Designově vyložená stylovka, vynikající karbonový rám, příjemně živá geometrie a vzorně fungující osazení – přesně taková je gravelová novinka domácí značky Apache. Model Gila se pro sezónu 2021 - 2022 představil hned ve dvou specifikacích, a sice jakožto Gila C2 s osazením Sram Apex a cenovkou 75 990 korun, nebo jako o něco luxusnější Gila C1. Ta sází na sadu Sram Rival a cena vychází na 81 990 korun, přičemž právě druhá jmenovaná varianta prošla naším testem, kdy jsme ji řádně protáhli převážně pražským terénem v průběhu letošního jara.
Co je oběma verzím gravelové řady Gila společné? Spoléhají na totožný, velmi lehký karbonový rám s celokarbonovou přední vidlicí a na shodný design, přesněji na zajímavou leskle olivovou barvu s decentním logem na spodní trubce. Žádná zbytečná grafika, takto se nám to u gravelů líbí. Totožná je logicky geometrie a vyjma sady samotné taktéž většina osazení. Určitým bonbónkem navíc je zde nejen komfort výrazně navyšující minimalistická karbonová sedlovka, ale hlavně zcela nepřehlédnutelné, rovněž karbonové kombo řídítek s představcem. Právě tato řídítka, s aerodynamicky plochou horní částí a s výrazným spodním gravelovým rozšířením, nás během společných kilometrů hodně bavila, nabídla totiž skvělou tuhost při silovém záběru a přitom společně s přední vidlicí zahladila nemalou část ostrých rázů. Hlavně ale toto kombo vypadalo úchvatně a bylo tím, co přitahovalo nejvíce pozornosti, ať už jsme s kolem zastavili kdekoli.
Jsou zde ale i další komponenty, které nás potěšily. Třeba rychlé, ale přitom dostatečně univerzální pláště WTB Riddler v šířce 37 milimetrů, a to s „retro“ béžovými boky, které kolu hodně slušely. Je evidentní, jak si s novými gravely lidé od Apache vyhráli, což dosvědčuje třeba i odlehčená horní krytka představce, děravá doslova jako ementál. Jedním z mála komponentů, které u testovaného stroje úplně neodpovídaly sériovému osazení, bylo sedlo. Namísto PRO Griffon bude použito neméně osvědčené WTB Silverado.
Rychlý a pohodlný společník
Celková hmotnost 8,95 kilo je sama o sobě zárukou, že tento gravel poletí po asfaltu i terénem jako zběsilý. A přesně taková je i realita – redukce gramů se maximálně vyplatila a při jízdě máme při každé akceleraci pocit, že sedláme gravel s cenovkou nemálo přes sto tisíc. Tuhost rámu, celková torzní i boční, patří k lepšímu průměru své třídy. Rám se nesnaží být absolutně tuhý, což by bylo v tomto případě kontraproduktivní a byl to jistě i požadavek při jeho vývoji, protože z hlediska schopnosti zahlazovat rázy od terénu je celý rámový set hodně přesvědčivý. Tento dojem ještě výrazně umocňuje sedlovka průměru 27,2 mm s velmi útlou částí pod zámkem, zezadu s tenkou svislou zpevňující příčkou. Když se všechny prvky sečtou dohromady, včetně sníženého napojení sedlových vzpěr a absence jakéhokoli přesazení sedlové trubky přes trubku horní, výsledkem je sestava maximálně se starající o naše pohodlí při jízdě mimo asfalt.
Geometrii bychom označili za gravelo-cyklokrosovou klasiku, ovšem spíše s důrazem na ovladatelnost a točivost, nežli na neotřesitelnou jízdní stabilitu. Apache Gila chce být primárně zábavným kolem, na němž si jízdu užijeme plnými doušky. Zároveň však není naladění úhlů a délek trubek takové, aby byla živost kola pro kohokoli nepříjemná a klidně si dovedeme představit, že tento gravel ověsíme sestavou nosičů či bikepackingových brašen, aniž bychom měli následně pocit z nedostatečné stability. Jinými slovy – naladění geometrie nám vyhovovalo a spíše připomínalo bezvadně namíchanou kombinaci gravelu a závodní cyklokrosky, kdy jako by se z obou kategorií vzalo to dobré.
Na asfaltu jelo kolo skoro jako průměrná silnička, zvlášť pokud jsme nahustili pláště na trochu vyšší tlak. Akcelerace, jízda ze sedla, prostě rozený sportovec, který jako by snad vůbec neměl takto široké pláště. Prostě rychlá jízda bez pocitu, že nás pláště a jejich vzorek jakkoli brzdí v rozletu. Ovšem ta pravá zábava přijde v okamžiku, jakmile asfalt opustíme. Jistě, nejlépe se Gila cítí na šotolinových cestách či točitých, ideálně válcovaných makadamových pěšinách, ostatně jemný štěrk je už v samotné podstatě pojmenování kategorie gravel. Právě na takovýchto cestách nejvíce vynikne vrozená rychlost skloubená s perfektní točivostí. Samozřejmě, jakmile se nám do cesty připletou kameny či kořeny, je nezbytné zpomalit, což platí u všech standardních gravelů, pomineme-li ty „pluskové“. Ale i tak je nabízená univerzalita kola výrazně, ale výrazně nadstandardní.
