Nestává se často, a vlastně se mi to ještě nestalo, abych testovala kolo, na kterém se nedá jet do terénu, na kterém se nedá jet na maximum nebo se na něm nedá jezdit sportovně, a přesto jsem si takové kolo opravdu vychutnala. V záplavě horských, silničních či fitness kol pro nás dámy jsou elegantní městská kola jakousi třešničkou na dortu, módním doplňkem, takovou kabelkou, co sice nepotřebujete, ale nutně ji musíte mít. Prostě syndrom „must-have“ u takovýchto ryze ženských doplňků funguje i tady, u stylových kol, a navíc když jsou ještě trochu retro.
Itálie s nádechem Holandska
No řekněte, která z nás by nechtěla sednout v civilním oblečení na pohodlné kolo, vzít si nákupní košík či tašku a vyrazit jen tak do města a namísto pěšího korzování se stylově projíždět pohodlně usazená za vysokými řídítky. Tohle testování tedy nebylo o espédéčkách a přilbě, ale o jízdě po městě, protože k tomu je dámský kousek Holland od italské značky Adriatica předurčen.
Ocelový rám kola mixuje italskou eleganci a holandský střih, takže prohnutí trubek předního trojúhelníku a dlouhá hlavová trubka zajistily jak pohodlné nastupování, tak opravdu nadstandardní výšku řídítek. Rám je velice jednoduchý a zadní patky se nechystají přijmout přehazovačku, i když očka na bovden třeba pro vícerychlostní náboj na spodní trubce jsou. Ocelová vidlice má jen očka na vzpěry blatníku, takže malý přední nosič drží na šroubu a korunce vidlice a pak na čepech pro ráfkové brzdy. Jistěže by sem hezky pasovaly třeba bubnové brzdy, ale vzhledem k ceně kolem sedmi tisíc korun bych toho chtěla asi moc. Stříbrné čelisti véček se sem docela hodí, a jelikož se lehce ukrývají pod zadním i předním nosičem, celkový dojem tolik nenabourávají.
Nechybí tedy zadní nosič s pérem, plechové blatníky a dominantou celého kola je bezesporu velký plechový kryt řetězu a převodníku. Tahle stylovka s obrázky větrných mlýnů nedovolí sukni ani nohavicím žádný kontakt s řetězem, což je super. Sedlo s pružinami je komfortní, stejně jako hluboká řídítka s pohodlně natočenými gripy, takže stačí jen nastavit výšku sedla a řídítek a vyrazit.
Jelikož je rám výškou v palcích někde na pomezí osmnáctky, postavu kolem 170 centimetrů zvládne docela s přehledem. Sedlovka to s délkou nepřehání, takže na nějaké výškové extrémy to nebude, ale díky šlapání výrazně před sebe nejsou nohy tak skrčené. Zato výška řídítek je opravdu nadstandardní, takže posed jako paní starostová je zaručen, a kdo by chtěl představec na maximum dolů, bude muset umístit přední světlo na jiný držák, tady by se dostalo do konfliktu s objímkou řídítek.
První dojmy z jízdy jsou trochu nezvyklé, přece jen je neomezený rozhled ve vzpřímené pozici trochu odlišný od normálních kol, ale za chvilku si na to zvyknete a sledujete, zda okolí sleduje vás. Je to prostě stylovka, takže si jízdu užíváte. Jediný převod s volnoběžkou není nic pro kopcovitá města, takže i když není převod zbytečně těžký, rovinky budou tím ideálním předváděcím molem, kde se budete ukazovat. Trochu překvapil plechový zvuk od volnoběžky, daný ozvěnou řetězu v plechovém krytu, ale na to jsem si rychle zvykla. Stejně jako na docela ostrý výkon brzd, který díky výšce řídítek ani začátečnici nerozhodí dojmem, že by měla letět přes ně. Na rovince je tedy jízda příjemná, kolo jede docela lehce a elegantně, ale do zatáček to chce trochu cviku. Vyšší předek a položenější vidlice vás trochu nutí kolo naklopit, trochu jako jízda na enduro kole, ale tady s řídítky v jiné výšce. Maximální stabilita a delší stopa předního kola tak dominují, a je potřeba si na tenhle projev zvyknout, než se rozhodnete někde stylově kličkovat mezi lidmi na cestě z tržnice, nemuselo by se vám to vyplatit. Na druhou stranu je obratnost v nízké rychlosti dostatečná a s kolem se všude docela vejdete. Na rozbitém povrchu nebo retardérech je sedlo s pružinami perfektní a nějaké přední odpružení tady vůbec nepostrádáte. Když se někde zapomenete, přední i zadní stylové světlo á-la dynamo model, samozřejmě na baterky, vás bezpečně dovede i za šera domů.
Kdybych se na adriaticu, mimochodem firma byla v Itálii založena v roce 1946, dívala okem bikerky, asi bych chtěla tužší rám, nějaké to základní řazení a možná širší pláště pro větší jistotu. Jenže tohle je stylovka tak, jak je, tudíž to není o pohledu bikerky, ale ženy, a té bude chybět maximálně tak stylový zvonek na řídítka nebo proutěný košík na nosič. Obojí se ale dá snadno dokoupit, takže když bude stačit jediný převod, je tohle kolo velice příjemný společník za příjemnou cenu.
Technické specifikace
Rám: Hi-Ten
Vidlice: Hi-Ten
Kliky: Alu, 42 z.
Brzdy: Alu „V“
Ráfky: Alu
Pláště: VeeRubber, 26x1⅜
Náboje: Alu
Pastorek: 18 z.
Sedlo: Selle Bassano Cafe Racer
Sedlovka: Alu
Řídítka: Alu
Představec: Alu
Hmotnost: 14,6 kg
Cena: 7190 Kč
Jméno Scultura je již řadu let synonymem výkonu a rychlosti, přičemž všechny dosavadní generace nabídly ještě nemalou přidanou hodnotu v…
Jestliže nepatříte k těm, kdo se spokojí se standardní nabídkou kol na trhu, ale rádi byste si svůj vysněný stroj upravili alespoň v…