Nejvýše postavený juniorský závodně laděný bike domácího Authoru může plnit několik rolí současně. Tento předstupeň do světa plnohodnotných závodních devětadvacítek se stane splněným snem mnoha tatínků, kteří pro svou ratolest chtějí lehký a dokonale fungující hardtail. Současně konstruktéři bike od počátku zacílili také na dámy a vedle dětské velikosti rámu 14“ je Ultrasonic 27,5 nabízen rovněž v šestnáctce, ideální pro postavu okolo 165 centimetrů.
Sestava rámu s trojitě zeslabovanými trubkami, vzduchové vidlice F1RST, lehkých kevlarových plášťů a převodové kombinace 1x11 se hodně povedla a u testované šestnáctky je sériově použito třeba i velmi pohodlné dámské sedlo. To, že zde byl řešen každý sebemenší detail, dokládají také zkrácené pěnové gripy nebo kotoučové brzdy Tektro Gemini s dodatkem WS, tedy s drobnou páčkou blíže u řídítek – pro menší ruce dam či juniorských jezdců. K tomu si přičtěme řazení SLX, parádní kliky SR Suntour či výše naznačenou absenci přesmykače, výrazně zjednodušující úkon řazení. Cenovka kola 27 990 korun odráží jeho kvality, ovšem současně je třeba dodat, že výrobce volil všechny komponenty tak, aby byly za danou cenu co nejlehčí. O tom svědčí také celková hmotnost 11,8 kilogramu.
Již bývá skoro pravidlem, že s testem podobně malých kol si kluci z Cykloservisu vždycky vzpomenou na mě, aspoň že někdy. :-) Takže jsem měla možnost strávit s Ultrasonicem 27,5 několik týdnů společného ježdění a hodně brzy jsem si na rychlý bike zvykla. Rozmazlena kompletním odpružením jsem si sice musela chvilku zpětně osvojovat pravidla jízdy na hardtailu, ale mozek nečekaně rychle oprášil, na co byl kdysi po léta zvyklý. Nejlepší juniorsko/dámský Author tak okusil pošumavský i šumavský terén, stejně jako pěšiny a cesty jihozápadně od Prahy. Hned na úvod prozradím, že si vedl sebevědomě, takže zvažuji, že si k více jak třináctikilovému celopéru opět pořídím lehčího hardtaila. A to už pár měsíců pokukuji po gravelu…
Sázka na osvědčené principy
V případě geometrie Author využil to, co má u kategorie 27,5 osvědčeno, tudíž je výsledkem příjemná kombinace stability a ovladatelnosti. Přesně takhle by mělo naladění juniorsky/dámského modelu vypadat, bezvadné vedení přímého směru je doplněno hbitými reakcemi na podněty od řídítek – nicméně primární zde byla nezáludnost a bezvadné držení zvolené stopy i při nízkých rychlostech, třeba v příkrých výjezdech. Samotná kola průměru 27,5“ mám ráda a jsem na ně zvyklá, pro výšku 165 centimetrů mně osobně přijdou devětadvacítky nepatřičné, ale to je věc názoru. Nutné je však dodat, že i přes všeobecnou preferenci standardu 29“ na tom nejsou “sedmadvacítky“ z hlediska adheze a prostupnosti terénem znatelně hůř, přitom snížení obvodové hmotnosti, tedy sestavy ráfků a plášťů, se projeví lepší akcelerací. Zvlášť ve střední třídě je minimalizace váhy po obvodu kol více než žádoucí. Bike pocitově akceleruje ještě o dost lépe, než co naznačuje jeho hmotnost.
