Domácí Apache výrazně přepracoval svou řadu hardtailů, přičemž devětadvacítkový topmodel pojmenovaný Tuwan R1 prošel naším testem. Výrobce jej předurčuje pro sportovní a dokonce i pro závodní nasazení – dodatek „R“ v názvu totiž značí „race“. U Apache ani trochu nezaháleli a novinka v šedém hávu je reakcí na současné konstrukční trendy. Tuwan R1 chtěl být od začátku evidentně nejen rychlý, ale hlavně skvěle ovladatelný a současně odolný, což se povedlo na výbornou. Postavit jednosměrně zaměřený, ryze cross-countryový hardtail bývá o dost jednodušší nežli navržení kola, které bude vedle své výkonnostní stránky rozdávat také radost z jízdy. Vzhledem ke stovkovému přednímu zdvihu může znít nezvykle, budeme-li psát o jasně čitelném trailovém přesahu, nicméně v okamžiku, kdy se dostaneme do náročnějšího terénu, právě tato zdánlivě skrytá dovednost kola vynikne na plno. Testovaný bike v klopenkách nebo při odskakování terénních zlomů vykouzlí úsměv na tváři – přitom se jedná o tentýž stroj, s nímž jsme schopni slušně zajet maraton či lokální XC.
Precizní naladění rámových úhlů a délek trubek zde doplňuje například boostová zadní osa, 180mm brzdové kotouče a celkově velmi odolná kola, což jsou důkazy, že se myslelo nejen na rychlou jízdu, ale i na tu techničtější. Současně je zde hodně schopná kombinace plášťů Schwalbe Racing Ralph (vzadu) a Racing Ray (vpředu), která je z našeho pohledu naprostým ideálem pro cross-country téměř v jakémkoli pojetí. Členění nepříliš vysokého vzorku s podélným rozdělením jednotlivých výstupků má schopnost dokonale se přilepit k podkladu, ať už je zpevněný, kamenitý nebo třeba plný kořenů. Takže i kombinace použitého osazení je promyšlená, což platí také o namíchání komponentových sad Deore XT a SLX, přičemž úplnou třešničkou na dortu jsou parádní gripy a sedlo od luxusní značky Ergon.
Sázka na jistotu
Již při pohledu na duralový rám ze slitiny 6061 a na topmodel mezi vidlicemi SR Suntour je jasné, že Apache nechtěl nic ponechat náhodě. Právě vidlice Axon je podle nás naprosto fantastická nejen z hlediska poměru cena/výkon, ale především snese srovnání s lepšími vidlicemi prestižních značek. Vysoká tuhost, praktické využití drtivé většiny zdvihu s výraznější progresivitou až k jeho konci a k tomu příkladná citlivost zkraje chodu – zde není co vytknout a totéž platí o naprosto ideální páčce dálkového lockoutu. Zde by se klidně mohli inspirovat mnozí ostatní výrobci pružení. Určitou zajímavostí je také sériová instalace malého plastového blatníčku.
Samotný rám je zdařilou kombinací závodních genů a odolnosti nezbytné pro tvrdší terénní ježdění. Výsledkem je vynikající torzní tuhost nejen při záběru nebo při silové jízdě ze sedla, ale rovněž při naklopení do zatáčky. Použité profilace trubek přitom nepůsobí zbytečně předimenzovaně – pagodovitý profil spodní trubky je doplněn skoro až subtilně působící zadní partií trubky horní. O vhodnou jízdní pozici se částečně stará také zahnutá sedlová trubka, doplněná o sedlovku s přímým zámkem. Za kónickou hlavou najdeme precizně vyřešené vstupy řadicího bovdenu a hydrauliky zadní brzdy, se zajímavým vyvedením před středovým pouzdrem. Sympatické je, že rámu zůstala příprava pro dodatečnou montáž přesmykače. Přece jen v dané třídě, s cílovou skupinou mezi běžnými hobby jezdci, se mohou najít ti, kteří si budou chtít časem doplnit ještě lehčí či naopak těžší převody.
Zadní stavba představuje konstrukční klasiku a spoléhá na vyšší profil řetězových vzpěr bezprostředně za středovým pouzdrem, ovšem s následným zúžením a napojením na tvarově zdařilé patky. Sedlové vzpěry se nesnaží trhat rekordy v minimalismu svého průřezu, což je dobře. Předhánět se, který z výrobců dokáže vyrobit útlejší profil, většinou nemívá u duralového rámu větší opodstatnění. Také dvojice můstků je klasikou a pochvalu zasluhuje dostatek prostoru pro široké pláště, a to i pro případné nabalení bláta, s čímž mnohé konkurenční rámy občas bojují.
