To nechceš!
Mám kromě redakčních povinností ještě vlastní servis a za rok se mi v něm vystřídá docela slušný počet kol i elektrokol, ale objevil se nám poslední dobou takový nešvar. Chtěl jsem o něm napsat už vloni, ale zhruba desítka příkladů mi přišla málo. Letos se ale objevil i na některých skoro nových kolech a to mě opravdu naštvalo, tohle prostě nechceš!
Objevuje se na drtivé většině kol a spíše elektrokol s pevnou přední 15mm osou a náboji Shimano HB-MT400-B. Náboje s jedním konusem napevno našroubovaným na ose a druhým jištěným kontramatkou, tedy shimanovská klasika konusů a kuliček s lepší odolností proti bočním silám než je tomu u průmyslových ložisek. Dobře seřízený náboj má opravdu hladký chod osy a mám řadu příkladů s bezproblémovou dlouhověkostí, jenže jde o to seřízení. Z výroby je náboj samozřejmě namazaný, nějak seřízený a kontramatka s konusem je dotažená proti sobě. Jenže většina kol s tímhle a obdobným shimanovským nábojem shodné konstrukce se u mě objeví až třeba půl roku nebo rok po první garančce, která bývá u jejich prodejců grátis. A přední náboj? V ruce i jen nepatrně zadrhávající osička signalizuje, že něco není v pořádku. Následuje rozborka a většinou jsou oba konusy s částečně nebo úplně vydřenou dráhou pro kuličky. U nábojů na rychloupínák to bylo řešení do stovky za oba konusy, ale co tady, když jeden konus je součástí osy a druhý volný? Shimano na to ve svém rozpisu náhradních dílů nezapomíná a komplet osy i s konusy s kódem Y2CR98010 nabízí, ale reálně je sehnat je opravdu problém. A navíc cena přibližně 600 korun za komplet náhradní sestavy převyšuje cenu, za jakou lze tenhle náboj na internetu koupit jako celek.
Co tedy zbývá? Pokud jsou ložiskové dráhy v náboji v pořádku, jako že většinou vždy byly a odnesly to jen kuličky a konusy samotné, tak složitě shánět konusy nové. To ovšem vzhledem k výše zmíněné ceně nedává takový smysl, nebo neekologicky koupit nový náboj za paradoxně i nižší cenu a použít jej jako dárce, pokud to rovnou nechcete přeplétat. Z logiky věci je nejlepší řešení přeplést to rovnou na náboj s průmyslovými ložisky, tam jejich výměna za nová vyjde levněji a navíc nehrozí, že se vydřou dráhy. Tady má smysl jen apel na prodejce, aby při stavbě a seřízení kola preventivně zkontrolovali dotažení konusů a hladký chod osy náboje, případně to udělali při garančce, což také nebývá pravidlem. Mít kvůli lenivosti mechanika náboj po smrti už po pětistovce kilometrů silničního e-bikového „dobrodružství“ je celkem nepříjemné a zbytečné. To nechceš!
(už)
Tvrdé, nebo měkké pouzdro na nářadí, čemu dáváte přednost? Převoz náhradní duše a nářadí na kole je dnes otázkou celé řady systémů…
Někdo servisuje vidlici jednou za sezónu, jiný ji rozdělá po každém intenzivnějším pobytu v bahně a další to nechává až do doby, kdy mu…