Značka Apache se v posledních letech vyprofilovala především ve velmi schopného producenta kvalitních elektrokol, což ale nic nemění na faktu, že nadále nabízí i standardní sportovní modely bez elektropohonu. V letošní sezóně jsme již otestovali nejlepší duralovou devětadvacítku Hawk A Zero, jež nás o svých kvalitách přesvědčila geometrií i sadou Deore XT. Nyní zde máme obdobně laděný, druhý nejvýše postavený „sedmadvacítkový“ hardtail, nad nímž v nabídce nalezneme už pouze karbonový topmodel. Manitou A1 s cenovkou 28 990 korun nabízí vydařený mix vlastností, kdy byla jeho vrozená XC povaha obohacena nejen o solidní porci jízdního komfortu, ale také o příjemnou dávku ovladatelnosti. Prostřední průměr kol se zde zkrátka jeví jako optimální univerzál poskytující vyváženou symbiózu trakce, točivosti a v neposlední řadě také zrychlení, které je při porovnání s obdobně drahou devětadvacítkou logicky mnohem ostřejší. Dokonce i ve srovnání s přímými konkurenty jako by Manitou A1 akceleroval snad o půl třídy lépe. Působí lehce a přátelsky, takže od prvních metrů vyloženě padne do ruky.
Typická konstrukční škola
Zaměřme pozornost na použitou techniku. Rám je svými profilacemi typickým zástupcem značky. Slitina 6061, trojitě zeslabená stěna hlavních trubek a především výrazný sloping, doplněný o atraktivně prohnutou horní trubku a nad ní ještě šikmou vzpěru rozkládající tlak - z takového řešení sportovnost přímo dýchá. Nesmí chybět dnes nepostradatelná kónická hlava s 1,5“ spodním ložiskem. Velmi moderně a především konstrukčně téměř nezničitelně působí tvarování celé hlavové partie a podobně atraktivně se tváří zadní patky, kdy Post Mount úchyt brzdy byl v duchu trendů posledních let přesunut na levou řetězovou vzpěru. Nejvíce se nám u rámu ale líbila konstrukční čistota, nenajdeme tady žádná zbytečná zakřivení či prvoplánově atraktivní prvky. Zde šlo o výkon a redukci zbytečné hmoty, což se ve výsledku povedlo na výbornou. Tuhost rámu je totiž vynikající, a to jak boční, tak celková torzní. Vyjma testované devatenáctky jsme měli možnost svézt se krátce i na jednadvacítce, která zpravidla nekompromisně ukáže, jak se konstruktérům podařilo naladit tuhost, a i nejvyšší nabízený rám byl dokonale odolný vůči jakémukoli kroucení. Také prostor pro manévrování nad rámem je ideální, kombinace snížené horní trubky a šikmé vzpěry má svou logiku.
U Apačů si pohráli i s detaily, líbilo se nám vedení řadicích lanek zespodu horní trubky, zatímco hadička brzdy je uchycena na trubce dolní, takže míří nejplynulejší cestou k brzdovému třmenu. Z pohledu mechaniků dokážeme ocenit také závitové středové pouzdro, a byť je dnes doba pevných os, rychloupínací klasika u zadního kola vůbec ničemu nevadí. Jak již bylo vyřčeno, tuhost je i tak vynikající a rychlost vyjmutí kola bude v případě klasiky přece jen výhodou, ať už při defektu, či převozu kola v autě. Vpředu nalezneme 15mm pevnou osu, ale i u ní byla preferována co nejrychlejší práce s vyjmutím či upnutím kola. Systém značky Suntour je ideální, neboť lze pevnou osu po odjištění během vteřiny vysunout, bez jakéhokoli šroubování.
