U domácí značky 4Ever se poslední dobou skoro vše točí hlavně okolo topmodelu s elektronickou sadou Shimano XTR Di2, jenž ostatně v nedávné době prošel i naším testem. Chceme-li naprosto nekompromisní bike pro závodní nasazení, ať už při cross-country nebo maratonech, zdaleka však není nutné sahat při výběru po něm. Jednou z mnoha dalších možností, na které se dá nepochybně i vyhrávat v té nejnabitější konkurenci, je stroj nazvaný Scanner XTR 29“. Mnohé je patrné již z jeho názvu, a sice fakt, že využívá největší průměr kol a k tomu nejlepší MTB sadu od Shimana, byť v „obyčejném“ mechanickém provedení. Tomuto osazení je oporou nejen vynikající karbonový rám, ale také lehká odpružená vidlice Rock Shox Sid nebo velmi rychlá kola Mavic CrossMax SL Disc. Za cenu 124 990 korun tedy více než jen adekvátní osazení.
Zaměříme-li se na použitý rám, najdeme u něho prakticky všechny dnes preferované prvky konstrukce. Vedle nepřehlédnutelné prohnuté sedlové trubky, dovolující značné zkrácení rozvoru a s tím související zlepšení ovladatelnosti, nemohou chybět integrovaná středová ložiska, kónická hlava, přesmykač typu Direct Mount či vnitřní vedení řadicích lanek. K vyloženě typickým znakům patří výrazný sloping, s nímž logicky souvisí výztuha mezi horní a sedlovou trubkou. Hodně praktické jsou snížené řetězové vzpěry, jejichž tvar vpravo předchází kontaktu řetězu s karbonem vzpěry a vlevo nabízí dostatek prostoru pro zasazení brzdového třmenu, samozřejmě s úchytem Post Mount před osou kola. Nemůže chybět ani pevná osa, a to vpředu i vzadu. Pastvou pro oko jsou rovněž použité profilace navyšující tuhost při záběru, či naopak dovolující požadovaným partiím pohltit nemalou část rázů od terénu. A jak je pro 4Ever již dlouhá léta typické, rozhodně se nešetřilo ani na vnějším kabátu, trubky z materiálu High Modulus 2 jsou tak překryty lakem s do detailů propracovanou grafikou působící v reálu ještě o dost luxusněji než na pouhém obrázku. Nemalou výhodou rámu jsou i nabízené velikosti, kdy největší je 21 palců.
Osazení je z našeho pohledu dokonale vyvážené a další tuning kola by byl naprosto zbytečný, dokonce i pro gramaře. Kola Mavic CrossMax SL Disc jsou z hlediska kvality přenosu síly i obvodové hmotnosti naprostou špičkou, zvlášť když jsou obuta do nejlehčí verze vavříny ověnčených plášťů Schwalbe Racing Ralph. Vidlice RS SID s 15mm pevnou osou disponuje širokou možností nastavení, a především dnes již skoro nepostradatelným dálkovým lockoutem na řídítkách. Stomilimetrový zdvih je v XC kategorii stále ještě klasikou, naprosto dostačující i pro o něco techničtější tratě.
Zatímco ještě novotou vonící sada Shimano XTR je dalším z lákadel, 4Ever je navíc jedním z mála výrobců, který ji u svých modelů nabízí kompletní, tedy „neředěnou“ třeba dostupnějším SLXkem. Uživatel proto může počítat nejen s nekompromisní tuhostí klik při záběru či s dokonalým brzdným výkonem za všech situací, ale především s fantasticky lehkým a rychlým řazením. Převody 2x11 dnes již určitě nikoho nepřekvapí, naopak jsou zárukou dostatečné univerzality pro tratě s odlišným profilem. Ostatně, jedenáctikolečko s rozsahem 11 až 40 zubů by ještě před pár lety vypadalo hodně kosmicky, dnes se u závodně koncipovaných strojů již velké „rozetě“ nikdo nediví. Převodníky 36/26 zubů působí hodně kompaktně a i ony jsou jedním z dílů zlepšujících terénní prostupnost. Snad jen nejtěžší převod 36-11 nemusí být úplně po chuti těm závodníkům, kteří nejsou zvyklí jezdit s vyšší kadencí šlapání.
Další díly jsou podobně nekompromisní jako sada XTR, máme na mysli představec, řídítka a sedlovku Ritchey WCS. Gramařilo se rovněž u sedla, které je ale z našeho pohledu velmi dobrou volbou – Selle Italia SLS Kit Carbonio je totiž i přes svou nízkou hmotnost až překvapivě pohodlné.
Tak takový je 4Ever Scanner XTR 29“.
(kad)
Úplně nová, v pořadí již pátá generace modelu Subaru Outback cílí na široké spektrum zákazníků. K tradičním hodnotám vlajkové lodi japonské…
Head EdaptEdge Carbon se stovkovým zdvihem vpředu i vzadu je strojem, jehož projev si jezdec doslova vychutnává, ať už se s ním proplétá…