Devětadvacítkový hardtail Graffiti může mít v nabídce značky 4Ever hned trojí úlohu. Vedle standardního „dospělého“ biku totiž dokáže v nejmenší velikosti skvěle plnit požadavky na cenově dostupný juniorský MTB model, nabízející ideální přechod ze šestadvacítky, případně rovnou ze čtyřiadvacítky, na první skutečně dospělý stroj. Samotný výrobce 17“ rám doporučuje pro výšku postavy od 160 centimetrů, což v praxi opravdu funguje. Další rolí testovaného biku by mohlo být dámské určení, pakliže jezdkyně preferuje největší průměr kol, ať už z důvodu pohodlí, či perfektní stability a adheze v terénu. Je pravda, že malý rám ve spojení s 29“ koly a hrubším obutím nabídne ve sjezdech i výjezdech nezdolnou jistotu, což bude pro méně zkušené jezdce obrovský přínos. Cykloservis se rozhodl tento bike otestovat právě ve zmíněné nejmenší 17“ velikosti a já jsem díky své výšce posloužila jako ideální zkušební jezdec.
Nedávno jsem se zařekla, že spojení 27,5“ kol a kompletního odpružení je pro mě jediná správná cesta. Nicméně usednutí na devětadvacítku s dobře zvolenou geometrií mi ukázalo, že to nemusí být cesta jediná a už vůbec ne univerzální pro každého. Pozitivní dojem ve mně bike zanechal i přes nízkou cenu 14 590 korun, která není z jízdního projevu v reálu cítit, snad s výjimkou hmotnosti 14,65 kilogramu. Ta je však jedinou výraznější daní za dostupnost, navíc se dá kolo bez větších investic odlehčit, přičemž nejsnazší a současně nejúčinnější dieta by se dala provést u plášťů. Důležité je však dodat, že v praxi jede kolo pocitově lépe a snáze, než co by naznačovala právě celková hmotnost. A nedá mi to, abych se nezastavila také u grafiky a použité barevné kombinace. Vím, že je to hodnocení značně subjektivní, ale mně se 4Ever Graffiti 29“ designově hodně zamlouval a na první pohled působí o dost dražší. Málokdo by mu tipoval cenovku pod patnáctitisícovou hladinou.
V případě rámu se jedná o prakticky shodný základ, jaký nalezneme i na dražších modelech výrobce. 4Ever vsadil na precizní zpracování a trubky ze slitiny 7005 vytvaroval do atraktivních a účinných profilací. Průřez spodní trubky se ve své spodní třetině výrazně mění, aby nabídl co nejúčinnější boční tuhost v oblasti středového pouzdra. Robustně působí rovněž čtverhranný profil horní trubky a nelze si nevšimnout ani průhybu trubky sedlové, nabízející více prostoru zadnímu plášti. Jediným konstrukčním prvkem upozorňujícím na kvalitativní zařazení je použití standardní hlavové trubky bez kónického sloupku, což však vůbec ničemu nevadí, a tuhost je i tak výborná. Nevšedně působí sedlové vzpěry, jejichž výrazné vzájemné rozevření a zprohýbání by mělo nabídnout lepší schopnost tlumit otřesy. Pěkným detailem jsou poměrně minimalistické zadní patky, kdy levá je vybavena Post Mount úchytem brzdy.
