Biková zapletená kola Ritchey WCS OCR jsme prověřili v dlouhodobém testu a rozhodně jsme je nijak nešetřili. A výsledek? Asi takový, že více než tisícovka najetých kilometrů se na nich jakkoli nepodepsala. Kola si sice po několika stech kilometrech řekla o lehké přitažení výpletu, neboť jsme je do testu přebrali úplně nová, ale jinak je nebylo potřeba ani docentrovat. Tisíc kilometrů je vzhledem k závodnímu určení kol samozřejmě zcela zanedbatelná cifra, nicméně testovací jízdy prověřily, jak jsou na tom kola s celkovou odolností, což by pouze krátkodobý test neodhalil.
Koncepčně se v případě kol Ritchey WCS jedná o klasiku napletenou na dvaatřiceti zeslabovaných drátech. Žádné atypické výplety či příruby nábojů, vše je jednoduché a snadno vyměnitelné, případně i zaměnitelné, což se nám rozhodně líbí.
Celkové tuhosti kol pomáhají zvýšené příruby nábojů, trojí křížení drátů je použito na obou stranách předního i zadního kola. Centerlock uchycení kotoučů je již klasikou, stejně tak použití dostatečně utěsněných průmyslových ložisek. Doslova nádherné jsou nové rychloupínáky s ladně tvarovanou páčkou, titanovým táhlem a maximálně odlehčenou duralovou maticí. Zvlášť ve srovnání s atypicky dlouhými předchůdci jsou nové rychloupínáky skutečným klenotem, a to maximálně funkčním.
Dvoustěnné duralové ráfky mají vložkované otvory pro niply kvůli rozložení tahu do co největší plochy. Charakteristická asymetrická konstrukce ráfku OCR je použita nejen u zadního kola, ale kvůli přítomnosti brzdového kotouče i vpředu. Asymetricky umístěné otvory v ráfku, čemuž musel být samozřejmě výrazně upraven i jeho průřez, zajišťují podstatně rovnoměrnější napnutí drátů na pravé a levé straně. Obvodovou hmotnost kol pak snižují duralové niply.
Líbila se nám použitá grafika na ráfkách, která je i při jízdě dost výrazná.
Námi naměřená hmotnost včetně rychloupínáků byla u předního kola 776 gramů a u zadního 922 gramů, váhově se tedy v případě duralové varianty bikových kol WCS jedná o konkurenty typů Shimano Deore XT či Fulcrum Red Metal 3.
Cena MTB kol Ritchey WCS OCR je 13 440 korun.
Vývojáři značky Ritchey se evidentně nechtěli pustit do jakéhokoli kompromisu, prvořadá pro ně byla tuhost kol, a tedy maximální přenos energie. Pravděpodobně i proto zvolili koncepci s dvaatřiceti klasicky kříženými dráty. V praxi je tuhost kol znát již od prvního záběru, naplno pak vynikne při nástupu do prudšího kopce. Tendence ke kroucení je u těchto kol skutečně minimální a jejich povaha plně vyhovuje závodnímu nasazení.
Chod nábojů byl od začátku dokonale hladký, což platilo i v případě ořechu, který po testu nevykazoval jakoukoli vůli.
Celková váha patří ve své kategorii k průměru, ovšem obvodová hmotnost kol byla stažena na minimum, což se projevilo na vynikající chuti akcelerovat. Kola WCS se nám maximálně osvědčila na točivějších tratích, kde bylo potřeba za každou ostřejší zatáčkou ihned akcelerovat. Přitom pár gramů by se na obvodu kol dalo ještě ubrat absencí vložek pro niply, jejich přítomnost je nám ale rozhodně sympatická.i
Kola Ritchey WCS tedy nejsou jednoúčelovým materiálem stavěným na váhu pro závodní použití. My jsme kolům dali co proto i v hodně technických sjezdech, aniž by se to na nich jakkoli negativně projevilo. Takže pokud o „wécéeskách“ náhodou uvažujete, naše doporučení zní: „Ano, kupte je!“
(kad)
Plusy: kombinace tuhosti a nízká váhy
Minusy: cena
Petr Máchal ze známé pohádky sice byl rebel, ale v ševcovské dílně značky Northwave o něm nejspíš neslyšeli, takže jejich tretry Northwave…
Johnny Tomac si zprvu nebyl zcela jist, zda chce do rodiny kol Tomac přidat i enduro model se zdvihem 160 mm. Vždyť jeho filozofií jsou…