Nízká celková hmotnost byla podle nás u testovaného gravelu naprosto klíčová, protože jsme měli pocit, že i po asfaltu a pevném podkladu tento univerzál letí jako střela, a přitom s týmž kolem můžeme okusit klasický terén, kdy s trochou jezdecké techniky dokáže Apache Gila zdolat prakticky to stejné jako standardní cross-countrylový hardtail. Samostatnou kapitolou jsou výjezdy, které bývají na dobře postaveném gravelu zábavné, a to stejné platilo zde. Řídítka, tvarově vycházející ze silničních, posunují těžiště jezdce vpřed a stačí něco málo šikovnosti, aby se dalo vyjet skoro cokoli, a to bez sklonů ke zvedání předního kola. Ostatně sportovní, téměř silniční pozice jezdce s úchopem na výrazně tvarovaných řídítkách je zde jakýmsi psychickým dopingem – nemůžeme se ubránit pocitu, že letíme lehčím terénem na silničním kole. Poloha rukou a celková jízdní pozice jsou zde skutečně naprosto zásadní.
Krásná práce
Na konec jsme si nechali samotný rámový set, který tvarově působí velmi čistě, neboť obsahuje třeba integrované stahování sedlovky, což je prvek, s nímž jsme se ještě před pár lety setkali pouze u nejultimativnějších aerodynamických silničních kol. Zajištění sedlovky má na starosti klín stahovaný shora 5mm imbusem. Zajímavý je profil sedlové trubky, přecházející z kruhového ve čtvercový, pochvalu zasluhuje dostatek prostoru v okolí plášťů, tudíž nabalení bláta při jízdě v terénu nebude problémem. Nechybí ani montážní body pro případnou dodatečnou montáž přesmykače, což jen chválíme, a spokojeni jsme byli taktéž se závity na sedlových vzpěrách i zadních patkách. Na patkách přední vidlice závity rovněž nechybí, takže případné montáži dlouhých blatníků se vzpěrami vůbec nic nebrání. Ortodoxní gravel-bikepackeři mohou možná maličko postrádat závity na ramenech přední vidlice, ale to je detail, který někteří výrobci řeší až příliš, jiní vůbec, nám osobně zde sestava závitů vůbec nechyběla. Dalším z trendů jsou montážní standardy Flat Mount použité u předního i zadního brzdového třmenu, přičemž někteří výrobci tentýž standard používají už i v případě lehkých MTB modelů. Precizně je řešeno vnitřní vedení řadicího bovdenu i hadic brzd, vstupy do útrob rámu působí čistě.
O řídítkách a sedlovce již byla řeč, za hodně dobrou volbu považujeme taktéž zapletená kola DT Swiss G1800, byť na námi testovaném předsériovém stroji byla ještě použita kola Mavic Allroad, která z hlediska pocitové robustnosti v podstatě odpovídala klasickým 29“ bikovým kolům pro cross-country. K samotné funkci sady Sram Rival nelze mít výhrady, projev brzd, výkon a čitelnost, ale i chod řazení nám od prvních metrů vyhovovaly. Také ergonomie pák je v pořádku, byť jejich výrazné vytočení dané samotným tvarem řídítek vyžaduje chvilku zvykání. Ovšem šlo ještě o předprodukční verzi kola, u sériového modelu budou řídítka podle informací od výrobce mnohem méně vyosená, s takřka silničním tvarem spodního oblouku. Třešničkou na dortu je pak špičková, neskutečně pohodlná omotávka Ciclovation – tady se opravdu na ničem nešetřilo. A to je z naší strany vlastně vše ke gravelu Apache Gila C1.
Kola Apache dodává www.daj.cz
Rám: Apache Carbon T1000
Vidlice: Apache Carbon T1000
Kliky: Sram Rival, 42
Brzdy: Sram Rival, 160 mm
Řazení: Sram Rival
Přehazovačka: Sram Rival
Kola: DT Swiss G1800
Kazeta: Sram PG1130, 11-42 (11)
Pláště: WTB Riddler, 700x37c
Řídítka / představec: Apache Carbon T1000
Sedlovka: Apache Carbon T1000
Sedlo: WTB Silverado Cromoly Narrow
Hmotnost: 8,95 kg (vel. 540)
Cena: 81 990 Kč
Pro letošní rok kompletně inovovaný model Avion, tedy velmi lehký karbonový kros, mezi sebou mistrně kombinuje zažité kategorie. Stačí…
Trailbike by měla charakterizovat obratnost, hravost a lehký jízdní projev, ať už směrem do kopce, nebo naopak dolů i skrze ty…