logo
Vyhledat
Cyklistický magazín
  • Zprávy a články
    • Cesty
    • Elektrokola
    • Oblečení na kolo
    • Rozhovory
    • Různé
    • Servis kol
    • Sport
    • Strava
    • Technika
    • Testy kol
    • Výstavy
    • Zprávy redakce
    Všechny články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
  • Předplatné
  • Kontakt
Menu
  • Homepage
  • Zprávy a články
  • Testy kol
  • Test, Apache Hawk A Zero

Test, Apache Hawk A Zero

Nejlepší duralová devětadvacítka značky Apache je čistokrevným cross-countryovým strojem upřednostňujícím výkon. Úplně nový model Hawk A Zero je zkrátka přesně takový, jak si většina sportovních bikerů přeje. Nabídne ideální přenos síly a zvládne se poprat s prudkými výjezdy i sjezdy. Pokud hledáte schopný hardtail s cenovkou okolo pětatřiceti tisíc, s nímž se můžete postavit na start XC závodu či maratonu s vidinou dobrého výsledku, jste na správné adrese. Bude záležet pouze na výkonnosti, kolo vás nebude jakkoli limitovat. Ani z hlediska nabízených převodů nemáme sebemenší připomínku - přítomnost dvojice převodníků nadále považujeme jako optimální standard pro většinu běžných hobby jezdců. Neméně spokojeni budete také s kultivovaným projevem odpružené vidlice Suntour Axon nebo s komponenty Deore XT.

Zaměříme-li pozornost na rám, tak v testované devatenáctce vynikl jeho výrazný sloping, díky němuž působil testovaný model i přes přítomnost největšího průměru kol až nečekaně kompaktně. K typickým znakům rámu patří krátká vzpěra, (umístěná mezi horní trubkou a vrcholem té sedlové), díky níž bylo možné linii horní trubky posunout níže, a navýšit tak prostor pro manévrování nad rámem. U profilací jde Apache cestou funkce, tedy redukce hmotnosti při zachování co nejvyšší tuhosti. U spodní trubky tak najdeme osvědčený biaxiální průřez, navyšující tuhost v oblasti středu i odolnost vpředu u hlavy. Nepřehlédnutelný je lehký průhyb hydroformně tvarované horní trubky, doplněný o výraznější zahnutí trubky sedlové. Tento prvek nejenže zvětšuje prostor v okolí zadního pláště, ale jeho neméně důležitým úkolem je položenější sedlovka, lépe pohlcující otřesy. Ze současných konstrukčních prvků nemůže chybět kónická hlava s 1,5“ spodním ložiskem nebo Post Mount úchyt zadní brzdy, situovaný „dovnitř“ zadní stavby. Naopak vedení bovdenů a hadice zadní brzdy na povrchu rámu jako by záměrně šlo proti trendům, což chválíme. Vnitřní vedení sice bývá atraktivní, zde však zvítězila praktičnost, což ocení také mechanik.

Zadní stavba se tváří neotřele, což mají na svědomí především použité patky. Jejich konstrukce dostává prohnuté řetězové vzpěry níže, než bývá standardem, takže ta pravá je výrazně ušetřena nárazů řetězu. Sedlové vzpěry jsou většinu své délky zcela přímé, aby se až úplně nahoře, nad můstkem, vzájemně přiblížily. Stejně tak jejich napojení na sedlovou trubku je výrazně níže než u většiny XC rámů, což je další z prvků navyšujících schopnost rámů pohlcovat otřesy - položenější vzpěry mají logicky větší schopnost alespoň lehce propružit nežli v případě, jsou-li orientovány více svisle.

Cross-countryový švihák

Nyní již do sedla. Prvním, co po rozjetí oceníme, je tuhost rámu a přenos energie. Že je u sportovní devětadvacítky nezbytná zadní pevná osa? Hawk A Zero dokládá, že tomu tak být vůbec nemusí! Dalším z povahových znaků je precizní vedení přímého směru. Zde nebylo prioritou konstruktérů dosažení co největší točivosti v kombinaci s 29“ koly, přednost dostala jízdní stabilita, v segmentu většiny čistokrevných sportovních devětadvacítek žádaná. Apache působí v terénu jako kliďas, a ani méně zkušený jezdec nebude muset v příkrých výjezdech zápasit s jakýmkoli náznakem vrtkavosti. Přitom v okamžiku, kdy najedeme do zatáčkovité pasáže, působí velmi poslušně. Logicky nemůžu úplně zamaskovat velká kola, ale točité pěšiny rozhodně nejsou tím, co by mu nesedělo. Pakliže však brázdíme běžné polní či lesní cesty, kde nepotřebujeme okamžité reakce na sebemenší pohyb řídítky, působí skoro až neotřesitelně stabilně. Taková geometrie se nám zamlouvala - zde není sebemenší důvod, aby byl XC model laděný pouhým náznakem, jako trailbike.

