Devětadvacítky letos u značky Specialized vedou a rozhodně právem, protože vpodání tohoto výrobce je téměř u všech modelů jasně znát, že ovladatelnost je zde na prvním místě, což platí jak pro fully, které prošly našimi testy, tak pro tento hardtail, jehož test nyní přinášíme.
Stumpjumper vtestované velikosti XL je díky obloukovitě prohnuté horní rámové trubce na pohled doslova obrovský. Tato velikost bude ideální pro jezdce vysoké 190 cm a vyšší, ovšem poměr velikost versus perfektní obratnost je doslova neuvěřitelný, a to hovoříme navíc o devětadvacítce.
Posed jezdce je jasně sportovní, ruce jsou více natažené dopředu a vzhledem k negativně nastavenému představci jsou ve střední výšce. Sportovní zde tedy rozhodně neznamená nepohodlný. Váha jezdce je rozložena rovnoměrně mezi sedlo i řídítka a jezdec šlape mírně před sebe.
Akcelerace je úměrná devětadvacítce, ale ve své kategorii patří rozhodně ktěm bleskovějším. Torzní tuhost rámu je díky velikosti spíše na střední úrovni, což platí hlavně pro přední rámový trojúhelník, zadní stavba je do boku trochu tužší, ovšem ne na úkor komfortu. Poměrně subtilní sedlové vzpěry dokázaly pohltit část otřesů a pocit v sedle je docela příjemný, takže dostatečný komfort je zajištěn. Totéž platí pro přední vidlici, která kopíruje terén od nejmenších nerovností a i při tvrdším dopadu ze skoku se i přes zdvih 90 mm ukáže jako tolerantní partnerka.
Samotná jízda je díky sportovnímu posedu vduchu výraznějších výkonů, protože kolo ktomu doslova svádí. Jakmile jsme roztočili setrvačníky kol, bike si prostě říkal o maximální výkon a okamžitý nástup do terénu, aby ukázal své schopnosti. Přední vidlice má pocitově strmější úhel, takže každý povel do řídítek okamžitě strhne přední kolo. To jako by táhlo zbytek rámu za sebou do jakékoliv úzké zatáčky. Naštěstí celkový rozvor a geometrie stímto projevem korespondují, takže se bike nehádá, ale opravdu je hodně hbitý a živý. Nepatrně vyšší těžiště sice vyžadovalo do táhlých zatáček ve vyšší rychlosti kolo více naklopit, ale menší rychlost a klikaté stezky byly zcela bez problémů. Vzhledem kjeho živému projevu jsme měli trochu obavy, co ukáže vrychlých sjezdech, zda nebude trochu nestabilní. Přesvědčilo nás o opaku, protože jakmile se rychlost zvýšila, stabilita narostla a ovládání získalo na přesnosti a čitelnosti. Nebyl problém okamžitě měnit směr nebo si skolem dokonale pohrávat při rychlých změnách směru, ovšem nic nebylo zbytečně hravé, vše se odehrávalo vplynulém módu. Snažit se dostat bike do vzduchu vyžadovalo výraznější záběr za řídítka, paradoxně šlo do vzduchu snadněji zadní kolo než přední. Přeskok větve byl tedy snadnější než sjezd nějakého schodu po zadním spřitažením řídítek. Svůj díl na tom má ale dolů sklopený představec, který prostě ve sjezdu drží těžiště jezdce trochu více na řídítkách. Vprudkých pasážích ale nebylo třeba extrémně přesouvat těžiště dozadu, tam velká kola zajistila dobrou stabilitu.
Totéž platilo ve výjezdech, kde jsme se i ve strmějších stoupáních snažili dostat bike na zadní, ale ten byl vůči naší snaze imunní. Dokonce není třeba ani přesouvat těžiště na špičku sedla, kolo prostě drží a stoupá dokonale. Scelkově hbitým, hravým a přitom dostatečně stabilním projevem byla radost rvát se sterénem na plný výkon. Vtechnických pasážích nám trošku vadilo prohnutí horní trubky do oblouku, které nenabídlo tolik prostoru na manévrování pro kolena, ale na to si jezdec po chvilce zvykne.
Osazení brzdami Avid a komponenty Sram nebylo po funkční stránce co vytknout, naopak brzdy předvedly maximálně ostrý výkon. Pláště Specialized sjemnějším vzorkem byly na tvrdším, suchém podkladu hodně jisté a rychlé, na příliš rozbitý podklad a bláto bychom zvolili agresivnější vzorek. Chválíme šířku řídítek a tvar sedla, které nabídlo celkem příjemný posed.
Vsouhrnu je testovaný bike velmi vyvážený a na hodně rozbité trati maratonu nebo XC smenším počtem úseků snutností častého zrychlování bude rozhodně jako doma a ukáže, že devětadvacítky mají vzávodním XC rozhodně své místo.
Plusy: ovládání, výkon, točivost
Minusy: nenalezli jsme
Rám: M5 Alloy
Vidlice: Rock Shox Reba RLT 90 mm
Přehazovačka: Sram X.9
Přesmykač: Sram X.7
Řazení: Sram X.7
Brzdy: Avid Elixir R SL
Kliky: Sram S-1250 22-33-44
Náboje: Specialized HiLo
Ráfky: Custom DT Swiss X450SL
Pláště: Specialized Renegade 1,95‘‘
Kazeta: Shimano HG-81 11-36/10
Sedlo: Specialized BG Phenom comp
Sedlovka: Specialized
Řídítka: Specialized XC 680 mm
Představec: Specialized XC
Hmotnost: 11,68 kg
Cena: 46 990 Kč
Německý Ghost staví na nadstandardní šířce své nabídky, a to ve všech kategoriích kol. V případě řady SE se jedná o sportovně střižené biky…
Výrazný design, perfektní výkon a maximální hravost v kombinaci s vytříbeným projevem odpružení, to je bike GT Sensor, schopný pokrýt…