Jestliže je značka Tern výhradně zaměřena na skládací kola, pak testovaný model Eclipse na čtyřiadvacítkových kolech doplněných sadou Sram Force posouvá vnímání skládaček do zcela jiné dimenze.
Pořídit si skládačku za téměř padesát tisíc korun, to už hraničí s rubrikou Luxus, jenže v tomto případě to může mít i své opodstatnění. Když vezmeme všechny výhody skládacího kola, tedy minimální potřebu skladovacícho prostoru, snadný převoz a nízkou hmotnost, pak s kvalitními komponenty můžeme získat hodně rovnocennou náhradu za naše sportovní kolo. Ne každý totiž chce vozit v osobáku na dovolenou drahé silničky na střeše nebo vzadu na nosiči, ale proč si nevzít takhle rychlou skládačku pohodlně do kufru? Očarování z designu, hmotnosti a jízdy ale nutně musí předcházet důkladné představení, zabrusme tedy do detailů.
Základem tohoto modelu je duralový rám se všemi pro značku typickými konstrukčními prvky. Sedlové vzpěry obcházejí sedlovou trubku a jsou k ní přivařené ze stran, aby se navýšila celková tuhost zadní partie rámu. Skládací mechanismus s ovládací pákou lze jednoduše přitáhnout šroubem uvnitř a tak nastavit intenzitu dotažení obou částí rámu k sobě. Přední část rámu je klasikou a totéž lze říci o představci s vlastním principem skládacího mechanismu a vynikající tuhostí. Tak trochu netypické jsou ale návarky pro přesmykač a pro kladku ovládacího lanka na sedlové trubce, rovněž přehazovačka není upevněna na vlastním držáku před osou zadního kola, ale je klasicky na výměnném háku, jenž je součástí patky.
Skok do kategorie luxusních modelů představuje jednak komponentové osazení, a pak také drobné detaily. Například objímka sedlovky je, stejně jako horní díl představce, od kultovky Syntace. Dvojice šroubů tak umožní precizní nastavení výšky řídítek i jejich částečné předsazení díky pohybu po kružnici. Ergonomické gripy v kompletu s nástavci dodala značka Ergon a nutno přiznat, že takto přirozený úchop je doslova lahůdkou pro dlaně při delších jízdách. Ani sedlo Kore není ve světě skládacích kol příliš obvyklé, takže opět originalita, navíc s docela příjemným posedem. A když už jsme u těch lahůdek, pak tou největší jsou bezesporu svazkové výplety na nábojích American Classic a ráfcích Kinetix, obuté do hladkých plášťů Schwalbe Kojak. Logo Kinetix je rovněž i na řídítkách nebo nízkých brzdových čelistech, jejichž špalíky jsou ukryty do odlehčených duralových botek Ashima.
Komplet pohonu Sram Force představuje i na silničním kole docela slušnou alternativu, natož pak u skládačky. Ovládání bikovými páčkami je shodné s projevem MTB variant, takže vzadu nebyl sebemenší problém. Kliky FSA, kvůli kombinaci převodníků 50/34 a přesmykači na navářce, vyžadovaly hodně přesné seřízení přesmykače, aby bylo možné volit i krajní kombinace převodů.
Jízdu na skládačce má každý zafixovanou jako pohodový přesun po městě nebo na kratší vzdálenost. Tenhle model ovšem boří hranice a nabídne docela svižné pojetí každodenního dojíždění či výletu během dovolené. Pohodlný posed lze citlivě nastavit tak, aby se co nejvíce přiblížil běžnému sportovnímu kolu. Tuhý rám spolu se čtyřiadvacítkami dovolí perfektně akcelerovat a udržovat svižné tempo. Samozřejmě, že ve vyšší rychlosti už to s držením tempa kvůli malým kolům není taková samozřejmost, ale proti dvacítkám to jede nesrovnatelně lépe. Na rovině jsou ovladatelnost a výkon na docela slušné úrovni, takže si jezdec opravdu užívá každý metr. Jen výmoly či přejezd kolejí donutí vystřízlivět z pocitu, že sedláme sportovní stroj. Nerovnosti a rázy zkrátka rám ani vidlice nepohltí a malá kola rovněž podají zcela nezkreslenou informaci o nekvalitě vozovky.
Totéž platí i při jízdě z kopce, kdy se v rychlosti nad 40 Km/h musí jezdec trochu soustředit na ovládání, protože kolo je přece jen trochu hravější. Do zatáček se ale sklápí velice ochotně, pozor jen na výšku pedálu nad zemí a při brzdění na snazší uklouznutí pláště za mokra. Jízdní projev je ale celkově o snadném navyknutí a velice příjemných dojmech, což platí i ve výjezdech, kde lze sice dobře zabrat, ale občas jsme měli pocit, že by nám klasický trojpřevodník vyhovoval vpředu víc. To už ovšem platí spíše pro výlety a dovolenou než pro každodenní jízdu po městě.
Celkově je tento model ideální pro dojíždění po kvalitní cyklostezce a spíše po rychlejší rovině, kde naplno vyniknou jeho sportovní ambice podpořené i nízkou hmotností. Trápit se na hladkých pláštích a svazkovém výpletu po rozbité dlažbě, na to je této luxusní verze přece jen trochu škoda.
Rám: Eclipse Alu 7005
Vidlice: Aero Alu 6061
Kliky: FSA Gossamer 50/34
Brzdy: Kinetix, Avid Speed Dial 7
Řazení: Sram SL 700
Přehazovačka: Sram Force
Přesmykač: Sram Rival
Náboje: American Classic
Ráfky: Kinetix Pro
Pláště: Schwalbe Kojak 24“
Sedlo: Kore Road Performance
Sedlovka: Syntace Stasis
Řídítka: Kinetix Pro
Představec: Syntace VRO
Hmotnost: 10, 75 kg
Cena: 47 990 Kč
Již popáté jsem se vydal s kamarády z bikeshopů Kola Mikeš a Mr. Sport servisovat kola závodníků na podnik Beskid MTB Trophy a po loňské…
Americký výrobce gripů, řídítek a dalších doplňků v žádném případě nepřijal nějaké ekonomické opatření ke snížení provozních nákladů a…