Možná že ani znalým cyklistické hantýrky není podle nadpisu úplně jasné, o co jde, i když čtyři rychlosti by si snad ve slově čtyřkvalt asi našel každý, kdo umí řadit v autě či na kole. Buben už ale mladší generace nejspíš nedomyslí, ačkoliv řada hipsterů, městských cyklistů či vyznavačů „commutingu“, tedy dojíždění na kole, už by jej ze svých moderně pojatých strojů naopak zase znát mohla.
Nebudu napínat, jde prostě o krásný kousek leštěného hliníku, oceli, nebo díky hmotnosti 1585 gramů (bez ovladačů, matic, dílů řazení a pastorku) už je to spíše kus, jedná se o čtyřrychlostní zadní náboj Sturmey Archer X-RD4 s bubnovou brzdou. Sturmey Archer si stále drží svůj styl, ať už jde o volnoběžné zadní náboje s protišlapací brzdou, vícerychlostní modely nebo stylově střižené kousky pro festky. Leštěný hliníkový plášť jim, až na barevné výjimky, vždy dominuje a kdo má rád technicky čisté elegantní kousky, jeho srdce zaplesá. Vícerychlostní „torpédo“ není nic nového a to od Sturmey Archer je tu s námi už 121 let. Kdo se nezabývá koly pro jízdu ve městě a řeší jen sportovní pojetí cyklistiky, asi mu je tohle téma cizí, jenže i ve světě MTB se vícerychlostní náboje objevují, nicméně spíše ojediněle a rozhodně ne s bubnovou brzdou. Náboj X-RD4 jsme nezaplétali a netestovali na vlastním kole, naopak jeho sourozence se třemi rychlostmi, unašečem kotouče a ořechem pro devítkovou kazetu už jsme v minulosti měli možnost v praxi vyzkoušet, obstál. Tedy pokud jsme přijali fakt zobrazený na váze, což v případě X-RD4 rovněž nepatří do kategorie lehkých sportovních biků.
Tenhle náboj se 130mm roztečí bude mít své místo na nějakém městském kole, kde majitel nechce ani ráfkovou nebo kotoučovou brzdu, ale ani protišlapací. Masivní tělo náboje ukrývá na levé straně bubnovou brzdu s dvojicí paken, jaké si možná někteří pamatujeme z prvních garážových rozborek pionýra nebo babety. Pakny brzdí o 70mm buben a 55mm ovládací ramínko má celkem krátký krok, takže by brzda měla být dostatečně výkonná. Opěrka bovdenu je součástí zajištění k zadní stavbě a díly pro vedení zadní brzdy je nutné dokoupit samostatně. To na opačné straně se tentokrát nekoná žádný ovládací řetízek nebo tyčka zvnějšku do osy náboje, ale otočný mechanismus je přímo na ose souběžně s pastorkem, takže jde o čisté provedení bez prvků vyčnívajících mimo rám kola. Náboj má v první rychlosti přímý 100% převod a s každým dalším zařazením na lehčí převod přitažením lanka rukojetí přidá 28 %, výsledkem je 210% převodový rozsah. Součástí balení je i pastorek s osmnácti zuby (zvládne 13-24 zubů), jištěný díky zobáčkům a trojici drážek pojistným kroužkem. Souběžně s pastorkem pak na mechanismu na ose sedí plastový vodicí kroužek s háčkem pro ovládací lanko a plechová opěrka bovdenu. Jednoduché nastavení mechanismu usnadňují žluté značky, aby vše sedělo v zákrytu a podařilo se přesně nastavit výchozí délku lanka. Čtyřrychlostní otočná rukojeť je součástí balení, stejně jako bovden a koncovka pro zajištění lanka. Jediné, co je třeba dokoupit samostatně, jsou díly pro upevnění a ovládání brzdy. Pro přestavbu jednorychlostního městského kola na čtyři rychlosti je tohle řešení za přibližně 3200 korun docela zajímavou variantou s opravdu minimální nebo spíše nulovou údržbou.
(už)
Vidět a být viděn. V případě jízdy na kole je lepší být viděn, protože když vás někdo trefí autem, je to zpravidla horší, než když si…
Mohlo by se zdát, že v případě skvělé lahve s magnetickým uchycením do držáku (identická rozteč jako košík na lahev) na rámu, Fidlock…