Asi nepřekvapí, že francouzská značka s hodně početnou nabídkou silničních kol s klasickými i hodně zajímavými komfortními rámy zabrousila do populární kategorie gravel. A jelikož má ze silnice i horských kol konstruktérských zkušeností na rozdávání, zúročila je dokonale, protože testovaný Crosshill je kolem, které jezdce doslova nadchne.
Jednoduchá a funkční konstrukce
Nejsme v redakci ortodoxní zastánci gravelů jako jediných kol pro všechno, přece jen plné odpružení a těžší terén si žádají svoje a hezká silnice taktéž. Ale když se gravel povede a není nutné přidávat nějaké berličky typu „kdyby tam byly širší pláště, tak by to zvládlo těžší terén“, tak radost z jízdy na takovém kole je tím hlavním, co od něj jeho majitel očekává. A to se v tomhle případě povedlo dokonale.
Možná překvapí, že už takto na začátku chválíme stroj, jenž nemá karbonový rám ani stotisícovou cenovku, ale to je právě ono, nabídnout v příznivé cenové relaci model, jenž nadchne, to je umění. Tady za to může hliníková slitina Premium 5 a především konstrukce rámu, jehož orientaci na komfort už na první pohled prozradí prohnuté sedlové vzpěry. Ale nepředbíhejme, začněme od hlavy, která je kónická a skrývá sloupek masivní karbonové vidlice, jejíž průchodnost by zvládla snad i bikový plášť. Skrz levou nohu vidlice je tažena hadice přední brzdy a na obou nohách nechybí dvojice závitů pro bikepackingové využití na montáž „čehokoliv“. Ani korunka nezůstala ušetřena, takže má zezadu závit pro případné upevnění blatníku. A když už byla řeč o diskové brzdě, tak pevná 12mm osa se 100mm roztečí je samozřejmostí. Samotný rám pak nabídne oválné profily horní i spodní trubky napojené na hlavu masivními svary, přičemž ta vrchní na pohled zaujme lehkým obloukovitým prohnutím. Středové pouzdro na Press - Fit ložiska pokračuje řetězovými vzpěrami, kdy levá má standardní průřez, ovšem pravou tvoří hned za středem profilovaný plochý díl, zaručující dostatek prostoru pro převodník i plášť. Tohle místo nemá šanci se blátem ucpat, tedy ne s obutím šíře 40 mm, které má podobně velkou rezervu i mezi sedlovými vzpěrami. Ty vycházejí ze zajímavě tvarovaných patek, rovněž na pevnou osu, a jsou výrazně prohnuté směrem dolů, což odkazuje na snahu pohltit co největší množství rázů. Jak patky, tak sedlové vzpěry mají montážní závity, takže opět možnost blatníků či nosiče. Zajímavým detailem na rámu je otvor ve spodní i sedlové trubce umožňující tažení bovdenu pro teleskopickou sedlovku, což už sice lehce hraničí s MTB, ale proč ne. Vedení řadicích lanek je přitom řešeno vnějškem pod spodní trubkou, ovšem opěrka pro lanko přesmykače je díky použití jediného převodníku prázdná. Hadice zadní brzdy se pak nenápadně táhne právě vedle řadicího lanka, zatímco zmíněný bovden teleskopické sedlovky má připraven vstup do rámu hned za hlavou.
Jediný převodník už jsme zmínili, tak jen dodejme, že je součástí sady Sram Apex, zde kombinující vpředu 38 zubů a vzadu jedenáctkovou kazetu s rozsahem 11-42, což se nakonec ukázalo jako ideální volba. Stejnojmenné jsou i hydraulické brzdy na Flat Mount úchyt nebo řadicí/brzdové páky s výraznou horní nadstavbou ukrývající vyrovnávací nádobku. Z osazení ale zaujmou i řídítka Ritchey s výrazně nízkým obloukem a vybočením spodních konců, ale nepopisujme, pojďme se raději projet!
