Už jste zkoušeli vyměnit bovden či hadici zadní brzdy tažené vnitřkem rámu? Jestli máte rám s vodicími tunely, tak asi nemusíte číst dál, ale jestli váš rám nabízí jen vstupní a výstupní otvor, navíc třeba ještě tlumicí pěnovou trubičku, zpozorněte.
S vnitřním vedením kabeláže se logicky vyskytla otázka, jak to všechno dostat skrz rám. Nakonec se ukázalo velice účinné provedení speciálních lanek s magnetickými koncovkami, jejichž pomocí se rámem protáhne vodicí lanko, s jehož pomocí pak lze přes adaptér protáhnout bovden či hadici zadní brzdy nebo kabely Di2 sady. Jednou z takových cenově dostupnějších a vysoce funkčních sad pro instalaci vnitřního vedení (s výjimkou ocelových rámů) je SuperB TB-IR20, kterou jsme vyzkoušeli v praxi jak na řadicím bovdenu, tak na brzdové hadici, a jen s elektronikou Di2 jsme bohužel neměli tu čest.
Sada za přibližně sedm set korun je v praktickém plastovém pouzdru, v němž je navinuté lanko s jednou magnetickou a druhou závitovou koncovkou. Do nich pasuje trojice adaptérů, z nichž dva jsou závitové trny pro bovden či hadici a třetí je pro kabel Di2. Tenký krátký kabel s magnetem na jednom a závitem na druhém konci je určen jako protikus magnetu lanka do výstupního otvoru rámu a samozřejmě nechybí plastový vodicí dílec se silným magnetem.
Princip je jednoduchý a máme dvě možnosti. Buď přes trn napojíme původní bovden či hadici a vodicí lanko rovnou vtáhneme do rámu při vytahování původní kabeláže, což je ta jednodušší varianta, nebo musíme využít služeb magnetismu. To v případě, že v rámu žádnou původní kabeláž nemáme, a tudíž se není čeho chytit. Lanko magnetickou koncovkou vsuneme do vstupního otvoru a vodicím magnetem koncovku uvnitř navádíme za současného posouvání lanka směrem k výstupnímu otvoru. V něm máme předem připravený krátký kabel s magnetickou koncovkou pro vytažení lanka, a jakmile je lanko venku, máme vyhráno. Samozřejmě, že pokud navádíme lanko rámem, kde už jsou nějaké bovdeny, může se koncovka přichytit namísto k magnetu vně stěny trubky k ocelové vložce bovdenu uvnitř a musíme začít zase znovu. Když je ale vodicí lanko venku, už jen našroubujeme odpovídající trn či adaptér, spojíme s hadicí, bovdenem či kabelem a vytažením lanka nazpět natáhneme do rámu potřebnou kabeláž. Samozřejmě, že to zní jednoduše, ale určitá šikovnost je na místě a zvlášť u komplikovaných, ne úplně přímých vedení je to trochu boj. Víc ale už v rubrice Hobbybastler, kde se věnujeme celému postupu. Každopádně s tímhle nástrojem odpadá složité „domácké“ propojování původní kabeláže s tou novou, třeba lepicí páskou nebo přes kus lanka, a vše je rychlejší. Tady je investice do nástroje rozhodně přínosem pro úsporu času i klid nervů, zda to vyjde, nebo jestli budeme hodinu lovit bovden ve spodní trubce. Prostě to funguje.
(už)
V létě po vyjížďce většinou jen odstavíme kolo do kouta, případně očistíme a namažeme řetěz nebo odpružení na další jízdu. Současné blátivé…
Náhradní převodníky jsou občas, s ohledem na odpovídající počet zubů, jejich provedení a také systém uchycení ke klice, trochu oříšek.…