Značka Superior má ve své elitní kolekci modely nejen s karbonovým, ale i duralovým rámem, a to ze špičkové slitiny XTROLITE G7. Ta ostatně dala název, konkrétně tedy dodatek názvu, námi testovanému modelu Team Racing G7. A jaký je tento závodně orientovaný bike? Je to jednoduché, jedná se o kombinaci výborného osazení a stejně tak zdařilého rámu. Tomu sice odpovídá i nemalá oficiální cena 58 999 korun, ovšem díky brzkému příchodu nových modelů lze nyní sehnat letošní „gé sedmičku“ za podstatně příznivější částku. Stačí se trochu pídit po nabídce maloobchodů, které se prodejem kol Superior zabývají...
Geometrií rámu patří testovaný model mezi čistokrevné XC rakety, jimž sice není úplně blízký techničtější terén, ovšem o to víc si libují na rychlých tratích a v táhlých výjezdech. Delší přední trojúhelník a sériově montovaný představec s negativním sklonem se postaraly o nekompromisně závodní, více natažený posed. Zde se nehraje na pohodlí, ale na výkon. Tomu ostatně odpovídají také pevnostní parametry rámu, jemuž je pojem kroucení zcela neznámý. To alespoň platilo v námi testované osmnáctce.
Se solidní tuhostí při záběru jde většinou ruku v ruce také tvrdší jízdní projev. G7 sice není úplnou výjimkou, ovšem označit jeho rám za vyloženě tvrdý a nepohodlný by bylo křivdou. Konstrukce zadní stavby s nepříliš mohutnými, lehce zvlněnými rameny rozhodně určitou část otřesů absorbuje. Dvojnásob to pak platí v případě hodně přesazené sedlové trubky a špičkové karbonové sedlovky FSA s nadprůměrně vyoseným zámkem. Jen pro představu, cena samostatné sedlovky FSA K-Force Light je přes čtyři tisíce korun, na zákazníkovi se u Superioru nešetří.
Vpředu rámu sekunduje vidlice Manitou R7 Super Absolute, která je prostředním modelem řady R7. Její oficiální hmotnost je průměrných 1557 gramů. Chod vidlice nabízí solidní citlivost a především využití v podstatě celého zdvihu. Reptání některých rádoby kritiků na nižší torzní pevnost vidlice považujeme za bezpředmětné, pro rychlé závodní cross-country je tuhost vidlice zcela dostačující. Vzhledem k použití bychom zde ale namísto klasického lockoutu raději viděli páčku jeho dálkového ovladače na řídítkách. Při náhodném zapomenutí odblokování je šátrání po páčce na korunce po najetí do terénu přece jen dost nepříjemné. Zdvih sto milimetrů je i pro závodní XC ideální. Občas vídané osmdesátkové zdvihy jsou už podle našeho názoru do jisté míry přežitkem, čehož si je Superior očividně vědom.
Nalézt bod G u tohoto kola, aby jej mohl jezdec co nejrychleji přivézt k pomyslnému vrcholu, nebyl vůbec žádný problém. Stačí pevně stisknout řídítka, pořádně se opřít do pedálů a kolo je na vrcholu stoupání možná dříve, než se stačíte zadýchat. Akcelerace je zkrátka fantastická, na čemž má vedle zmiňované tuhosti rámu zásluhu také hmotnost kola 10,2 kilogramu. Kola Fulcrum Red Metal 5 také nepatří k setrvačníkům, které by bylo nutné roztáčet velkou silou, stejně tak dobrá je i jejich tuhost. Pocit rychlosti ještě umocňují pláště Schwalbe Rocket Ron.
Nadání kola je tedy především o nabízeném zrychlení a také o vrchařských schopnostech. Ty jsou výrazně nadprůměrné, „gé sedmička“ dokáže pod zkušeným jezdcem zdolat i extrémně prudká stoupání. Délka rámu a nízko položená řídítka dovolují ve výjezdu skoro neomezenou manipulaci s těžištěm, takže se zdá být celkem bezproblémové udržet co nejdéle dostatečný záběr zadního kola.
Trochu více práce samozřejmě vyžadují slalomové pasáže mezi křovím či techničtější sjezdy, což ovšem není klasické teritorium testovaného kola. My jsme naladili univerzálnější posed otočením představce, čímž nebyly vrchařské schopnosti kola téměř poznamenány a v prudších sjezdech bylo ovládání daleko jistější.
Fakt, že není G7 stavěn na slalomové pasáže, neznamená jakoukoli neohrabanost. Na podněty ke změně směru reaguje bez zaváhání, pouze jeho koncepce není nakloněna hravé jízdě a upřednostňuje spíše rychlost a vynikající vedení přímého směru ve vyšších rychlostech.
Ke konstrukci rámu nemáme po funkční stránce připomínky, stejně tak k jeho geometrii. Co však považujeme u duralového rámu tak trochu za zbytečnost, je použití systémově složitější středové osy standardu BB30, s čímž souvisí speciální středové pouzdro bez závitů. Vedení řadicích lanek po spodní trubce sice nemusí být každému po chuti, v praxi je ale bezproblémové.
Z osazení nás vedle obou měničů potěšily řadicí páčky ze sady XTR, pastvou pro oko byla ale třeba i kazeta Sram PG-990N s červeně anodizovaným duralovým unašečem. Dobrou práci během testu předváděly brzdy Hayes Stroker s luxusními karbonovými brzdovými páčkami. Lehkým zklamáním byla naopak úplná absence pedálů, přitom i ekonomičtější model M520 by zájemce o kolo jistě uvítal. Maximální spokojenost po stránce pohodlí vládla se sedlem Fi’zi:k Gobi, které je tvarově výrazně poddajnější než novější typ Tundra.
Superior Team Racing G7 je celkově vynikajícím kolem. Přestože jsme našli pár detailů, nad nimiž lze polemizovat, rozhodně se jedná o dobrou koupi a skvělý stroj na závodní XC a maratóny.
Plusy: závodní geometrie, tuhost rámu, skvělé komponenty
Minusy: absence pedálů, standard BB30
Rám: Aluminium Xtrolite G7
Vidlice: Manitou R7 Super Absolute, 100 mm
Hlavové složení: FSA IHS
Kliky: FSA Afterburner BB30 22/32/44
Brzdy: Hayes Stroker Carbon
Řazení: Shimano XTR
Přehazovačka: Shimano XTR
Přesmykač: Shimano XTR
Kola: Fulrum Red Metal 5
Pláště: Schwalbe Rocket Ron 2,1
Řídítka: FSA XC180
Představec: FSA ST-OS-99
Sedlovka: FSA K-Force Light
Sedlo: Fi’zi:k Gobi
Hmotnost: 10,2 kg (vel. 18“, bez pedálů)
Jméno Vision provází modelovou kolekci domácí značky Author téměř od jejích počátků. Tento model vždy splňoval nároky sportovních jezdců…
Sportovní silniční kolo za osmnáct tisíc? Utopie? Ne tak docela, v případě základního modelu domácí značky Šírer se podařilo postavit za…