Celkové naladění geometrie je univerzální a výška řídítek se snaží být co nejkomfortnější, i přes sportovní zaměření modelu. Osobně jsem si hned během první vyjížďky přesunula čtveřici podložek z pod představce nad něj a posed byl více závodní, s parádním projevem v prudších, ale i těch táhlejších výjezdech. Přitom ve sjezdech jsem nepociťovala znatelné snížení stability – „sedmadvacítková“ kola jsou i v tomto ohledu blízko devětadvacítkám a sjezdy jsou o jistotě, snad s výjimkou těch extrémně prudkých, kde bylo nezbytné jít za sedlo. Každopádně rychlá jízda terénem kolu vyloženě sedí, což je podpořeno také velmi kultivovanou prací vidlice. Role topmodelu značky RST je zasloužená a v reálu funguje podobně jako elitní vidlice nejprestižnějších výrobců. Vysoká citlivost z kraje chodu a reálné využití téměř všech osmdesáti milimetrů zdvihu s patrnou progresivitou až na úplném konci – za F1RST palec nahoru a přiznávám, že jsem si tutéž vidlici po testu ultrasonicu objednala na mého fulla (jen s vyšším zdvihem) jako náhradu za dosluhující Recon. Příjemná se ukázala i páčka dálkového lockoutu, vyžadující minimální ovládací sílu.
Přestože se testovaný hardtail tváří jako juniorský chrt, jízda dokáže být i zábavná. Zásluhou příznivé hmotnosti rád každou chvilku odlepí kola od země a přestože bunny-hop zatím teprve trénuji, nadhození předku na překážku či odskočení terénní hrany zvládá kolo parádně. Pochvalu zasluhuje funkce brzd, kdy páčky „WS“ mají skutečně svou logiku. Zjednodušení převodových kombinací ocení ti, kteří mají s přesmykačem problémy, přesto osobně i nadále upřednostňuji „dvojplacku“. Jediný převodník se 32 zuby bude pro většinu dam i juniorů sice zcela dostačující a vrchařské schopnosti jsou také solidní, jen mi v mírných klesáních trochu chyběl ještě těžší převod, který by zajistil převodník se čtyřiatřiceti zuby. Ale to je již otázka priorit. Samotná změna převodu je parádní a ani jednou mi nespadl řetěz, vytvarování zubů převodníku Suntour ZigZag tedy fungovalo na jedničku. Navíc je rám připraven pro instalaci přesmykače Side-Swing, takže případné doplnění převodů není nemožné. Co se týče volby rychlých plášťů, tak na jakémkoli suchém podkladu byly CST B-Trail výborné a jejich směs bezvadně seděla i na kamenech a kořenech. Snad pouze v rozbláceném terénu pláště zrovna neexcelovaly, ale ruku na srdce, kolik dam se vyžívá v rochnění bahnem. A absence pevných os? Myslím, že u takto malého a lehkého kola by byly zbytečnou vahou navíc a sama jsem při častém převážení kola krátkou fabií uvítala klasické rychloupínáky. O pohodlném dámském sedle Author již byla řeč a právě tento model považuji za jeden z nejzdařilejších sériově montovaných dámských sedel.
Na závěr by ještě mělo zaznít, že Ultrasonic je nabízen také ve 26“ verzi s prakticky identickým osazením a pevnou vidlicí.
(kat)
Technická specifikace
Rám: triple butted hydroform. 6061
Vidlice: RST F1RST, 80 mm
Kliky: SR Suntour Zeron, 32
Brzdy: Tektro Gemini WS, 160 mm
Řazení: Shimano SLX
Přehazovačka: Shimano SLX
Kazeta: Shimano CS-M7000, 11-46
Náboje: Author Xenon
Ráfky: Author Xenon Pro
Pláště: CST B-Trail Kevlar, 2,1“
Řídítka: Author dural
Představec: Author dural
Sedlovka: Author dural
Sedlo: Author Navigator
Hmotnost: 11,8 kg (vel. 16“)
Cena: 27 990 Kč
Pokud nepatříte mezi zastánce uhlíkových vláken pro čistě terénní výkonnostní nasazení, ale přesto byste rádi sedlali lehký, hodně rychlý…
Izoard je v kolekci německého Stevensu vstupním modelem mezi karbonovou smetánku a jeho zatím poslední generace měla premiéru na Eurobiku…