Když hovoříme o bezpečnosti cyklisty v provozu, vždy to tak nějak souvisí s osvětlením či odraznými plochami, ale jen málokdy zmíníme zvonek nebo jiné signální zařízení, jímž by cyklista upozornil ostatní v případě krizové situace. Testovaná sada Force Futuro ale kombinuje obojí, tedy světla a současně i klakson, jenž je součástí přední svítilny.
Přední svítilna Force Alert má plastové tělo s rozměry 90x33x21 mm, vzadu krytku Micro USB dobíjecího konektoru, na horní straně pak spínač světla a spínač klaksonu spolu se čtveřicí indikátorů kapacity baterie a na spodní straně je před kolejnicí na držák samotný klakson. Svítivost 350 lumenů zajišťuje 5W dioda Samsung a akumulátor Li-Pol 3.7 V / 1200 mAh by měl umožnit výdrž dvě až šest hodin dle zvoleného režimu. Hmotnost svítilny je včetně držáku na řídítka 78 gramů a cena za sadu se zadní blikačkou je 899 korun. Světlo má menší, ale houževnatý držák na řídítka jištěný gumovým páskem a spolehlivě drží na řídítkách průměrů 25,4-31,8 mm, na moderní pětatřicítky už jej nedostanete až úplně k představci, ale jen na menší průměr kousek od středu. Za jízdy se držák nijak nenaklápěl a spolehlivě seděl na svém místě, navíc nebyl díky menšímu odporu ovládacích tlačítek vystaven nějakému nepřiměřenému tlaku, takže při ovládání jednotlivých funkcí není nutné světlo přidržet.
Čtyři režimy svícení (100%, 75%, 50% a blikání) se zapnou jedním stiskem tlačítka a naskočí vždy ten nejvýkonnější, aby dalším stiskem přišly dva slabší nebo blikání a pak vypnutí. Je tedy nutné se vždy proklikat přes všechny čtyři pro vypnutí světla. Indikační tečky svítí modře, při poklesu kapacity na 75 % pak svítí tři, na 50 % dvě a na 25 % se rozbliká poslední dioda. Optika je perfektně vyřešená pro nasvícení prostoru jak bezprostředně před kolem, tak na celou zvolenou vzdálenost až do dopadu středu světelného kuželu. Ten není nijak výraznější, takže jezdec má velice dobře nasvícený celý prostor až na vzdálenost 25 až 35 metrů, aniž by mu těsně před kolem vadilo nějaké hluché místo. Boky svítilny přitom rovněž svítí, jelikož je mezi oběma černými díly umístěn průsvitný díl optiky a na každé straně šest SMD diod. Auta přijíždějící z boku tak rovněž cyklistu bezpečně uvidí, současně to ale neobtěžuje oči jezdce, v tom je světlo uživatelsky hodně přívětivé. Jelikož nejsou tři úrovně výkonu až tak extrémně rozlišené, lze světlo využít pro běžnou noční jízdu i v tom nejslabším režimu, kdy by mělo vydržet až čtyři hodiny, zatímco na maximum je to polovina, což při testu odpovídalo a poslední indikátor se nám rozblikal za hodinu a čtyřicet minut jízdy. Plné nabití pak zabere zhruba tři hodiny. Co se týká klaksonu, jeho tlačítko je to menší hranaté a zvuk je opravdu hodně nepříjemný a silný na to, aby jej někdo přeslechl, takže v tomto ohledu určitě účinnější provedení než malý zvonek, který je ale pro ostatní trochu přívětivější.
Zadní blikačka ARC pak rovněž spoléhá na akumulátor s Micro USB dobíjením a jejích třicet COB Led diod napájí 400mAh provedení s napětím 3,7 voltu. Elipsový profil blikačky má délku 62 milimetrů a šířku 28 milimetrů při hmotnosti 36 gramů včetně držáku. Ten je pevnou součástí zadního dílu a tvoří jej otočná spona pro zaháknutí za poutko brašničky či batohu nebo dresu, doplněná gumovým páskem pro zajištění na sedlovce. Univerzální a maximálně funkční řešení, které díky pevnému pásku neklouzalo ani po štíhlé 26,4mm sedlovce ocelového rámu. Spínač je umístěn uprostřed optiky a diody svítí dokola ve třech režimech nebo po dvojitém stisknutí zase ve třech režimech blikají. Maximální svítivost je 40 lumenů a měla by vydržet hodinu a čtvrt, zatímco nejslabší blikání vydrží více jak třináct hodin. Vidět je blikačka bezpečně z více jak tří set metrů a s ohledem na ostrost světla bychom ji na silničce klidně použili i pro denní ježdění. Nabíjecí konektor je pod krytkou na zadní stěně blikačky, při dobíjení svítí čelní indikátor červeně, zelená je pro plné nabití, a jakmile kapacita akumulátoru klesne pod 25 %, indikátor se rozsvítí červeně.
Jak přední světlo, tak zadní blikačka jsou konstrukčně i výkonem perfektními společníky pro každodenní využití jak na silnici, tak v lehčím terénu, protože výkon světla a hlavně rozložení světelného kuželu vůbec nejsou špatné a bonus v podobě klaksonu je jednoznačná výhoda. Stejný nabíjecí kabel, spolehlivé uchycení k řídítkům i sedlovce a indikace stavu baterie, tady si za danou cenu snad ani nelze přát víc.
(už)
3F Spirit II Z nabídky domácí značky 3F jste se na našich stránkách setkali dosud hlavně s brýlemi, jichž má opravdu pestrou kolekci pro…
URGE myslí zeleně Extrudovaný polystyren, skořepina, vnitřní čelenka, polstrování a stahovací řemínky, prostě a jednoduše cyklistická…