Co se týká cyklistické „chemie“, je na tom švýcarský výrobce Motorex opravdu dobře, protože díky zkušenostem z motocyklů a automobilů nabízí celou řadu produktů pro mazání, odmašťování, nepískání brzd nebo montáž komponentů. Myslí ale i na cyklistu, respektive jeho oblečení, pro něž dodává impregnaci Protex, schopnou obnovit vodoodpudivé účinky vrchní vrstvy.
Známe to všichni, nové oblečení většinou umí s prvním deštěm hezky odvádět kapky vody po povrchu a bránit jejímu průniku dovnitř, ať už k další vrstvě, k tělu nebo nepropustné membráně. S každým vypráním se ale tahle schopnost zhoršuje a nepřidá jí ani častý kontakt materiálu třeba se sedlem nebo popruhy batohu. O tretrách pak ani nemluvě, takže ke slovu přichází impregnace pro obnovení vodoodpudivých schopností. Kožené boty s membránou si voskuji co měsíc, aby ve sněhu či blátě kůže nenavlhla a funguje to. Ale přece nebudu nanášet vosk na bundu nebo kraťasy či na tretry z textilie, takže ke slovu přichází impregnační sprej. Půllitrový Protex se cenově pohybuje v rozmezí 300 - 400 korun dle prodejce, neobsahuje silikon, je bezbarvý a neměl by po aplikaci zanechávat stopy. Když test, tak komplet, tudíž impregnuji čtveřici nekožených zimních bot dvou mých malých „parazitů“, bundu s membránou Gelanots a pak jako hlavní pokus také bikové kraťasy v jejich zadní části, od čehož si slibuji výsledný sušší efekt průjezdů zimním blátem a kalužemi. Z patřičné vzdálenosti stříkám sprej na jednotlivé kousky a nejhorší je asi zachovat stejnoměrné pokrytí u bundy a kraťasů, aby někde nástřik neprosákl skrz a jinde jej nebylo málo. U kraťasů pak naschvál na střed sedací části dávám plnou nálož, ať to chrání. Vše poměrně rychle usychá v domácí teplotě a nezanechává na materiálu skvrny.
Dětské boty obstály první dva dny dokonale a při pobytu venku i následném sušení byly méně „prodojené“ než před impregnací. Bohužel každodenní nálož kaluží, sněhu a bláta po týdnu nejspíš impregnaci odplavila. To na membránové bundě bylo i po delší době krásně vidět obnovené „kapičkování“ vody a její bleskové stékání po povrchu tkaniny. Bez jakéhokoliv omezení paropropustnosti, pocity termoregulace v bundě byly shodné jako před impregnací. Hlavním cílem byly kraťasy, kdy testování v terénu po první jízdě ukázalo velice slušné odpuzování vody v místech mimo hlavní kontakt s hýžděmi a sedlem. Místy kontaktu se sedlem prostě voda díky tlaku pronikne až dovnitř a rovněž v partiích s více napnutým materiálem přes hýždě nakonec voda postupně prošla. Volnější část nohavic ale vydržela bojovat s vlhkostí i na druhé vyjížďce a rovněž po prvním vyprání při následné prověrce. Ochrana před vlhkem a vodou tedy ano, ale hodně záleží na tom, jak moc ošetřené místo vystavujeme vlhku, tlaku a otěru. Zmiňovaná střední partie sedací části klasických volných (nikoliv nepromokavých kraťasů) nemá ani s impregnací šanci zůstat suchá, zbytek nohavic si ale výrazně polepšil, takže voda shora i od zadního kola tady zůstala bezpečně daleko od spodních kalhot a od těla. Na jarní větrovku, nepromokavé bundy, tretry nebo třeba nepromokavé kraťasy bude impregnace dávat určitě větší smysl. (už)
Jízda v „kožichu“ Těžko se na zimní vyjížďku nabalíme tak, abychom vařili už při odjezdu a v prvním stoupání vedrem doslova zdechli. Před…
Když hovoříme o bezpečnosti cyklisty v provozu, vždy to tak nějak souvisí s osvětlením či odraznými plochami, ale jen málokdy zmíníme…