Únik na kole. Ať už od civilizace, všednodennosti, shonu nebo mainstreamu, to všechno v sobě spojuje stylová Scape kolekce brašen legendární značky BROOKS. A nejde o kožené tašky, ale o plnohodnotná vodotěsná zavazadla se svařovanými švy, celou řadou praktických detailů, vychytaným upevněním, možnostmi vzájemného kombinování a využitím jak pro každodenní krátkou jízdu, tak vícedenní putování na kole.
Z kolekce Scape kompletně v tmavě zeleném - mud green provedení jsme již představili jednu podsedlovou brašničku, jenže tenhle malý kousek lze pohodlně uchytit jak na bikepackingovou podsedlovku, tak třeba na zadní nosičové brašny. Máme v redakci na otestování většinu kousků této kolekce, takže jsme v létě nezaháleli, začneme tím největším, tedy zadními nosičovými brašnami Large Pannier pro cesty „natěžko“ a řídítkovou brašnou Handlebar Compact Bag.
Nosičové brašny jsou ve větším ze dvou provedení a nabídnou regulovatelný objem 18-22 litrů. Pevný materiál s hrubší strukturou je samozřejmě ve voděodolné úpravě a svařované švy jsou dokonale přesné, takže přechody jednotlivých panelů jsou sotva znatelné. Na základní vnitřní plastovou desku jsou našroubované všechny nosné komponenty umožňující jednoduché připevnění k nosiči. Horní hliníkové rameno nese dva posuvné háčky s výklopnými pojistkami a provázkem pro snazší sejmutí z nosiče, spodní plastová kolejnice pak posuvným háčkem jistí spodek brašny ke stojně nosiče. Spodní háček lze na kolejnici otočit o 180 stupňů, takže se brašna dokáže přizpůsobit takřka jakémukoliv nosiči, což platí i o horním mechanismu, kde lze pojistky stlačit dolů tak, že zapadnou i pod zdvojenou trubku nosiče. Ačkoliv jsou brašny a celá kolekce hodně stylové, technické provedení nijak výrazně nezaostává za profesionálními modely pro náročné putování. Nechybí spodní plastové chrániče proti poškození brašny při stání na zemi a samozřejmě reflexní prvky na obou stranách. Horní rolovací uzávěr má zevnitř suchý zip pro jednodušší manipulaci a oproti ryze expedičním brašnám je zde přítomnost hliníkových spon na popruzích tím, co navozuje civilnější a stylový dojem. Spony i popruhy ale drží spolehlivě a nechybí suchý zip pro zajištění volných konců popruhů. Do těžšího terénu je ale nutné brašnu dobře utáhnout, aby spona neměla šanci se uvolnit a vyháknout, přece jen to není tak pevné zajištění jako v případě klasické přezky. Dvojice poutek na prošitém konci popruhu pak slouží k upevnění menší přídavné brašničky z kolekce. Komu by nestačil jednodílný vnitřní prostor, využije vnější kapsu s voděodolným zipem vybaveným velkým poutkem jezdce a horním překrytím. Opět tedy uživatelsky komfortní ovládání a maximum ochrany před vodou.
Na nosiči držela dvojice brašen díky možnosti regulace pozice horních háčků i spodního zajištění perfektně, jen hodně rozbitý povrch občas sváděl k drobné rezonanci plastových nosných dílů o nosič. Přece jen je to stylovka spíše na gravel a od expedičních profi kousků třeba od značky Ortlieb, schopných držet na nosiči hodně jistě i v náročném terénu, je zde lehce znatelný odskok. Na silnici nebo polních cestách jsme ale neměli problém a náklad i s brašnami držel spolehlivě, navíc s jednoduchým sejmutím brašen pokaždé, když to bylo nutné. I na každodenní dojíždění by s nimi s ohledem na snadnou manipulaci a demontáž z nosiče při odchodu od kola nebyl problém. Obsah uvnitř udrží díky vodotěsnému provedení (stupeň IPX4) naprosto v suchu a designem dokážou zaujmout jak na stylovém městském kole, tak sportovním gravelu. Cena za jednu 765g brašnu je 3290 korun, což je s ohledem na značku a kvalitu provedení pochopitelné, nosnost je pak devět kilogramů.
Společnost nosičovým brašnám dělala 480g řídítková brašna za 3290 korun, tvarem i provedením spíše určená pro každodenní městské využití. Je totiž spojením řídítkové i civilní brašny, protože její pevná stěna s plastovým nosníkem systému Klick Fix® nabídne odvětrané polstrování, aby v podobě tašky přes rameno nic nedřelo a uživatel měl maximální komfort. Odnímatelný ramenní popruh má samozřejmě hliníkové spony a kdo jej nechce využít, může brašnu nosit za polstrované poutko na horní straně. Jako každodenní zavazadlo schopné mít svůj prostor na řídítkách tedy ideální záležitost. Na řídítkách si ale brašna s objemem 10-12 litrů vedla rovněž spolehlivě. Je to zásluhou pevného držáku jištěného k řídítkům objímkou a pojistným lankem. Dva průměry objímky řídítek a snadná montáž jsou doslova radostí, nacvaknutí i odepnutí brašny je pak dílem okamžiku, aniž by se za jízdy brašna v držáku viklala či nějak rachotila, prostě perfektní spojení.
Vnitřní prostor má horní překrytí YKK zipu s dvojicí jezdců s velkými poutky a najdeme v něm neoprenový organizér s kapsou na 13“ notebook, dvě menší kapsy a jednu velkou na zip. Před organizérem je pak ještě spousta místa v hlavním prostoru, jehož objem lze částečně regulovat popruhy na spodní straně brašny. Ty ale díky sponám dokážou celkem schopně udržet třeba i srolovanou deku při cestě k vodě (náš soukromý tip). Na doklady nebo drobnosti je ještě menší kapsa na zip na čelní straně brašny. Reflexe zde sice není, ale lze za 140 korun přikoupit speciální designové Brooks reflexní kolečko z materiálu Hypalon a to připevnit suchým zipem třeba k poutku zipu. Nosnost pět kilogramů je pak s ohledem na velikost brašny dostatečná pro kratší výlety nebo cesty do práce, takže půjde opravdu o multifunkční zavazadlo.
Ať už tedy testované zadní brašny, případně jejich přední nebo méně objemná zadní varianta (všechny jsou v nabídce) či řídítková brašna, ani v jednom případě nemůžeme říci, že bychom s ohledem na předpokládané cykloturistické, gravel nebo civilní využití našli slabinu. Pokud nejste vyloženě extrémní cyklocestovatelé, ale chcete vyrazit dál a přitom stále kvalitně a hlavně stylově, budou tyto brašny ozdobou vašeho kola.
(už)
Protidefektové vložky do bezdušových plášťů se v posledních letech staly samozřejmostí pro ty, kdo chtějí vozit lehčí pláště bez speciálně…
Dny se zkracují, je třeba na kole svítit. A pokud možno dost intenzivně. Protože s kvalitní svítilnou budete dobře vidět na cestu před…