S pohonem 1x11 se za poslední dva roky doslova roztrhl pytel a každý „závodník“ najednou začal odhazovat přesmykač, levou řadicí páčku a jeden či dva převodníky ze svých klik. Ne každý na to má nohy, aby zvládal jediný převodník v těžkém terénu, ale každopádně mutací na tohle téma se vyrojila celá řada.
Když pomineme originální sady Sram, kde je 1x11 s nejmenším desetizubým pastorkem jedinou modlou, tedy nepočítáme-li ovšem aktuální dvanáctkovou řadu Eagle, můžeme směle vynechat nutnost pořízení speciálního náboje s ořechem X-Drive. Shimano na to šlo trochu jinak a jejich variace na tohle téma počítá s jedenáctizubým nejmenším pastorkem a celkem standardním ořechem. Jenže ne každý pořídil novou sadu s odpovídající přehazovačkou a odstupňováním. „České“ 1x10 s neskutečně dozadu vyšroubovanou přehazovačkou, vodící řetěz jen po několika zadních zubech pastorků je takovou technickou lahůdkou, že nad ní řada mechaniků jen vyvrací oči v sloup. Ale kutilství je našemu národu vlastní, takže proč si nedopřát „sociální“ variantu vyspělých novinek, třeba jen na zkoušku.
My jsme pro tenhle případ vyzkoušeli kazetu SunRace MS3 Champagne, což je desítková kazeta s rozsahem zubů 11-42, takže koresponduje se shimanovským pojetím pro montáž na standardní ořech, ale funguje se stávajícími desítkovými přehazovačkami, byť je nutné jejich razantní nastavení do výrazně zadní pozice. Náš tester tenhle kousek potrápil dvěma tisícovkami náročných kilometrů, kdy při jeho váze lehce přes šedesát kilogramů vyměnil dva řetězy, aniž by nejmenší pastorky při výměně vykazovaly nějakou nechuť ke spolupráci s novým řetězem. Kazeta s duralovými unašeči pastorků prokázala na duralovém ořechu náboje DT Swiss velice dobré usazení a jen minimální omačkání jeho pláště malými pastorky, uloženými volně. S převodníkem se 34 zuby tahle kombinace fungovala po celou sezónu spolehlivě a proti jeho „ostrému“ závodnímu biku s novou ikstéčkovou sadou byl znatelný rozdíl jen v preciznosti řazení, kde nový komplet od Shimana přece jen dokáže chodit naprosto precizně. Tady ovšem proti originální kazetě Shimano se standardním počtem zubů a nastavením přehazovačky nebyl rozdíl nijak extra patrný, snad jen přehození z předposledního na největší pastorek, kde je rozdíl šest zubů, nebylo tak čisté.
Takže maximální funkčnost a při pečlivé kontrole po sezóně. i co se omačkání zubů týče, velice slušná odolnost. Kazeta SunRace s hmotností 453 gramů tak za cenu kolem patnácti stovek nabízí cenově dostupné řešení variace 1x10. Pokud ale nevozíte „českou“ 1x10, ale máte na svém kole originální jedenáctkovou přehazovačku a jednu ze sad Sram či Shimano, pak nabízí SunRace i jedenáctkové kazety s rozsahem 11-42 nebo dokonce 11-46 zubů, které jsou jen o něco málo dražší proti desítce, ale stále dostupnější než originály, takže prostor k ladění převodového poměru je poměrně rozsáhlý.
(už)
Zpětné zrcátko na kolo – pro mnohé cykloturisty či městské jezdce nepostradatelný doplněk, naopak pro závodníky a sportovní cyklisty tak…
Zní to divně, že? Ale opravdu někoho napadlo použít jako médium do kotoučových brzd, namísto brzdové kapaliny DOT nebo minerálního oleje,…