Současnost, a to nejen ta elektrokolová, doslova přeje podsedlovým brašnám s vlastním nosičem na sedlovou trubku, protože ne každý (hlavně odpružený) rám počítá s montáží klasického nosiče a ne každý cyklista jej na kole chce. Kdo nerad vozí batoh, nestačí mu jen podsedlová či rámová brašnička a rozhodně nehodlá vozit náklad v řídítkové brašně, pro něj je jednoduchý nosič na sedlovku a malá brašna ideální řešení.
V nabídce domácí značky Sport Arsenal jsme do testu vybrali komplet zadní brašny s nosičem Art. 490, kterou lze upevnit na sedlovku průměru 25 až 32 mm. Základ tvoří hliníkový nosič složený z konzole s rychloupínací objímkou sedlovky a konzole s navařeným vnějším rámem pro brašnu. Ta totiž sedí v rámu jištěná kromě hlavní dvojice bočních pásů na suchý zip s patenty ještě další čtveřicí pásků na suchý zip. Objímku nosiče jsme na sedlovku průměru 30,9 mm podložili nejtenčím gumovým páskem, bylo to téměř maximum, co průměr objímky dovolí. Pro štíhlejší sedlovky jsou v kompletu silnější vymezovací gumové či plastové a kovové vložky, nicméně výrobce nedoporučuje montáž na karbonovou sedlovku, což chápeme. Výška objímky je 50 mm, takže majitelé odpružených sedlovek musí dobře změřit volný prostor, aby se jim tam objímka vešla. Konzole s objímkou pak disponuje rychloupínákem, jenž jistí druhou, z vnějšku nasunutou část kompletu. Vnější konzole s nosičem má drážku pro jisticí rychloupínák a plastovou koncovku. Nasadit, zajistit rychloupínákem (v případě omezeného přístupu s hodně zasunutým sedlem ne zrovna nejkomfortnější ovládání) a brašna je na svém místě.
Přístup do pětilitrové brašny je díky dvěma jezdcům zipu a plně výklopnému hornímu dílu velkorysý a jednodílný hlavní prostor tak pojme třeba svačinu a větrovku nebo další kousky oblečení pro celodenní jízdu. Nosnost kompletu jsou tři kilogramy, což by mělo být dostačující. Samotné víko brašny disponuje ještě gumicukem pro uchycení třeba zmíněné větrovky a pod víkem je síťová kapsa třeba na doklady a peněženku, jiné členění úložných prostor zde nenajdeme. Jak je u Sport Arsenalu dobrým zvykem, reflexním materiálem se nešetřilo ani zde, takže se reflexní pruh táhne přes boky a zadní čelo v poměrně nadstandardní výšce. Navíc zadní jisticí pásek nese i poutko pro blikačku, takže bezpečnost cyklisty je zde maximálně podpořena.
Za jízdy celek nevydává žádné nechtěné zvuky ani na horším pokladu a spoj obou nosných částí konzole nedostal žádnou vůli. Pro opuštění kola i s brašnou je sice vyjmutí z nosné konzole trochu pracnější než u sofistikovanějších řešení s různými rychlospojkami, ale tady se jedná o komplet v ceně těsně pod tisíc korun, takže chvilka manipulace navíc díky upínáku není zase takový problém. Je to navíc výrazně rychlejší a jednodušší než vyjímat brašnu z nosiče. Pouze pokud chceme vyrazit někdy bez brašny a zůstane nám na sedlovce jen konzole, musíme upínák dotáhnout, aby nerachotil.
O náklad uvnitř se pak stará PVC zátěr polyesterového materiálu brašny a vše lze ještě ochránit nápadným žlutým návlekem proti dešti. Slabšímu náporu vody ale brašna odolávala velice slušně i bez návleku, navíc s podporou překrytím zipu shora. Tady nemáme žádné výhrady a celkově jde o velice funkční kousek, kde nepatrné omezení představuje zmiňovaná demontáž konzolí a jízda bez brašny, pokud ji ale necháme na sedlovce nastálo, není zde nic, co by mohlo uživatele jakkoliv omezit.
(už)
Značka Ciclovation, spadající na českém trhu pod křídla společnosti Vokolek-Import, nabízí maximálně propracované omotávky silničních,…
Značka PRO, která je provázána s komponentovým gigantem Shimano a jejíž logo dlouhá léta vídáme na kolech jezdců mnoha elitních profistájí,…