Kopřivnický Superior je se závodními biky spojován nejen díky týmu Superior Brentjens, pod vedením prvního olympijského šampiona v XC Barta Brentjense, ale hlavně vyspělými rámovými konstrukcemi, ať už v hliníkovém či karbonovém provedení.
Topmodely s pevným karbonovým UD rámem jsou v nabídce buď ve špičkové verzi CRB Pro z High-Modulus vláken, nebo v o něco dostupnějším provedení CRB z Mid-Modulus vláken, tedy se středním modulem pružnosti. Nejlepší model z kategorie CRB nabídne shodné tvary s nejlepšími modely, ovšem díky použití odlišných vláken je zde použito kvalitnější osazení a cena je přitom o něco příjemnější.
Jednotlivé tvary rámu jsou v tomto případě pečlivě zkonstruované, se zaměřením na jediné, výkon v ideálním poměru s komfortem. Masivní spodní trubka a partie kónické hlavy nenabídnou žádný prostor k diskusi o torzní tuhosti, totéž platí pro sedlovou trubku přecházející výrazným rozšířením průřezu do bezzávitového středového pouzdra.
Jakkoliv je přední trojúhelník stavěn pro dokonalý přenos energie, řetězové vzpěry jej v tomto směru ještě překonávají. Jejich maximální výška je tím, co brání středové partii rámu v jakémkoliv kroucení. Doplněno pevnou zadní osou a monostay napojením sedlových vzpěr, máme před sebou adepta na dokonalý přenos energie z pedálů na pohyb vpřed. Aby bylo závodnímu naturelu učiněno zadost, řadicí lanka jsou vedena vnitřkem rámu a kratičký bovden u přehazovačky, který ční z patky, je spolu s hadičkou brzdy jediným narušitelem vnější designové čistoty.
Ke komponentovému osazení nelze mít výhrady, brzdy nabídly dostatek výkonu a pohon XT je ve všech směrech precizní, ať už funkcí řazení, nebo volbou převodů pro nejnáročnější výjezdy. Kola s lehkými ráfky a náboji na pevné osy pak netrpěla v terénu žádným negativem, ovšem jemnější vzorek plášťů má své místo jen na rychlém tvrdém podkladu, kde jede opravdu raketově, ale v těžkých, lehce navlhlých sjezdech nebyl zrovna univerzálním společníkem.
Testovaná devatenáctka by díky 400mm sedlovce měla uspokojit i 195 cm vysokého jezdce, my jsme při 190 cm cítili jasné závodní zaměření s ideálně nataženýma rukama, ovšem i přes negativní sklon představce v ještě přiměřené výšce. I tak je ale závodní XC zaměření lehce převažující nad celodenní maratonskou orientací. Sportovní posed, dostatečně citlivá vidlice a nekompromisní přenos jak energie od pedálů, tak povelů z řídítek. Výrazně tuhý rám prostě nedovolí žádné ztráty, což bylo patrné jak při rozjezdu, tak v náročných stoupáních, kde bike jednoznačně exceluje. Lehké pokrčení loktů a ostrou stojku zdolal jako nic. Totéž platí na rovině, kde si geometrie a neskutečně lehký jízdní projev doslova říkají o konstantní záběr na maximum.
Závodní geny se i přes nepatrně delší horní trubku předvedly v rychlém manévrování v utažených zatáčkách, kterými se bike s přehledem protáhl a dokázal okamžitě akcelerovat. Točivost v nízké rychlosti je na technické trati na devětadvacítku velice slušná, s narůstající rychlostí kolo ovšem nijak neztrácí schopnost vedení přímého směru a rychlé táhlé zatáčky zvládá plynule a díky šířce řídítek při nutnějším výraznějším náklonu rovněž s naprostou jistotou. Ve sjezdech pak sice nízká hmotnost dovolí dělat si s kolem, co si jezdec zamane, ovšem odskakování hran po zadním vyžaduje díky délce posedu razantnější přitažení řídítek, byť je zadní stavba příjemně krátká a nejprudší pasáže si pak kvůli točivějšímu úhlu vidlice řeknou o přesunutí těžiště za sedlo. Geometrie prostě nesází na trailové dovádění, ale je to ryzí závodník, který jezdci nabídne stabilitu a zároveň dostatek obratnosti tam, kde je toho zapotřebí. Tuhý rám pak díky slopingu v kombinaci s delší sedlovkou poskytne přiměřenou míru komfortu, tedy něco jako ideálně naladěný závodní kousek pro všechny tratě. Jakmile se jezdec s kolem sžije, dokáže z něho vyždímat maximum jak na rychlých a technických tratích, tak na dlouhých rovinách a v táhlých stoupáních.
Devět sedm devítka je zkrátka závodní XC raketa, která vyžaduje jediné, nekompromisně makat a využít nabízený výkon. Dokonalý design, nekompromisní tvary a ideální vlastnosti pro rychlé XC okruhy, tedy jednoznačně palec nahoru.
Rám: Carbon UD Mid-Modulus
Vidlice: Rock Shox Reba RL, QR15, 100 mm
Kliky: Shimano Deore XT, 24/38
Přehazovačka: Shimano XTR
Přesmykač: Shimano Deore XT
Řazení: Shimano Deore XT
Brzdy: Shimano BR-M618, 180/160 mm
Náboje: ONE Race Ultralight 15 mm, 142x12 mm
Ráfky: ZTR Rapid, 28H
Pláště: Schwalbe Thunder Burt 2,1“
Kazeta: Shimano SLX 11-36
Sedlo: Fi´zi:k Tundra 2 Mg
Sedlovka: ONE Pro
Řídítka: ONE Race
Představec: ONE Pro
Hmotnost: 10,4 kg
Cena: 57 990 Kč
Novinkové modely silničních kol Rock Machine letos spoléhají na karbonový rám s několika inovativními prvky. Jednak má rám hranaté profily…
Dá se za čtrnáct tisíc korun koupit použitelné horské kolo? A navrch devětadvacítka? Fakt, že skutečně ano, vás možná překvapí. Nejen, že…