Celoodpružené biky Dema doznaly na příští rok výrazných změn a druhý nejvýše postavený model Voon nám to jen potvrdil.
V první řadě došlo ke změně zadní stavby, kdy nejde o čtyřčepové provedení, ale o jednočep s přepákováním k tlumiči. Čep u osy zadního kola se přestěhoval z řetězové vzpěry na sedlovou, a to poměrně vysoko. Navíc kluzná pouzdra nahradila zapouzdřená ložiska, takže zadní stavba vyžaduje méně častou údržbu.
Karbonový rám je vyroben technologií T2T, tedy trubka na trubku, což by mělo přinést úsporu hmotnosti a nárůst pevnosti. Horní trubka nese charakteristické prohnutí, do něhož je zakomponován tlumič a nenápadná výztuha u sedlové trubky v podobě rozdvojení. Masivní spodní trubka má plynulé přechody u hlavy i středového pouzdra, které je přetaženo až na hlavní čep zadní stavby, těsně za sedlovou trubkou na úrovni malého převodníku. Bowdeny a hadička brzdy jsou vedeny kompletně pod horní trubkou.
Tlumič Suntour Raidon disponuje pouze páčkou lockoutu, tlumení odskoku je nastaveno továrně. Dvoudílné ramínko přepákování je sice dost prostorné, ale v praxi se ukázal celý komplet jako hodně tuhý.
Testovaná velikost měla na první dojem řídítka pohodlně vysoko, což evokovalo trochu enduro dojem, ale ne zase extrémně. Délka rámu to částečně vyrovnala, takže jezdec sedí přirozeně natažený a ruce má trochu výš. Nejde o žádný závodní XC posed, ale o sportovní, poměrně pohodlnou pozici. Gripy WTB byly na úchop celkem ostré, ovšem v rukavicích to tolik cítit není a ruka po nich rozhodně nesklouzne. Stejnojmenné sedlo v provedení Shadow patří mezi komfortnější modely.
S prvním záběrem do pedálů je znát, že geometrie patří mezi svižnější a kolo jede velmi lehce. Tuhost zadní stavby je až nadstandardní, totéž platí pro partie kolem středového pouzdra. V silovém záběru pak byla znatelná slabší torzní tuhost přední partie hlavního trojúhelníku. To se ovšem projevilo pouze při silovém záběru ze sedla. Větší velikost pravděpodobně nabídne průměrnou, ovšem stále dostatečnou tuhost.
Lehký jízdní projev na silnici nebyl přerušen ani v terénu, kde jsme byli mile překvapeni funkcí tlumiče. I přes levnější provedení byl vysoce funkční a zadní stavba zpracovávala všechny rázy a dopady ze skoků byly rovněž solidně utlumeny. Spolu s přední vidlicí Suntour Epicon chodil tlumič v celkové souhře, továrně nastavené zadní tlumení se trefilo do poměrně širokého spektra použitých tlaků podle váhy jezdce. Přední vidlice díky zdvihu 120 mm žehlila veškeré nerovnosti a hladkost chodu byla více než příkladná. Lockout obou jednotek potom na silnici nenabídl moc ochranného zdvihu, takže jezdec dostane pevné kolo a výrazně zrychlí.
Ovladatelnost byla i přes malou velikost slušná, kolo je obratné a má celkem nízko těžiště, nicméně rozvor jej činí poměrně stabilním, takže není vrtkavé. I nezkušený jezdec se na něm může pustit rychle z kopce, aniž by se musel snažit jej krotit. Dobře drží směr, zároveň ale plynule proplouvá zatáčkami a terénem. Dostat kolo do vzduchu nebylo překvapivě příliš snadné, rovněž odskočit ve sjezdu hranu po zadním.
Na druhou stranu ve výjezdech je v prudších pasážích znatelná tendence kola stavět se na zadní, což má na svědomí poloha řídítek, takže jezdec musí s váhou trochu dopředu na špičku sedla. Lehkost jízdy ale v dlouhých stoupáních jen nahrává pořádnému záběru do pedálů a svižnému tempu.
Odpružení znatelně kopíruje, ale v rámu se rovněž něco ztratí, pohodlí je tedy na vysoké úrovni. Propružování vlivem tahu řetězu není tak výrazné, spíše se zadní stavba houpe vlivem hmotnosti jezdce. Nevýhodou je mírné tuhnutí zadní stavby pod brzděním.
Komponentové osazení fungovalo bezchybně, trochu déle trvalo zajíždění brzd, ale jakmile se dostaly na plný výkon, byly dostatečně jedovaté. Chválíme výběr plášťů, použitý model je výborným univerzálem, který na hladším povrchu velice lehce odvaluje a v terénu drží. Za danou cenu bychom možná uvítali lockout vidlice z řídítek, ale jinak je kolo poměrně vyvážené a jezdce rozhodně nezklame. Na startovní čáře maratonu si jej dokážeme představit docela dobře.
Plusy: ovládání, komfort, lehkost jízdy
Mínusy: lockout na korunce
Rám: High Modulus Carbon 100 mm
Tlumič: SR Suntour Raidon LO
Vidlice: SR Suntour Epicon 120 mm
Kliky: FSA V-Drive
Brzdy: Hayes Stroker Ryde 180/160
Řazení: Shimano SLX 10 Speed
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano SLX
Náboje: Shimano M525 Disc
Ráfky: WTB Speed Disc
Pláště: Maxxis CrossMark 2,1‘‘
Sedlo: WTB Shadow
Sedlovka: FSA SL-280
Řídítka: FSA XC-300A
Představec: FSA OS-150
Hmotnost: 12,9 kg
Cena: 56 199 Kč
Naším testem prošel první zástupce z kolekce Maxbike 2011, konkrétně hardtail Rila, postavený na bytelném duralovém rámu ze slitiny 7005…
Duralová devětadvacítka od Yeti s karbonovou zadní stavbou, obloukovými patkami, hlavovou trubkou s 1,5‘‘ ložiskem vespod a hlavně…