Když se ohlédneme do historie zadních blikaček, jasně nám vyjde mezi nejrozšířenějšími značka Smart. Tenhle taiwanský specialista na osvětlení totiž jen od nejpopulárnějšího modelu RL-403 prodal mezi roky 1999-2003 celkem 46 milonů kusů po celém světě. Dnes je ale konkurence mnohem větší a samozřejmě i kolekce osvětlení značky Smart je nabitější.
My jsme vyzkoušeli zadní blikačku Smart 323 R, která spoléhá na klasiku, tedy dvě baterie UM5, žádné dobíjení přes USB. Oválné tělo ukrývá dvě vysoce svítivé diody, které by měly na jedny baterie vydržet blikat až 150 hodin. Sympatické je umístění spínače uprostřed krytu, tedy mezi diodami, takže se velice dobře ovládá i za jízdy a přepínání mezi svícením a blikáním je naprosto jednoduché. Voděodolnost blikačky pak předem řeší otázky škarohlídů nad tím, jestli kolem spínače za jízdy v dešti nezatéká. Nezatéká, to můžeme potvrdit, jen vypnout blikačku po jízdě v blátě není na omak nejpříjemnější. Uchycení k sedlovce sice využívá již osvědčené spojení blikačky a držáku přes plastovou pojistku a jednoduché kolejnice, ovšem objímka není plastová se šroubem, ale gumo-silikonový pásek, takže montáž je naprosto blesková.
Šíře pryžového pásku a jeho houževnatost prokázaly i v tvrdším terénu a ve sjezdu dostatečnou odolnost, jedinou nevýhodou je nemožnost nastavit na držáku sklon blikačky. Kdo ale nehodlá světlo vozit na sedlovce s extrémně položeným úhlem, je v pohodě, nebo může samostatnou blikačku zavěsit plastovým poutkem třeba na brašničku nebo batoh.
Výkon dvojice diod byl v režimu blikání naprosto skvělý a standardní záblesk spodní diody vystřídal vždy intenzivnější od té horní, takže tohle řidiče musí doslova praštit do očí. Díky krytu protaženému i do boků je světlo vidět částečně i ze strany, takže jezdec je chráněn v širším úhlu. Viditelnost záblesků na silnici byla na rovném úseku hodně přes půl kilometru, takže výkon je opravdu dostatečný.
Co se rozměrů týče, patří tenhle kousek s mírami 50x32x30 mm a hmotností 56 gramů mezi rozumný střed. Cena 270 korun pak rozhodně odpovídá zpracování a celkovému výkonu.
(už)
Co se týče klik, je dnes čtyřhran v podstatě mrtvá záležitost, protože integrovaná osa, velké průměry, speciální ložiska a honba za…
U domácí značky 4Ever se poslední dobou skoro vše točí hlavně okolo topmodelu s elektronickou sadou Shimano XTR Di2, jenž ostatně v nedávné…