Chuť jet
Testovali jsme velikost L, tedy 55 cm dlouhou sedlovou trubku, což je velikost maximálně na 188cm jezdce, tedy pokud si nelibujete v kratších rámech. Sedlovkou lze dohnat výšku snadno, ale rám nabídne vyššímu jezdci i přes 115mm představec trochu kratší posed. Na ten si ale rychle zvykne, protože kolo je z těch, která okamžitě padnou do ruky. Šlapání mírně před sebe a výška řídítek s dostatkem podložek pod představcem nastavená naprosto ideálně. Maximum pohodlí pak zaručí jednak komfortní sedlo a štíhlá 27,2mm sedlovka, ale především řídítka s doslova rozmazlující vrstvou omotávky. Jakmile totiž řídítka uchopíte, máte dojem, že nic pohodlnějšího jste nedrželi, kam se hrabou pěnové bikové gripy. Jakmile kolo najede do terénu, v dlaních necítíte nic z menších nárazů a ty větší jsou dokonale utlumené. Snad na tom má podíl i karbonová vidlice, ale její masivní nohy tomu moc nenasvědčují. Omotávka je tady zaklínadlem komfortu a jezdec si užívá každou pozici na řídítkách, kdy spodní úchop je asi nejpohodlnější. Díky nízkému oblouku a vytočení konců ven je spodní úchop mnohem častěji v permanenci než ten za páky či na horní straně. Navíc, dole jsou brzdové páky perfektně v dosahu ukazováčku, kterým lze v terénu snadno kontrolovat rychlost v každé situaci, podobně jako je tomu u bikových brzd. Tady za ergonomii jednoznačně palec nahoru a v terénu je to na možnosti agresivnějšího ježdění znát. Víc jsme se totiž ve sjezdech drželi dole než za páky a totéž ve spurtu či výjezdech ze sedla, prostě za to chcete vzít na maximum a spodní úchop je tady ten nejlepší.
Zadní partie rámu ale za tou přední v komfortu nijak nezaostává, naopak jsou všechny rázy hezky uhlazené, protože sedlové vzpěry i obutí odvádějí svoji práci poctivě. Rám se v záběru nekroutí a přitom je na hrubém štěrku nebo na tvrdé hlíně kolejí v trávě znát, že žádný náraz nejde napřímo do jezdcových sedacích partií. Ani ze sedla není rám roztřesený, takže výsledek, jenž by měl charakterizovat každý dobře provedený gravel. A to jsme nenaznačili, že by silnější pláště zvládly víc. Ne, tady silnější nechceme, tahle univerzalita nás bavila, je nastavená ideálně.
Totéž platí pro ovládání kola, kdy geometrie rozhodně nepatří k těm přehnaně stabilním, ani naopak příliš hravým. Chci zatočit, pak stačí vydat povel a není nutné se omezovat, navíc i agresivní průjezd kolo zvládne. Jedu rychle? Pak nemusím mít nadbytek zkušeností, abych uměl kolo udržet na cestě a nemusel se nadměrně soustředit. I ve sjezdech v terénu kolo umí hodně, takže tady je to opravdu o ryzí radosti z jízdy, a to v každém směru, protože když za to vezmete ve výjezdu někde na polňačce, kolo neprotestuje a ani ne zrovna „závodní“ hmotnost není na obtíž. Jemný vzorek plášťů s vynikajícími tlumicími schopnostmi se pak v terénu umí doslova přilepit k jakémukoliv podkladu, tedy vyjma bláta, které mu vyloženě nesvědčí. Na silnici pak tahle vlastnost možná bude trochu obtěžovat, protože je hodně cítit, jak se vzorek k asfaltu přisává každým čtverečním milimetrem. Pocitově rychlejší jsou tedy pláště určitě v terénu než na silnici, takže záleží na jezdci, kde bude trávit víc času a podle toho případně zvolí obutí.
Naopak změnu bychom neprováděli u převodů, kde nám zmíněná kombinace naprosto vyhovovala. Sice to chce trochu zvyku, řadit nahoru i dolů jednou páčkou jen s rozdílem délky stisku, ale řazení je rychlé a snadno ovladatelné. Převody pak směrem do kopce nemají žádné omezení a ten nejlehčí jsme řadili opravdu jen výjimečně. V opačném směru je to na rovině rovněž dostačující kombinace, ale mírné táhlé klesání, kde chcete jet padesát, už nutí jezdce na nejtěžší převod točit vyšší frekvenci. Do čtyřicítky je to ale všechno v pořádku a většinou není nutné řadit vzadu nejmenší pastorek.
Prostě příjemné gravelové svezení, kdybychom to měli shrnout v jedné větě. A o tom tahle kategorie vlastně je, o příjemné jízdě kdekoliv a kdykoliv.
Technické specifikace
Rám: Supreme 5 alloy
Vidlice: Carbon
Kliky: Sram S350, 38 z.
Brzdy: Sram Rival, 160/140 mm
Řazení: Sram Rival, 1x11
Přehazovačka: Sram Rival
Náboje: Lapierre, 12x100, 12x142 mm
Ráfky: Lapierre
Pláště: Schwalbe G-One, 40-622
Kazeta: Sram CS-PG1130, 11-42
Sedlo: Lapierre
Sedlovka: Lapierre
Řídítka: Ritchey Road Comp Venture Max 24
Představec: Lapierre
Hmotnost: 9,47 kg
Cena: 52 990 Kč
Jen rychlost a výkon, to je doktrína, kterou vyznává model Doctrine 1, jenž získal nový rám a geometrii pro rok 2018, aby nezměněný prošel…
Dvojice cenově dostupných devětadvacítkových fullů Harper a Trion se stala důležitou novinkou kolekce Leader Fox 2019 a jeden z…