Integrované středové osy jsou dnes samozřejmostí, skoro by se dalo říct, že klasice už pomalu zvoní hrana. Přitom to není zase tak dávno, kdy bikový svět čtyřhranu rozvířila platforma vícehranné osy Shimano Octalink, aby na ní v zápětí odpovědělo zcela volně přístupné provedení ISIS. Za pět nebo deset let se ale v bikovém světě změnila spousta věcí, nicméně ne všechno zaniklo. Ještě stále jezdí hodně kol s vícehrannými osami a levná provedení pořád spoléhají na čtyřhran. Leckomu je líto vyměnit své staré kliky na tisícihran za nové jen proto, že už to prostě není moderní. Nabídka os v ISIS provedení tak stále funguje a snad ještě dlouho bude z čeho vybírat. Navíc díky novým systémům se cena tohoto, pro někoho skoro archaického, provedení výrazně snížila.
Abychom nechodili kolem horké kaše. Na jednom našem stroji, nebo s výměnou rámů postupně na vícero, se během posledních čtyř let vystřídala osa SR Suntour XCR v kombinaci s klikami Race Face. Po zhruba šesti tisících kilometrech, z nichž byla polovina věnovaná drsnějšímu enduro stylu nebo lehčímu freeride, došlo na výměnu osy. Takže jak obstál tenhle produkt v náročném dlouhodobém testování?
Osa za necelých 550 korun patří k těm nejlevnějším na trhu, takže nejde o žádný šperk. Hmotnost 243 gramů bez šroubů, dvě průmyslová ložiska zakrytá dvojicí misek a duralová středová vymezovací vložka, prostě ekonomické provedení. Díky rozměrům pasuje osa délky 113 mm na středové pouzdro šířky 68 až 73 mm, pouze stačí přidat vymezovací podložku na stranu převodníků. Před montáží je třeba mít zafrézované dosedací plochy středového pouzdra, protože nepatrná výchylka znamená u tohoto provedení zhoršení chodu ložisek. Po dotažení misek totiž nemusí být ložiska přesně v ose, a dochází tak k jejich přidrhávání. To je rozdíl proti kouskům s ložisky ukrytými uvnitř jednolitého pláště. Na zafrézovaném pouzdru už bylo vše v pořádku. Chod ložisek byl dlouhodobě bez problémů a materiál snesl i hodně hrubé zacházení. Po zhruba pěti tisících kilometrech se objevila drobná vůle, která chod nenarušila, ovšem postupem času se začala zvětšovat. Sice se dalo pořád jezdit, ale výchylka největšího převodníku byla v krajních mezích už na hranici škrtání o vodítko přesmykače, takže následovala demontáž a výměna. Na rozdíl od některých vně rámu umístěných ložisek, která se při nepatrné vůli hodně rychle odporoučejí a třeba i okamžitě rozsypou nebo zadřou, zde bylo stále ještě možné mluvit o funkční součástce.
Osu SR Suntour XCR proto můžeme s klidem doporučit všem rekreačním i náročnějším jezdcům, kteří nenajezdí desetitisíce kilometrů ročně, ale chtějí na své starší kliky spolehlivý a hlavně cenově dostupný komponent.
Nový plášť Rendez od firmy Maxxis má zcela netradiční vzorek s výraznými středovými výstupky, které jsou zepředu zešikmeny, a dvěma řadami…
Modelové obměny jednotlivých kolekcí bývají u různých značek odlišně koncipované. Někdo sází více na zažité designy s pouze menšími…