Geometrie rámu byla navolena tak, aby podpořila stabilitu příznačnou pro největší průměr kol, přesto ani v točitých pasážích nepůsobil bike jakkoli neohrabaně. Je však postaven pro to, aby jezdci co nejvíce pomohl tam, kde je to potřeba. Zde se nepočítá s nadhazováním předku a odskakováním terénních hran – Graffiti je mistrem adheze a stability. Bude-li nad jeho 29“ koly jezdec výšky 165 až 170 centimetrů, pak bude mít pocit, že jej snad žádná terénní překážka nezastaví. Výška řídítek, velká kola, ideální styčná plocha plášťů, to vše jsou zásadní stavební prvky mozaiky zvané jistota. Tedy jistota v těžším kamenitém terénu, v prudších sjezdech i stoupáních. Pojem „zvedání předku ve výjezdech“ je pro kolo takřka neznámý, což méně zkušený jezdec vyloženě přivítá. Pokud se říká, že dobře postavená devětadvacítka toho za jezdce udělá hodně sama, tak model Graffiti dokazuje, že taková devětadvacítka nemusí být vůbec drahá. Současně jsem však z kola neměla pocit, že jede pouze jako po kolejích, takže když přišly do cesty zatáčky a nějaká ta klopenka, bike se jich nezalekl a nechal se ovládat tak, jak jsem po něm požadovala. Přestože mnozí menší jezdci mohou na devětadvacítkách působit nezvykle, pro posouvání dovedností pro ně má daný průměr kol jednoznačně význam.
Komponenty kokpitu byly zvoleny pro co největší univerzalitu, čemuž nahrává 85mm představec i šířka řídítek. Pakliže na kolo budeme chtít posadit 160 cm vysokého juniorského bikera, nebude od věci ještě výraznější zkrácení posedu. Mně však jízdní pozice vyhovovala a spokojena jsem byla také s tvarem sedla, jehož plošší a širší kontaktní plocha bude i pro většinu dam takřka ideální – což u „unisex“ kol zdaleka nebývá pravidlem. Z dalších dílů zmíním osvědčené hydraulické kotoučovky Tektro Auriga, nabízející příjemné dávkování. Jinými slovy, disponují zcela dostačujícím výkonem, a současně se nejedná o takové „jedovky“, aby méně zkušený jezdec či jezdkyně byli po necitlivém stisku páčky ihned katapultováni přes řídítka. Řazení fungovalo přesně a vyžadovalo poměrně malé ovládací síly, což je pro drobnou ruku výhoda. Osm pastorků sice nenabídne tak jemné odstupňování jako luxusnější devíti či desetikolečka, ovšem přítomnost největšího pastorku Megarange (34 zubů) je dobrým „vyprošťovákem“ pro dlouhé prudší výjezdy.
Odpružená vidlice Suntour XCM využívá standardní vinutou pružinu, páčku lockoutu vpravo na korunce a z hlediska funkce je nenáročným univerzálem. Hodně lehcí jezdci by možná ocenili ještě měkčí pružinu, z mého pohledu však není nezbytná. A již výše zmíněné pláště? Jejich vzorek à la Schwalbe Smart Sam nabídne jak výbornou adhezi v terénu, tak i slušné odvalování na asfaltu. I tak by byla hmotnostní úspora právě zde nejvýhodnější.
Takže můj finální verdikt? Graffiti 29“ bude v reálu skutečně tak univerzálním strojem, jak výrobce zamýšlí. Velká kola si dobře poradí s rozličným terénem, aniž by jezdce omezovala, pakliže se s partou kamarádů vydáme třeba na točitý singletrack. A za mě – tenhle 4Ever vypadá v reálu fakt moc hezky!
(kat)
Rám: Alu New Shape 7005
Vidlice: SR Suntour XCM HLO, 100 mm
Kliky: Shimano FC-TY501 42 /34 /24
Brzdy: Tektro Auriga, 160 mm
Řazení: Shimano Acera 3x8
Přehazovačka: Shimano Acera
Přesmykač: Shimano Altus
Kazeta: Shimano CS-HG31 11-34 (8)
Náboje: Quando Disc
Ráfky: Mach1 Neuro Disc 29“
Pláště: Impac SmartPac 2,1“
Řídítka: DNA sand blasted, 700 mm
Představec: DNA sand blasted
Sedlovka: DNA sand blasted
Sedlo: Selle Royal
Hmotnost: 14,65 kg (vel. 17“)
Cena: 14 590 Kč
Máme zde velmi nevšední Marin Four Corners Elite. Jestli si myslíte, že se jedná o další přírůstek stále početnější skupiny Gravel, jste na…
Na vlně pevných trailbiků na pluskových sedmadvacítkách se začíná vozit stále více značek a ani Felt tomuto pokušení neodolal. U…