I když je dnes pro výlety na kole zaklínadlem slovo bikepacking, ti zkušení dálkoví cyklocestovatelé by bez nosiče a klasických brašen asi nevyjeli. Brašny blíže těžišti kola, možnost převozu objemnějšího nákladu nebo jen schopnost nosiče unést vzadu víc jak dvacet kilogramů. To jsou zcela jistě vlastnosti, které mají před bikepackingovou podsedlovou brašnou navrch, a pokud nebudeme brázdit terén na celoodpruženém kole, má klasický nosič pořád co říct.
A to dokonce i těm mladším cyklocestovatelům, pro které má domácí Sport Arsenal v nabídce zadní nosič Art. 241 Mini, tedy variantu pro čtyřiadvacítková kola. Jak tohle otestovat? Jednoduše na dětské čtyřiadvacítce, kam 524g nosič pasoval díky jeho zkráceným vzpěrám do závitů v patkách a na sedlové rámové vzpěry pak přes dostatečně dlouhé spojovací tyčky do závitů, případně je v balení i dvojice objímek, pokud by dětské kolo závity na sedlových vzpěrách nemělo. Pozor ale na pozici závitů v patkách, nutností je jejich vyšší umístění, aby nosič nepřišel do kontaktu s pláštěm, případně aby o plášť nedřely konce spojovacích tyček, tady možná přijde ke slovu pilka a co se týká kombinace se zadním blatníkem, pro něj už mezi pláštěm a nosičem prostor opravdu nezůstal a v případě objemnějších plášťů nemusí být montáž nosiče vůbec možná.
Hliníková slitina AW-6061, 10mm průměr trubek a celkově nízká hmotnost při skvělé tuhosti a nosnosti 25 kilogramů. To snad ani dítěti nechcete naložit, ale naddimenzovanost je prostě stejná jako u dospělých nosičů. Klasické vertikální a šikmé zadní vzpěry mají ještě boční výztuhu protaženou rovněž až na horní plochu nosiče, takže tady je pevnost opravdu prioritou. Hliníková horní plocha nese vzadu odnímatelný plech na upevnění odrazky či držáku na blikačku, jinak je ale jednoduchá, bez jakýchkoliv upínacích mechanismů pro brašny. Ty jsou v boční variantě přece jen hodně objemné a posazené trochu níž, takže tady doporučíme nějaké rozměrově menší provedení. Nicméně jednoduchá horní brašna zde má ideální prostor, takže není problém využít nosič jak na vícedenní putování na těžko, tak pro kratší výlety pouze s horní brašnou. Tuhost konstrukce i opora pro boční stěny brašen jsou zcela bez připomínek, cena 599 korun rovněž.
(už)
Tak trochu lechtivý titulek, nicméně realita je mnohem všednější, pokud nezačneme tím, že jsme měli šanci držet různě objemné silikony…
Domácí Mitas do toho v poslední době pěkně šlape a jeho logo je stále častěji vidět i na největších světových podnicích, například typu…