Historicky není konkurenční boj výrobců cyklistických komponentů nic nového, vždyť v počátcích bikingu byl téměř dominantní SR Suntour, pak jej převálcovalo Shimano, zoubky vystrčila i Campa a pak chvilku provokoval Sachs, aby mělo nakonec Shimano na dlouho jasnou nadvládu. Ta, vzhledem k počtu prodaných komponentů, jasně trvá a asi těžko ji někdo překoná, ale souboj se přesto odehrává a nejde o počet sad či dílů, ale technologické novinky, kde je to v posledních letech, a především s jediným převodníkem, stále patrnější.
Nemá smysl brousit do historie sady Sram XX1, která začala přepisovat novodobé dějiny bikového pohonu, kdy z původně pro enduristy zamýšleného jediného převodníku pro lepší průchodnost terénem vznikl fenomén světových kolbišť. Nejeden „játakyzávodník", po vzoru šampionů, okamžitě okradl svůj pohon 2x10 o malý převodník a udělal si domácí 1x10 s extrémně dozadu předepnutou přehazovačkou Shimano, aby měl to, co ti nejlepší, ovšem za zlomek ceny originálu. Jenže doba pokročila, adaptéry na kazety se nám vyrojily v hojném počtu, rovněž kopie originálních převodníků s úzkým a širokým zubem už lze sehnat snad na všechna uchycení klik a japonští inženýři se rozhodli Američanům ukázat svoje schopnosti variabilní sadou XTR. Ta nepotřebuje speciální ořech, a jedenáct pastorků lze kombinovat s jedním či dokonce až třemi převodníky. Pravda, nejmenší jedenáctka je sice klasikou a proti konkurenční desítce nenabízí tak těžký převod, ale kdo by řešil jeden zub navíc dole a dva chybějící nahoře. Sram sice má kazetu 10-42, ale v kombinaci s vhodným převodníkem to lze dohnat. Obě značky přitom musí ctít patentová řešení, takže zatímco Sram má technologii X-Sync narrow/wide, tedy jeden zub široký a druhý úzký, Shimano má u jednopřevodníku všechny zuby naprosto stejné a velice masivní. Právě tvar zubu a řetězu je tím rozhodujícím faktorem pro jisté usazení řetězu na převodníku, aby jezdec neměl strach, že mu při extrémně zkřížené řetězové lince bude řetěz z převodníku padat. Přiznejme si, že řada profesionálů s tím v minulosti měla problémy a lehká vodítka řetězu se najednou mimo sjezdové disciplíny hezky prosadila i v XC.
Dost ale historie a podívejme se na to aktuální hrdiny souboje, kteří by měli letos rozhodovat, kdo že to bude na poli jediné přední placky populárnější, případně, kam se bude ubírat vývoj dál. Blíže k masám se vydali Japonci s kompletně novou sadou Deore XT, která nejenže se částečně poučila z dražší XTR, ale ještě vše vylepšuje. Kliky pro jednopřevodník mají na výběr 30, 32 nebo 34 zubů nerezového převodníku. Konkurence nabízí i menší převodníky, ale to už je na síle jezdcových nohou. Kazeta sice stále nabídne nejmenší pastorek s jedenácti zuby, ale největší už má 42, stejně jako konkurence. Tedy v případě kombinace 1x11, pro dva nebo tři převodníky už má kazeta největší pastorek pouze se čtyřiceti zuby. Všechny pastorky až na ten největší z hliníkové slitiny jsou ocelové, na hliníkovém unašeči. Řazení je samozřejmě páčkové buď na samostatné objímce, případně s vložkou pro spojení s objímkou brzdové páky, ovládající přehazovačku s upravenou pozicí kladek, aby byla schopná pojmout největší pastorek. To jen základní výčet vlastností, které by měly přinést téměř stejnou, ne-li lepší, funkci vůči americkému originálu. Aktuálně je to v nabídce japonského výrobce cenově nejdostupnější sada v provedení 1x11 a pokud se to pokusíme spočítat, kliky, kazeta, řetěz a řazení by se měly pohybovat okolo částky deset tisíc korun.
Když se podíváme na konkurenční nabídku, výčet sad je pestřejší a sadě Shimano Deore XT by dle hierarchie odpovídalo provedení Sram X01. Jenže v jednodušším srovnání „nejlevnějších sad 1x11" obou výrobců je přímým konkurentem novinka Sram NX. Tenhle kousek sice už tolik nehraje na nízkou hmotnost, ale naopak brnká na notu nižší ceny, jelikož by se měl komplet kliky s převodníkem, kazeta, řetěz, přehazovačka a řazení pohybovat kolem osmi a půl tisíce korun. Navíc si lze vybrat mezi páčkovým řazením a otočnou rukojetí. Tato sada v podstatě využívá všech technologií spojených s jedenácti pastorky a jediným převodníkem, ale aby ji bylo možné nabídnout širšímu spektru zákazníků, je kazeta v provedení 11-42, tedy stejně jako u značky Shimano, a tudíž není zapotřebí speciální XD ořech, který je pro desítkový pastorek dražších variant nutností.
Cenově tedy Sram se svojí dostupnou variantou vítězí, ale podívejme se níže na porovnání hmotností jednotlivých dílů, kdy možná někteří zaváhají a přikloní se na stranu ikstéčka. Každopádně, v případě sady Sram NX je to cenově nejdostupnější varianta plnohodnotného pohonu 1x11 a uvidíme, jak se bude vzájemné soupeření vyvíjet nadále. Vždyť Sram už nabízí předobjednávky na nejžhavější novinku Eagle, která nabízí dokonce dvanáct pastorků, z nichž největší má hned padesát zubů, čímž by mělo být dáno definitivní sbohem přesmykači a široký rozsah kazety by tak měl pokrýt větší rozpětí terénu, tedy především, co se výškového profilu týče.
Kazeta 11-42: 447 g
Kliky 32 z. bez BB: 698 g
Přehazovačka SGS: 275 g
Řadicí páčka: 122 g
Doporučená cena: 10 800 Kč
Kazeta 11-42: 538 g
Kliky 155 -175 mm: 680 - 780 g
Přehazovačka: 322 g
Řadicí páčka: 142 g
Doporučená cena: 8 500 Kč
Domácí značka BikeWorkX se může pochlubit jednak velmi širokou nabídkou svých maziv a cyklokosmetiky, jednak jejich skvělou funkcí, kdy si…
V kolekci značky Trigon, specializující se na karbonové komponenty a rámy, najdeme karbonové sedlovky klasických tvarů, ale i několik lehce…