Převoz nářadí na kole, tedy pokud jej s sebou vůbec vozíte, má dnes celou řadu řešení. Ať už je to obligátní podsedlovka, nebo rámová brašnička, zadní kapsa dresu nebo speciální úložné prostory v rámu, vždy záleží na velikosti a tvaru, jak moc bude případný multiklíč skladný, či naopak.
Kolo nabízí celou řadu míst, kam lze ukrýt nářadí odpovídajícího tvaru, a jeho výrobci se tak těmto trendům skrytého, ale snadno přístupného nářadí čím dál víc přizpůsobují. Dutá osa klik, sloupek představce nebo řídítka, tři místa, kam lze ukrýt třeba nástroje pro aplikaci knotů, malý nýtovač nebo multiklíč. Nebo všechny výše zmíněné nástroje spojit v jeden, respektive dva a ty umístit do řídítek. Sting TL-500 za necelých sedmnáct stovek jsou dva multiklíče určené pro umístění do řídítek a obsahují všechny výše zmíněné nástroje a ještě něco navíc. Základem je samozřejmě obal z měkčeného plastu s integrovanou zátkou řídítek, jež je nutností pro zajištění uvnitř. Musíte tedy obětovat gripy s pevnou vnější zátkou, jinak máte smůlu. Pouzdro je i se zátkou dlouhé 145 milimetrů a má vnější průměr xxx mm, měřeno na hraně tenkých výstupků, zajišťujících pevné usazení uvnitř řídítek. Záleží tedy na vnitřním průměru, zda máte silnostěnná řídítka, nebo standardní provedení, kam pouzdro bez problémů pasuje, ale záleží i na proměnné tloušťce stěny řídítek, aby nebyla zesílená příliš u jejich konců, a tudíž pouzdro nešlo zasunout až nadoraz. Před pořízením nářadí tak doporučujeme vnitřní průměr s pomocí nějaké tyčky odpovídajícího rozměru vyzkoušet.
Jedno pouzdro ukrývá ve svém výřezu hliníkové kleště na spojky řetězu, které jsou zároveň montpákami, úkrytem pro háček na zajištění konce řetězu, magneticko-mechanickým úkrytem pro spojku a ještě klíčem na dotažení galuskového ventilku. Rozměrově jsou skvělé jak na řetěz, tak jako montpáky, protože lze obě ramena v základní pozici od sebe oddělit, i když to vyžaduje určitý grif. Samozřejmě, že s ohledem na hliníkové provedení nejsou vhodné pro karbonové ráfky. Druhé pouzdro má uvnitř 125mm držák pro šestici bitů (imbus 3, 4, 5, 6 mm, T25, křížový šroubovák), nýtovač, knoty, rašpli a aplikátor knotů i ovládací tyčku na nýtovač. Samotný držák je pak na konci vybavený dvojzávitovou vložkou pro aplikátor knotů nebo tenčí rašpli, takže jejich aplikace je díky vytvoření dlouhé rukojeti snadná. Všechno je promyšlené do detailu a funguje, jen je třeba kombinovat nástroje pro nýtovač, kdy čep ovládá 3mm bit, vratidlo tvoří nasunutá tyčka a rukojeť pak našroubovaný aplikátor knotů. Spodní drážku nýtovače lze využít i jako centrklíč.
Jistě, operace s tímhle nářadím nejsou při závodním nasazení kvůli jeho členitosti úplně nejrychlejší, jenže pokud chcete mít na vyjížďku nářadí na všechno, ale jedete bez brašny nebo kapes, tady máte řešení. Hmotnost kompletu 130 gramů je přitom zanedbatelná a v řídítkách vše drží spolehlivě, navíc při vyjmutí ven drží vnitřní nástroje v pouzdru spolehlivě, takže se nic nerozpadne a nehledáte to v trávě. To až po vyjmutí všech malých nástrojů z držáků, na to pozor. Každopádně, kleště a aplikátory knotů jsou za nás díky rozměrům pro manipulaci s nástroji asi nejpovedenější. Ovládání všech bitů nasunutým vratidlem je trochu méně komfortní a nenabídne takovou sílu, tady by se zajišťovací otvor třeba v kleštích hodil. Nýtovač je pak vyloženě nástrojem pro rozpíchnutí řetězu pro instalaci spojky. Ale dělá to dnes v terénu snad ještě někdo jinak? Těžko, byl by sám proti sobě, takže tady opravdu nelze hledat slabiny. Pokud sedí rozměr řídítek a v gripech je otvor, lze v nich mít s tímto řešením opravdu kompletní nářadí.
(už)
Výrobce cyklistických čističů a maziv BikeworkX přišel s novinkou v podobě speciálního maziva pro domácí použití při jízdě na trenažéru a…
To nechceš! Mám kromě redakčních povinností ještě vlastní servis a za rok se mi v něm vystřídá docela slušný počet kol i elektrokol, ale…