Akcelerace je v reálu pocitově lepší, než co by naznačovala námi naměřená hmotnost 12,3 kilogramu, což je vedle tuhosti rámu zásluha velmi lehkých plášťů Schwalbe Racing Ralph Performance v šířce 2,1 palce. Do výjezdů bike šplhá s dovedností kamzíka – na jakékoli tendence k nežádoucímu zvedání předního kola můžeme rovnou zapomenout. Perfektní adheze zajistí i snadné překonání techničtějších pasáží, když se nám ve stoupání připlete do cesty terénní schod, kořen či kamenitá pasáž. V takových momentech je cross-countryově laděná devětadvacítka k nezaplacení. Neméně schopně však bike působil ve sjezdech, byť námi zvolená nejnižší pozice řídítek znamenala o něco dřívější přesouvání těžiště za sedlo. I tak ale velká kola bezpečně převalila prakticky vše, co jim přišlo do cesty. Nejvíce jsme ale ocenili výše zmíněnou, naprosto příkladnou stabilitu, ať už ve vysoké rychlosti ve sjezdech, či naopak při té hodně pomalé v prudkých stoupáních. Takové naladění docení také unavený bike-maratonec na osmdesátém kilometru závodu. Hawk A Zero je zkrátka naladěn hodně přátelsky a nezáludně.

V této spojitosti musíme zmínit nabízený jízdní komfort. Vidlice Axon v praxi fungovala tak kultivovaně jako topmodely zvučnějších značek a naši pochvalu si odnáší jak citlivost zkraje zdvihu, tak průběh pružení či ergonomicky perfektně zvládnutý lockout. A přestože pláště šíře 2,1“ nenabídnou extra velké tlumení otřesů, jejich průměr společně s tradičně skvělým sedlem Apache zajistí vyvážené pohodlí u kola jako celku. Samotná jízdní pozice je pak laděna sportovně, ovšem s možností značné výškové úpravy řídítek. Ta jsou o něco méně prohnutá směrem k jezdci, což nám vyhovovalo, ovšem jezdci navyklí na větší průhyb řídítek si možná budou první kilometry na lehce odlišnou ergonomii chvilku zvykat.

Brzdy Deore se 180mm kotouči nabídly dokonalý výkon za všech okolností a jsou více než dostatečně dimenzovány i pro případ, že by tento hardtail osedlal 120kg jezdec. Podobně dimenzované jsou převody a jsme přesvědčeni o tom, že zde nebudou nikomu chybět ani ty lehké, pro táhlé výjezdy, tak ani ty těžké. V případě modelu Hawk A Zero si zkrátka nemusíme zvykat na to, že budeme na „asfaltových“ rovinách či ve sjezdech točit klikami výrazně rychleji, než tomu bylo u původní kombinace s trojpřevodníkem. Navíc chválíme i celkový rozsah převodů.

Tolik tedy k novince kolekce Apache 2017.

Fotogalerie kola ZDE

Technická speecifikace:

Rám: Alloy 6061 Triple Butted

Vidlice: SR Suntour Axon RL-R Air, 100 mm

Kliky: Shimano Deore XT, 36/26

Brzdy: Shimano Deore, 180 mm

Řazení: Shimano Deore XT

Přehazovačka: Shimano Deore XT

Přesmykač: Shimano Deore XT

Kazeta: Shimano SLX 11-42 (11)

Náboje: Shimano Deore

Ráfky: Remerx Sting 29

Pláště: Schwalbe Racing Ralph 2,1“

Řídítka: Ritchey Comp Flat, 720 mm

Představec: Ritchey

Sedlovka: Ritchey

Sedlo: Apache Legend

Hmotnost: 12,3 kg (vel. 19“)

Cena: 35 990 Kč

DALŠÍ ČLÁNKY

Galerie, Author Charisma 66

Rámovou platformu Charisma jistě není třeba blíže představovat, silniční topmodely této série jsou v nabídce domácího Authoru čtvrtou…

  • Datum: 12. 06. 2017
  • Kategorie: Testy kol

Adriatica - italská elegance

Nestává se často, a vlastně se mi to ještě nestalo, abych testovala kolo, na kterém se nedá jet do terénu, na kterém se nedá jet na maximum…

  • Datum: 12. 06. 2017
  • Kategorie: Testy kol
logo

Cykl.cz je jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších internetových magazínů o cyklistice. Je připravován společně s jediným tištěným cyklistickým 14-ti deníkem o cyklistice v ČR - CYKLOSERVIS, který zakoupíte v síti cyklistických prodejen a novinových stánků.

Kontakt
Redakce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Kde jsme
Sociální sítě
Užitečné odkazy
  • Zprávy a články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
Časopis Cykloservis
  • Předplatné
  • Kontakt
© Cykl 2025. Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas s podmínkami používání. | IT Nahoru