Jméno Vision provází modelovou kolekci domácí značky Author téměř od jejích počátků. Tento model vždy splňoval nároky sportovních jezdců cross-country, pro něž představoval výhodné spojení závodních genů a přijatelné ceny. Poslední generace jde samozřejmě ve šlépějích svých předchůdců. Vision je zkrátka klasikou, ovšem neustále zdokonalovanou. V současné době se navíc atraktivita tohoto modelu ještě znásobila akční slevou, namísto původních třiceti tisíc korun se jeho cena nyní pohybuje již od 24 990 korun.
Řada závodních a sportovních XC modelů Author se pro mnohé cyklisty stala jakýmsi měřítkem k porovnávání mezi tím, jestli je některý jiný rám kratší či delší, stabilnější či naopak živější a podobně. Stavba rámů Author je zkrátka oním zlatým středem, a právě z tohoto důvodu padne většina modelů této značky jezdci takřka okamžitě do ruky.
To samozřejmě platí také u testovaného modelu. Stačí zvolit přibližné navyklé nastavení řídítek a sedla a již první metry přinášejí pocit, jako by jezdec tento bike sedlal již delší dobu. Vyváženost v délce posedu a především v samotné ovladatelnosti je nespornou výhodou. Bike je dostatečně živý pro vychutnání a čistý průjezd i techničtějších pasáží, zároveň však nabídne jisté vedení s přímou úměrností mezi zvyšující se rychlostí a jízdní stabilitou.
Označení „zlatý střed“ ve spojitosti s geometrií tohoto kola má své opodstatnění, ovladatelnost totiž není pouze o samotném zatáčení. I přes závodní XC posed s rovnými řídítky se vision nijak nebrání výraznému nadhození předního kola při nájezdu na terénní překážku. Přitom jeho vrchařské schopnosti tím nejsou nijak negativně ovlivněny a pro udržení předního kola v kontaktu s podkladem není nutné ani v hodně prudkých výjezdech nějak přehnaně laborovat s těžištěm. Dá se říci, že co jsme na tomto kole sjeli, to dokázal bike také vyjet. Zdatným pomocníkem nám při tom byly pláště Author Beetle Juice, které na tvrdém povrchu nabídly slušnou rychlost i jistotu a v lehce rozměklém terénu či na šotolině stále poskytly jezdci solidní oporu. Při agresivnějším jízdním stylu sice jemnější vzorek středu trochu trpí, ale i tak patří životnost plášťů ve své třídě k lepšímu průměru.
Ve sjezdech vynikne především již zmiňované dobré vedení bez jakéhokoli náznaku neposlušnosti. Hodně prudké či technické sjezdy nejsou kolu zapovězeny, ale pouze za předpokladu dostatečně zkušené pilotáže. Přece jen je nutné počítat s nízkou polohou řídítek, a tedy i s nutností přesunutí těžiště co nejvíce nad zadní kolo.
Pro cross-country je samozřejmě zásadní akcelerace, s tou nemá 11,8 kg vážící bike problém. V sedle, a to ani při vyloženě silové jízdě, není patrný asi sebemenší náznak kroucení rámu. Boční tuhost partie okolo středu je na solidní úrovni, na čemž se podílí mimo jiné horizontální zploštění spodní trubky v této oblasti. Po stránce torzní tuhosti předního trojúhelníku patří rám spíš k průměru. Relativně úzký vejčitý průřez horní trubky je sice na pohled atraktivní, nepatří ale do kategorie supertuhý. I tak je ovšem pevnost rámu bezproblémová, a to i pro těžšího jezdce. Navíc je rám k jezdci celkem štědrý v případě jízdního komfortu. Nelze sice vyloženě hovořit o schopnosti zadní stavby pohlcovat otřesy, celkově se ale rám rozhodně řadí mezi pohodlnější a výborně mu v tom asistuje také karbonová sedlovka Author s výrazně přesazeným duralovým zámkem. Takže i když rám nepatří mezi extrémně tuhé, jeho kombinace nabízené tuhosti a komfortu je zdařilá. Vše je zde namícháno tak, aby z jízdních vlastností maximálně těžil právě jezdec.
A právě takových detailů je třeba na rámu celá řada. Stačí si prohlédnout oblast okolo hlavové trubky s mohutnou spodní navařenou výztuhou, na níž nechybí plastické logo značky. Stejně tak zdařilý je třeba horní můstek zadní stavby nebo patky. Dobře je vyřešeno vedení hadičky zadní brzdy, jakékoliv nežádoucí klepání hadičky o rám vision nezná.
Po stránce odpružení bylo vsazeno na jistotu. Vzduchový drake od Manitou nabídl vynikající citlivost a celkově jemný chod. Určitým handicapem sice pro někoho může být zanořování do zdvihu při brzdění, ale zmiňovaná citlivost to více než plnohodnotně vyvažuje. Líbilo se nám praktické využití takřka celého 100mm zdvihu, k celkové tuhosti konstrukce vidlice nemáme připomínky.
Výbornou práci během testu odváděly také brzdy Hayes Stroker Trail v módní bílé barvě. Přední kotouč o průměru 160 mm byl díky dobrému brzdnému výkonu v praxi zcela dostačující.
A pochválit musíme také kola složená z kvalitních nábojů na průmyslových ložiscích, ráfků Author Argon Pro a nepřehlédnutelných červeně anodizovaných duralových niplů. Absolutorium z hlediska komfortu zasluhuje sedlo Fi’zi:k Nisene s výraznou vrstvou polstrování a s technologií WingFlex. Pružné bočnice a celkový tvar skeletu mají lví podíl na faktu, že toto sedlo maximálně vyhovuje drtivé většině uživatelů. Podobně jsou na tom také gripy z vlastní produkce Authoru. Jejich měkčí směs, velice jemný vzorek a duralové zámkové objímky dělají z těchto gripů jednoho z našich favoritů a ne náhodou je právě tento model přítomen také na nejednom redakčním stroji. Detaily zkrátka dělají kolo...
Plusy: ovladatelnost, citlivost vidlice, pohodlné sedlo, cena
Minusy: průměrná tuhost rámu
Rám: triple butted dural R6
Vidlice: Manitou Drake Super Air 100 mm
Kliky: Shimano M542 22-32-44
Řazení: Shimano Deore XT
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano SLX
Kazeta: Shimano HG 61 11-32/9
Brzdy: Hayes Stroker Ryde
Náboje: Author Xenon Disc
Ráfky: Author Argon Pro
Pláště: Author Beetle Juice Kevlar 2.0
Pedály: Shimano M520 nášlapné
Řidítka: Ritchey Comp
Představec: Ritchey Pro
Sedlovka: Author karbon 31,6 mm
Sedlo: Fi’zi:k Nisene
Hmotnost: 11,8 kg (vel. 19“)
Sportovní silniční kolo za osmnáct tisíc? Utopie? Ne tak docela, v případě základního modelu domácí značky Šírer se podařilo postavit za…
Karbonový 4EVER, model Virus SXC X.0 patří k opravdovým skvostům, které se budou nabízet pro nadcházející sezónu. Hmotnost kola 9.9 Kg se…