V případ osazení nemáme biku co vytknout. To platí jak o kombinaci dílů Deore XT/SLX/Deore, tak hlavně o vidlici SR Suntour Axon. Ta se od prvních metrů předvedla skvělou citlivostí zkraje zdvihu, přitom se při brzdění zbytečně nezanořovala a hlavně dokázala využít většinu svého stovkového zdvihu, s výraznější progresivitou až ke konci chodu. Jinými slovy ideál a z našeho pohledu má proto taková volba určitě smysl – topmodely od Suntouru jsou funkčně hodně zdařilé a navíc disponují ergonomicky vynikající páčkou lockoutu na řídítkách. Ale to už se opakujeme.
K podobně zásadním dílům patří také obutí, tedy velmi rychlé a přitom stále dostatečně univerzální pláště Schwalbe Racing Ralph. Z dalších dílů musíme již po několikáté zmínit sedlo Apache Legend, které je z hlediska komfortu fantastické. Jediné, co nám u něj trochu scházelo, byla ochrana bočnic proti prodření. Příjemnou drobností je také 400mm sedlovka Ritchey. Dvojice převodníků je podle nás i nadále ideálem pro běžného hobby jezdce, byť 36 zubů velkého převodníku ve spojení s 27,5“ koly znamená o něco vyšší kadenci na rychlých rovinách či v mírných táhlých sjezdech.
Manitou v terénu
Pro jízdní projev je u testovaného biku zásadní výše zmíněná tuhost v kombinaci s celkem příznivou celkovou hmotností. 12,45 kilogramu není zbytečně moc a jezdec vnímá jak ochotu akcelerovat, tak třeba i odlepit obě kola od země. Nezapomnělo se však ani na komfor,t a byť pláště šířky 2,1“ nejsou pohodlí úplně nakloněny (díky svému výkonnostnímu zaměření), skvěle pracující vidlice a zmíněné sedlo to dokážou víc než jen vyvážit. Příjemná byla i nadstandardní variabilita posedu – díky tři a půl centimetru vysoké sestavě podložek pod představcem si „tu svou“ pozici na kole najde skutečně každý. My jsme hned na začátku Manitou A1 nastavili s preferencí výkonu a většinu podložek jsme zpod představce přesunuli nad něj. Délka posedu zůstala stále příjemná, ovšem vrchařské dovednosti logicky jasně narostly. Ve výjezdech byl bike suverénní a adheze kol se zdála pocitově velmi blízká devětadvacítce. Spokojeni jsme byli i ve sjezdech, kde obrovskou práci odvedl Suntour Axon, podpořený jistým vedením přímého směru.
Největší devizou testovaného biku byl pocit z lehkosti jízdy, doplněný o výše zmíněnou porci komfortu. Když k tomu přičteme pro cross-country adekvátní točivost, máme před sebou bike, jenž uspokojí jak XC jezdce, tak maratonce. Budeme-li chtít z kola vymáčknout maximum, zjistíme, že se nebrání ani odskakování terénních hran a v klopených zatáčkách nás bude bavit. Stále je ale v prvé řadě rychlým XC strojem a tak k němu musíme přistupovat. Tolik k testu modelu Apache Manitou A1.
Rám: Alloy 6061 Triple Butted
Vidlice: SR Suntour Axon XC RL, 100 mm
Kliky: Shimano Deore 36 / 22
Brzdy: Shimano Deore, 180 mm
Řazení: Shimano SLX
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano Deore
Kazeta: Shimano HG 50 11-36 (10)
Náboje: Shimano Deore
Ráfky: Remerx Sting
Pláště: Schwalbe Racing Ralph Perf. 2,1“
Řídítka: Ritchey Comp Flat
Představec: Ritchey
Sedlovka: Ritchey
Sedlo: Apache Legend
Hmotnost: 12,45 kg (vel. 19“, s pedály)
Cena: 28 990 Kč
Skládačka dnes není jen o možnosti vozit si kolo pro příležitostný pojezd v kufru auta. V případě špičkového modelu Tern Verge X11 je to o…
Konstruktéři švýcarské značky BMC se při vývoji klíčových modelů kolekce 2018 ani trochu nenudili. Výsledek jejich snažení je přesvědčivý,…