V terénu
Takže nyní už k jízdnímu projevu. V těžším terénu kolo působí až nečekaně robustně a rozhodně nemá jezdec pocit, že by mu jakkoli ubližoval, ani když se nechá trochu unést a každou terénní hranu využívá k odrazu. V tomto ohledu je zmiňovaný trailový přesah jasně cítit a totéž platí, připlete-li se nám do cesty hodně klikatá pěšina či série klopenek. To nás na kole od začátku bavilo. Přitom celková rychlost jízdy a akcelerace jsou velmi dobré a bike působí pocitově lehčím dojmem, než co by předpovídala celková hmotnost 12,95 kilogramu. Z části za to jistě mohou lehké, velmi rychlé pláště i již zmíněná tuhost rámu, dávající jezdci pocit bezchybného přenosu energie. A to i v případě, že bude vážit sto kilo – Tuwan R1 je více než dostatečně dimenzován.
Geometrie je ideálně naladěná z hlediska kombinace točivosti a směrové stability. Bike se otočí skoro na místě, ochotně se skládá do zatáčky a reaguje na podněty jezdce přesně tak, jak si přejeme. Přitom k jízdě přímým směrem nepotřebuje nijak nutit a v nízkých i vysokých rychlostech dokáže sám držet přímý směr. Nejvíce nás to překvapilo v prudkých výjezdech, při rychlostech podobných chůzi. V takových okamžicích vyžaduje nemálo podobně obratných strojů skoro až křečovité svírání řídítek, abychom dokázali jet přímo, zatímco Tuwan je k jezdcovým dovednostem mnohem shovívavější a jízda na něm bude příjemná i pro začínajícího bikera. Pro extrémně prudké výjezdy už jsou sice řídítka v sériovém nastavení trochu výše, ale jde spíše o zvyk – prioritou zde byla ovladatelnost a prostupnost terénem. Ve sjezdech, a to i těch hodně prudkých, je totiž bike dokonale jistý a nastavený posed umožní posouvat hranice jezdeckých dovedností. Samozřejmě za přispění velkých kol, optimálně zvoleného úhlu hlavy a bezvadně pracující vidlice i brzd.
Z hlediska osazení vše fungovalo výborně, platilo to o brzdách i řazení, zde není co vytknout. Byť nejtěžší převod 32-11 může být pro sportovně orientované jezdce určitým handicapem, vzhledem k celkovému ladění kola preferujícímu ovladatelnost nemusí ničemu až tolik vadit. My bychom zde sice raději viděli převodník se 34 zuby, s nímž by měl být rozsah použité kazety stále dostatečný i pro kopcovitější tratě, záleží ale na prioritách. Za absolutní nadstandard pak považujeme sedlo a gripy Ergon. Jedná se o luxusní díly s nemalou cenou, takže je na sériových modelech střední třídy potkáme jen málokdy, ovšem z hlediska komfortu je to naprostá paráda. Takovéto sedlo bychom rádi potkávali na vícero kolech, je totiž doslova balzámem pro naše pozadí i při celodenní jízdě a totéž platí u gripů. Možná se řekne gripy, vždyť je to jenom kus gumy – ale až ve chvíli, kdy člověk okusí takhle kvalitní model, zjistí, jak i zdánlivé detaily mohou být důležité. Maximální pohodlí jezdce je zkrátka pro Apache hodně důležité a nám se tento směr zamlouvá. Takže tolik k modelu Tuwan R1.
Technická specifikace
Rám: Alloy 6061
Vidlice: SR Suntour Axon 32 RL-RC, 100 mm
Kliky: Shimano SLX, 32z.
Brzdy: Shimano SLX, 180 mm
Řazení: Shimano SLX 1x11
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Kazeta: Shimano SLX 11-46 (11)
Náboje: Formula
Ráfky: Remerx Hurry
Pláště: Schwalbe Racing Ralph / Rey, 2,25“
Řídítka: Spec Phase, 740 mm
Představec: Spec Phase
Sedlovka: Spec Phase
Sedlo: Ergon SMC40
Hmotnost: 12,95 kg (vel. 19“)
Cena: 33 990 Kč
Lapierre Zesty, full, jenž si prošel řadou vývojových stádií, která přinesla nejen změnu zadního systému odpružení, ale také posun…
Firetrack je nové jméno v kolekci domácího 4Everu a najdeme pod ním cenově dostupnou, současně však nečekaně sportovní devětadvacítku.…