Německý Ghost staví na nadstandardní šířce své nabídky, a to ve všech kategoriích kol. V případě řady SE se jedná o sportovně střižené biky s velice pevným duralovým rámem, jejichž cenový rozsah od deseti až po třiačtyřicet tisíc korun znamená široké rozpětí potenciálních uživatelů, počínaje rekreační cykloturistikou a konče závodně orientovanými jezdci. Naším testem prošel typ SE 7000, jenž s cenou 27 999 korun tvoří přibližně střed modelové řady SE. Výše zmíněnou šířku nabídky však konkrétně u tohoto modelu dokládají jeho další možné varianty, kdy verzi s vidlicí Rock Shox Recon doplňuje ještě o něco ekonomičtější provedení s předním odpružením RST F1. Obě modifikace jsou navíc k mání ve dvou různých designech a barevných kombinacích.
Základem testovaného kola je duralový rám ze slitiny 7005, s dvojitým zeslabováním trubek. Vyložené konstrukční výstřelky u něj však nehledejme, především po stránce profilace trubek jde spíše o střídmější provedení, kde je vše podřízeno hlavně samotné funkci, tedy tuhosti a životnosti. Mohutnost použitých profilů v našem případě dokreslila bílá barva, která byla po namíchání s jedovatou zelenou doslova nepřehlédnutelná.
Mezi charakteristické znaky hardtailů Ghost již neodmyslitelně patří výztuha mezi horní a sedlovou trubkou umožňující použití hodně výrazného slopingu. V kombinaci s maximalizací průměrů trubek působí skoro až subtilně decentní zadní patky, z nichž ta levá je vybavena samostatně navařeným úchytem brzdového třmenu. Nekompromisně se pak tváří jak výztuha vpředu pod hlavou, tak i bytelné můstky zadní stavby. Potěšila nás přítomnost montážních otvorů a závitů pro uchycení blatníků či třeba nosiče, Němci jsou nejen v tomto ohledu velice důslední.
Kolo jako celek na nás od začátku působilo velice vyváženě, a to nejen po kvalitativní stránce, ale i z hlediska robustnosti veškerých použitých dílů. Rámu v tomto ohledu totiž výborně sekunduje jak použitá vzduchová vidlice Rock Shox Recon, tak i kola s bytelnými ráfky či skvěle funkční brzdy.
Jízdní projev je určitou symbiózou pohodlí, jemuž je přizpůsoben nepříliš natažený posed, a rychlé reakce na pokyny jezdce. Přenos síly je zde zcela nekompromisní, rám ve spojení s tuhými klikami předcházejí jakýmkoli nežádoucím ztrátám. Po stránce posedu a ovladatelnosti patří Ghost SE 7000 mezi kola, na něž není potřeba si jakkoli zvykat, čemuž ostatně nahrává i vhodně zvolená délka představce.
Jízda v terénu je velice jistá, kombinace nepostradatelné stability s optimální odezvou na řízení i posun těžištěpřináší své ovoce. Nečekejme zde čistě závodní posed, přizpůsobení o něco pohodovějšímu stylu jízdy je podle nás pro běžného hobby jezdce výhodou. Posed navíc není vykoupený daní v podobě výraznější chuti ke zvedání předního kola ve výjezdech, takže i po této stránce nemáme připomínky.
Ve sjezdech nabídne Ghost dobrou ovladatelnost, s přibývající rychlostí s narůstající směrovou stabilitou, při pomalejší jízdě pak se zcela dostatečnou točivostí, která nabídne dobrou odezvu i na vyloženě klikatých pěšinách. Celkově je ale model SE 7000 přece jen nejvíce doma na klasických polních a lesních cestách, ať už při svižné nebo spíše výletní jízdě.
Akcelerace není nijak zázračná, což měla v případě testované druhé největší velikosti 52 cm na svědomí především celková hmotnost 13,2 kilogramu, která je zde určitou daní za již zmíněnou robustnost. Nicméně pláště Schwalbe Smart Sam nabízejí dobré odvalování, a to třeba i na asfaltu, kde přijde vhod jejich téměř jednodílný střed běhounu. Záběrové vlastnosti v terénu, pokud se zrovna nejedná o mokré kameny či kořeny, jsou přitom také velice dobré. Takže i když kolo vyloženě nevybízí k častým nástupům, tedy ke zrychlování za každou projetou zatáčkou, celkově svižnou jízdu si na něm lze určitě užít.
V případě přední vidlice nemáme k funkci jakékoli připomínky, byla jednoznačně skvělá po stránce citlivosti i využitelnosti svého zdvihu.Přítomnost dálkového lockoutu na řídítkách je zde rozhodně výhodou. Ovšem ani druhá nabízená varianta, tedy F1, by nebyla k zahození, takže v tomto případě neporadíme, zda si připlatit na typ Recon nebo se spolehnout na RST, které rovněž nabízí vynikající parametry, srovnatelné s výrazně dražšími modely.
Pokud se zaměříme na absorpci otřesů, tak zatímco vpředu recon doslova žehlí i ty nejmenší otřesy, vzadu je samozřejmě tuhý rám k jezdci daleko méně štědrý, což má na svědomí i sedlovka s průměrem 31,6mm. Na druhou stranu jsou právě v tomto ohledu přínosem pláště o šířce 2,25 palce, i když se mohou na běžné XC zdát trochu naddimenzované.V případě sedla sice výrobce vsadil na výrazně sportovně střižený model, jeho tvar nám ovšem vyhovoval i při delší jízdě. Takže po této stránce je tvrdší rám dobře vykompenzován.
Maximálně spokojeni jsme byli skotoučovými brzdami Shimano. I když se jedná o montážní, tedy „OEM“ provedení, jejich výkon byl stejně tak přesvědčivý jako jednoduché seřízení polohy třmenu. Kotouče 180 mm jsou pak určitým příjemným nadstandardem, který potěší hlavně těžší jezdce. Ty ostatně uspokojí Ghost SE 7000 jako celek, po této stránce je totiž skutečně ideálně vyvážený.
Plusy: tuhost a bytelnost rámu, komfortní posed, funkce vidlice a brzd
Minusy: hmotnost
Rám: SE 7005 DB
Vidlice: Rock Shox Recon PopLoc 100 mm
Kliky: Shimano FCM 552 24-32-42
Brzdy: Shimano 505 Disc 180 mm
Řazení: Shimano Deore XT Rapidfire (10)
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano SLX
Kazeta: ShimanoCS-HG81 11-34/10
Náboje: Shimano Deore
Ráfky: Alex DP 20 Disc
Pláště: Schwalbe Smart Sam 2,25“
Řídítka: Ghost
Představec: Ghost
Sedlovka: Ghost
Sedlo: Ghost VL 1376
Hmotnost: 13,2 kg (vel. 52 cm)
Cena: 27999 Kč
Výrazný design, perfektní výkon a maximální hravost v kombinaci s vytříbeným projevem odpružení, to je bike GT Sensor, schopný pokrýt…
Není důvod testovat stále pouze samé topmodely, jež navíc často bývají pro jen určitý okruh potenciálních zájemců. Takže přestože je jistě…