Elektrokola získávají stále větší oblibu. V případě kola jako dopravního prostředku, nikoli sportovní aktivity, se rozhodně jedná o vynikající alternativu. U nepříliš trénovaného jedince, a to bez rozdílu věku, se elektrokolo skutečně může stát ideálním dopravním prostředkem pro cestu do práce, na menší nákup nebo za zábavou. Zároveň kolo s elektrickým doplňkovým pohonem může být jakousi alternativou například k mopedům. Ve srovnání s nimi vítězí na celé čáře po stránce ekologie. Nezanedbatelnou výhodou je i nižší hmotnost oproti mopedu či mnohem snazší obsluha. O tom, že jezdec v případě elektrokola nepotřebuje řidičské oprávnění a není nucen používat přilbu, ani nemluvě. Stále se jedná o stroj poháněný lidskou silou, kde elektromotor pouze šetří síly samotného jezdce a umožňuje mu ujet bez tréninku třeba i větší vzdálenost.
V západní Evropě se E-bike těší již pár roků stále větší popularitě, podobně jako v případě určitého boomu kvalitních skládacích kol. U nás se již řadu let věnuje motorizaci kol především pražský Cyclestar, ovšem Apache je první z velkých domácích značek, jež nejenže představila elektrokolo, ale především ho zahrnula do své standardní nabídky.
Apache Elektra je po všech stránkách do puntíku dotaženým strojem. Nízký rám, umožňující co nejjednodušší nastoupení, je vyroben ze slitiny hliníku 6061 T6. Přední odpružená vidlice, připomínající legendární Headshok, působí velice čistě a na městské či cestovní kolo se vyloženě hodí. Teď už ale k samotnému doplňkovému elektropohonu, který zajišťuje 250W „bezkartáčový“ motor, napájený 10Ah Li-Ion baterií. Spínání elektromotoru je jednoduché, zapne se, jakmile jezdec začne šlapat, a vypne, pokud šlapat přestane. Nabízený výkon motorové podpory je vždy v úměře 1:1 vzhledem k síle šlapání, z čehož pramení velice plynulá a příjemná jízda. Vynikající koordinaci mezi řídicím systémem při záběru motoru a silou jezdce mají na svědomí dva samostatné snímače, a sice snímač otáčení klik vpředu a tenzometrický snímač síly šlapání, umístěný u zadního náboje, v jehož plášti je samotný motor. Vyjímatelná baterie je zasunuta do útrob zadního nosiče.
Vzestupný výkon motoru se odpojuje při dosažení rychlosti 25km/h, a to samozřejmě z bezpečnostních důvodů. Asi nechcete, aby si to vaše babička svištěla po silnici čtyřicítkou. V závislosti na profilu trasy a na váze jezdce se pak pohybuje dojezd, při optimálních podmínkách je to až 75 kilometrů. Asi dostatečně přesvědčivým argumentem pro všechny pochybovače je fakt, že na tomto elektrokole absolvoval Pavel Bárta z firmy BP Lumen celou trať ratibořického maratonu. Pokud dojde k vybití baterie, a tím pádem k deaktivaci elektrického pohonu, chová se Apache Elektra jako běžné cestovní kolo se sedmi převody.
Velký LCD displej computeru ukazuje klasické funkce jako okamžitou rychlost či najeté kilometry, kromě toho je zde také indikátor stavu baterií, a především přepínání konkrétního jízdního režimu. Vybírat je možné z ekonomického, cestovního a výjezdového módu. Navíc je zde i funkce podsvícení displeje a symbol pro pravidelný servis.
Jízdní test pouze podtrhl skvělé zpracování a promyšlenou celkovou koncepci. Ovládání je velice snadné, a to se netýká pouze obsluhy computeru a výběru jízdního režimu, ale i jízdních vlastností kola. Příznačné je optimální vedení přímého směru a hodně vzpřímený, maximálně pohodlný posed. Přední vidlice pracuje v rozsahu několika centimetrů, i tak ale zvládne výrazně zredukovat přenos otřesů z nekvalitního povrchu vozovky. Totéž platí o odpružené sedlovce a sedlu. Skvělým a maximálně promyšleným komponentem je stavitelný představec, k jehož změně sklonu není potřeba jakékoli nářadí. Jednoduše se odjistí a vyklopí horní plochý díl a lze měnit nejen úhel představce, ale i sklon řídítek. Přitom po opětovném utažení nabízí představec tuhost srovnatelnou s pevnými modely.
Nejvíce zvědavi jsme samozřejmě byli na elektropohon. Pokud je nastaven druhý nebo třetí mód, je již samotný rozjezd opravdu překvapující. Točivý moment motoru sice nerve řídítka z ruky, ale stačí pár záběrů do pedálů a takřka v okamžiku dosáhnete vhodné cestovní rychlosti. O přítomnosti motoru kolemjdoucí informuje pouze slabý bzučivý zvuk ze zadního náboje. Při rychlosti nad 20 km/h je pomoc elektromotoru již méně výrazná a okamžik jeho odpojení ve 25 km/h je celkem jasně postřehnutelný. Největší přínos pomocného pohonu je samozřejmě patrný ve stoupání. Se záběrem, na jaký jsme zvyklí po rovině, jsme zdolali i nemalé kopce. Takže o přínosu pohonu netřeba diskutovat, celkovou hmotnost kola 25 kilogramů bohatě vynahradí.
Za jednoduché považujeme i dobíjení baterie. K jejímu vyjmutí je potřeba odemčení a odklopení zadní stěny nosiče s koncovým světlem. Pak lze akumulátor uchopit za sklopné držadlo, vytáhnout jej a napojit na nabíječku, dodávanou ke kolu. Výhodou je, že kolo můžete klidně nechat ve sklepě a baterii dobijete v bytě, tedy pod dohledem. Životnost baterie by měla být minimálně pět set nabíjecích cyklů.
Pochvalu zaslouží také funkční osvětlení, pevné blatníky a klasický centrální stojan. Cena kola Apache Elektra se pohybuje kolem částky 31 tisíc korun.
(kad)
Rám: Al 6061 T6, 47 cm, 28“
Motor: bezkartáčový, 24Vss/250W
Baterie: Li-Ion 24Vss/10 Ah
Nabíječka: 240V/24Vss/2A
Vidlice: odpružená JF1V
Řazení: Shimano Nexus 7
Převody: 28/14-28
Brzdy: Tektro V
Představec: stavitelný Tranz X
Sedlovka: odpružená
Hmotnost: 25 kg
Krosové kolo nemusí vždy sloužit jen pro cykloturistiku a tahání brašen, ale může být i plnohodnotným sportovním strojem. Krásným příkladem…
Slovenská značka Mayo patří mezi nejmladší na trhu a nabízí poměrně vyzrálou kolekci reagující na nejmodernější trendy. Výrazné prohnutí…