Zní to divně, že? Ale opravdu někoho napadlo použít jako médium do kotoučových brzd, namísto brzdové kapaliny DOT nebo minerálního oleje, vodu. Tímhle inovátorem není nikdo jiný, než německá firma Brake Force One, která přišla s výkonnými kotoučovkami s uzavřeným systémem.
Za vším stojí zakladatel této firmy, Jakob Lauhoff, který své brzdy vymyslel, když mu bylo třináct a v sedmnácti pak založil firmu Brake Force One. Mluvilo se o něm tehdy ve smyslu, že přišel s geniálním nápadem, ovšem nějakého extrémního rozšíření se jeho brzdy nedočkaly, za což může jejich dost vysoká cena, kolem šesti set eur za pár. Nicméně, jeho nápad zaujal a postupné inovace přivedly na svět nové brzdy BFO H2O, kterým v hadičkách koluje voda.
Lauhoff nejdříve přišel s modelem BFO M, který to celé začal a byl svojí konstrukcí revoluční v tom, že se jednalo o uzavřený systém. Že tohle není žádná revoluce, ale návrat do historie? Ano, současné brzdy totiž mají otevřený systém, kde v přetlakové nádobce díky gumové membráně dochází k vyrovnávání objemu kapaliny, který se mění v závislosti na její teplotě vlivem brzdění. Nové brzdy ale měly být kompletně jiné, takže přišla ke slovu jednoduchá fyzika. Princip kotoučovek totiž funguje na vzájemném poměru pístů, kdy stačí působit na píst malého průměru po delší dráze (páka) a tato síla se kapalinou přenáší na dvojici pístů mnohem většího průměru (třmen), které se pohybují po kratší dráze. Logicky, čím menší plocha pístu v páce a naopak větší ve třmenu, tím je účinek brzdy vyšší a zároveň narůstá i tlak v systému. Lauhoff ovšem použil ještě jeden integrovaný píst ve třmenu, který bere tlak z páky, navyšuje ho a předává dál na samotné pístky působící na destičky. Vše je ale trochu složitější, jelikož při stisku páky dojde k rychlému přepuštění oleje za hlavní pístky v jednodílném třmenu, které tak rychle dostanou destičky ke kotouči, ovšem s malou účinností. Následně ovšem zapracuje pružina v druhém pístu ve třmenu, zablokuje první propouštěcí otvor kolem sekundárního pístu ve třmenu a díky následnému pohybu celého tohoto pístu pak mnohem vyšší tlak dotlačí destičky na kotouč, aniž by bylo nutné nějak extrémně tisknout páku. Ta má pouze delší krok, než na jaký jsme zvyklí od klasiky. Navíc systém pracuje s nízkým tlakem, jelikož k jeho navýšení dochází až ve třmenu, takže není třeba mít nějak extrémně pevné hadičky. S nárůstem objemu kapaliny se konstruktér vyrovnal tím, že ponechal destičkám dostatečnou vzdálenost od kotouče, takže při přehřátí se lehce přiblíží a naopak u studeného systému jsou dál. Nehrozí tedy nějaké nechtěné škrtání destiček o kotouč, jako u klasiky, kde toto většinou nelze nějak výrazně nastavit, na rozdíl od tohoto uzavřeného systému. Ač to zní celé složitě, je to geniálně jednoduché a svoji kolekci brzd „Made by Brakeforceone“ nabízí i kultovní gramařská značka Tune. Kromě excelentního výkonu, který by měl být při stisku páky menší silou razantnější než u brzd XTR, je výrazným plusem těchto brzd nízká hmotnost. Jedna brzda bez kotouče totiž váží 190 gramů, a aby toho nebylo málo, značka nabízí i barevné nebo čiré provedení hadiček, které lze naplnit minerálním olejem v různých barvách. Trochu exotikou jsou i fosforeskující hadičky svítící ve tmě, takže tyhle brzdy možná nedobudou svět, ale nabízejí hodně možností všem alternativcům. Navíc při odvzdušňování je v čirých hadičkách dobře vidět, zda jsou tam ještě bubliny či nikoliv.
Vrcholem je pak nová brzda BFO H2O, která se používá jako náplň vodu. Ta má přitom ve srovnání s brzdovou kapalinou DOT 5.1 (260 °C) a minerálním olejem (190 °C) mnohem nižší bod varu 100 °C, ovšem má nižší teplotní roztažnost a hlavně je ekologická. Pro vodu hovoří také její vyšší měrná tepelná kapacita, což znamená kolik energie je třeba pro ohřátí jednoho kilogramu vody o jeden stupeň. Voda má vysokou hodnotu, proti oleji téměř dvojnásobnou, takže by to mohlo částečně vykompenzovat odlišný bod varu.
Samotná náplň ale není vše, nové brzdy mají jiný třmen s hadičkou upevněnou z boku přímo na víčko komory s pístky. Toto víčko lze libovolně otáčet, takže se hadička svojí pozicí snadno přizpůsobí různým montážním bodům na rámu. Páka má podobné tělo jako původní model, ovšem páčka je trochu jiná, ale je rovněž nabízena v provedení pro jeden nebo dva prsty. Nabízí sice regulaci vzdálenosti od řídítek a potažmo krok destiček, ale její menší délka vyžaduje, aby byla upevněná blízko gripu, což třeba s otočným řazením může být problém.
Německá inovace, ať už v případě uzavřeného systému s vnitřním navýšením tlaku nebo náplní hadiček vodou, může ukázat další směr, kam by se mohly kotoučovky ubírat. A pozor, pokud by někoho napadlo, co systém udělá v mrazu, přítomnost malého množství nemrznoucí kapaliny řeší i toto nebezpečí.
(už)
Život bez „chytrého“ telefonu si dnes většina z nás skoro nedokáže představit. A podobně jako se snažíme mít jej po ruce, případně dokonce…
Švýcarská triatlonistka Daniela Riff zvítězila podruhé za sebou v nejprestižnější triatlonové soutěži Ironman. Daniela při triatlonových…