pro postavu okolo sto devadesáti a více centimetrů. Jenže! Pokud čekáte, že takto rozměrný full bude neobratný či dokonce neohrabaný jako zaoceánský parník na Vltavě, vyvedeme vás z omylu. Kolo zatáčí na brnknutí prstu, ale jen v okamžiku, kdy po něm takový manévr chceme. Ve všech ostatních okamžicích se tváří nadmíru stabilně a předvídatelně, takže když sudičky rozdávaly čerstvě narozenému A-Rayi 29 ovladatelnost, daly mu jí do vínku přesně akorát, ani málo, ani moc. Takové naladění u maratonsky laděného fullu nám vyhovuje a na devadesátém kilometru závodní trati, totálně vysílení, budeme nadmíru rádi, že je kolo poslušné a předvídatelné. Snad jedinou připomínku máme k šířce řídítek. Ještě před pár lety by hodnota rovných sedm set milimetrů byla standardem, ale dnes mohou být pro některé uživatele tato řídítka pocitově trochu užší.
Rock Shox to zařídí
Jednotky Rock Shox, konkrétně tlumič Monarch RL HVI a vidlice Recon Gold s dálkovým ovládáním z řídítek, jsou naladěny přesně pro dané určení. Vše logicky závisí na jejich nastavení a můžeme preferovat výkon či vyšší míru komfortu. Nicméně nám osobně ke kolu nejvíce sedělo trochu tvrdší nastavení, kdy jsme se sice možná dobrovolně okrádali o nějaký ten milimetr pružení a komfortu, ale stovkový zdvih a celkové naladění geometrie svádějí k tomu je nafoukat o něco více nežli u některých konkurenčních strojů. A-Ray 29 je zde zkrátka pro ty jezdce, kteří upřednostňují rychlost a nežádoucí pohupování při jízdě by je pocitově okrádalo o výkon. Takže patříte-li mezi dosavadní uživatele hardtailů a pokukujete po svém prvním fullu, s neustálými menšími pochybnostmi o výsledném přínosu kompletního odpružení, právě A-Ray 29 bude skvělým řešením. Možná svého majitele nebude vyloženě rozmazlovat nadstandardním pohodlím, ale z hlediska funkce mu lze jen máloco vyčíst. A pokud si myslíte, že sdružená páčka dálkového uzamykání tlumiče i vidlice je pro sportovní ježdění nezbytná, není tomu tak. Za prvé správně nastavený tlumič jezdce neobtěžuje citelným pohupováním ani v plně aktivním modu a za druhé je páčka na jeho těle neustále v ideálním dosahu, když už budeme mít potřebu ladit za jízdy kompresi.
Ani z hlediska osazení není kolu co vytknout. Kotoučovky Deore možná nejsou tak prestižní záležitostí jako XT, ale fungují výborně. Cena a kvalitativní zařazení toho kterého komponentu nejsou vždy vypovídající o jeho užitné hodnotě. Stejně tak řazení kombinující XT a SLX bylo z hlediska funkce precizní a přítomnost dvojpřevodníku jednoznačně chválíme, byť bychom namísto velké placky se 36 zuby raději viděli osmatřicítku, ale to už je záležitost vkusu a potřeb každého z nás. Zapletená kola Mavic XA a pláště Barzo v šířce 2,25“ jsou, vzhledem k zaměření kola, z našeho pohledu také správně. K nadstandardním komponentům patří třeba i sedlo Prologo Nago Evo X10, ale to už zabíháme do přílišných detailů. Tolik tedy k modelu Author A-Ray 29.
Technické specifikace
Rám: double butted dural 6061 29", 100 mm
Tlumič: Rock Shox Monarch RT3 air
Vidlice: Rock Shox Recon Gold RL, 100 mm
Kliky: Shimano SLX 36/26
Brzdy: Shimano Deore, 180 mm
Řazení: Shimano SLX
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano SLX
Kazeta: Shimano M7000 11-42 (11)
Kola: Mavic XA 29
Pláště: Vittoria Barzo kevlar 2.25”
Řídítka: Ritchey MTN Comp, 700 mm
Představec: Ritchey Comp 4-Axis
Sedlovka: Ritchey Comp
Sedlo: Prologo Nago Evo X10
Hmotnost: 13,65 kg (vel. 21“)
Cena: 59 990 Kč (akční cena)
Zbrusu nový XC a maratonský full Oiz španělské značky Orbea si snad ani nemohl přát lepší reklamu, od své premiéry již stihl nasbírat celou…
Nejvýše postavený juniorský závodně laděný bike domácího Authoru může plnit několik rolí současně. Tento předstupeň do světa plnohodnotných…