logo
Vyhledat
Cyklistický magazín
  • Zprávy a články
    • Cesty
    • Elektrokola
    • Oblečení na kolo
    • Rozhovory
    • Různé
    • Servis kol
    • Sport
    • Strava
    • Technika
    • Testy kol
    • Výstavy
    • Zprávy redakce
    Všechny články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
  • Předplatné
  • Kontakt
Menu
  • Homepage
  • Zprávy a články
  • Servis kol
  • To nechceš!

To nechceš!

Datum: 26. 09. 2023

To nechceš!

Mám kromě redakčních povinností ještě vlastní servis a za rok se mi v něm vystřídá docela slušný počet kol i elektrokol, ale objevil se nám poslední dobou takový nešvar. Chtěl jsem o něm napsat už vloni, ale zhruba desítka příkladů mi přišla málo. Letos se ale objevil i na některých skoro nových kolech a to mě opravdu naštvalo, tohle prostě nechceš!

Objevuje se na drtivé většině kol a spíše elektrokol s pevnou přední 15mm osou a náboji Shimano HB-MT400-B. Náboje s jedním konusem napevno našroubovaným na ose a druhým jištěným kontramatkou, tedy shimanovská klasika konusů a kuliček s lepší odolností proti bočním silám než je tomu u průmyslových ložisek. Dobře seřízený náboj má opravdu hladký chod osy a mám řadu příkladů s bezproblémovou dlouhověkostí, jenže jde o to seřízení. Z výroby je náboj samozřejmě namazaný, nějak seřízený a kontramatka s konusem je dotažená proti sobě. Jenže většina kol s tímhle a obdobným shimanovským nábojem shodné konstrukce se u mě objeví až třeba půl roku nebo rok po první garančce, která bývá u jejich prodejců grátis. A přední náboj? V ruce i jen nepatrně zadrhávající osička signalizuje, že něco není v pořádku. Následuje rozborka a většinou jsou oba konusy s částečně nebo úplně vydřenou dráhou pro kuličky. U nábojů na rychloupínák to bylo řešení do stovky za oba konusy, ale co tady, když jeden konus je součástí osy a druhý volný? Shimano na to ve svém rozpisu náhradních dílů nezapomíná a komplet osy i s konusy s kódem Y2CR98010 nabízí, ale reálně je sehnat je opravdu problém. A navíc cena přibližně 600 korun za komplet náhradní sestavy převyšuje cenu, za jakou lze tenhle náboj na internetu koupit jako celek.

Co tedy zbývá? Pokud jsou ložiskové dráhy v náboji v pořádku, jako že většinou vždy byly a odnesly to jen kuličky a konusy samotné, tak složitě shánět konusy nové. To ovšem vzhledem k výše zmíněné ceně nedává takový smysl, nebo neekologicky koupit nový náboj za paradoxně i nižší cenu a použít jej jako dárce, pokud to rovnou nechcete přeplétat. Z logiky věci je nejlepší řešení přeplést to rovnou na náboj s průmyslovými ložisky, tam jejich výměna za nová vyjde levněji a navíc nehrozí, že se vydřou dráhy. Tady má smysl jen apel na prodejce, aby při stavbě a seřízení kola preventivně zkontrolovali dotažení konusů a hladký chod osy náboje, případně to udělali při garančce, což také nebývá pravidlem. Mít kvůli lenivosti mechanika náboj po smrti už po pětistovce kilometrů silničního e-bikového „dobrodružství“ je celkem nepříjemné a zbytečné. To nechceš!

(už)

DALŠÍ ČLÁNKY

Topeak Ninja Master

Tvrdé, nebo měkké pouzdro na nářadí, čemu dáváte přednost? Převoz náhradní duše a nářadí na kole je dnes otázkou celé řady systémů…

  • Datum: 26. 10. 2023
  • Kategorie: Servis kol

Force nejen na vidlice

Někdo servisuje vidlici jednou za sezónu, jiný ji rozdělá po každém intenzivnějším pobytu v bahně a další to nechává až do doby, kdy mu…

  • Datum: 05. 11. 2023
  • Kategorie: Servis kol
logo

Cykl.cz je jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších internetových magazínů o cyklistice. Je připravován společně s jediným tištěným cyklistickým 14-ti deníkem o cyklistice v ČR - CYKLOSERVIS, který zakoupíte v síti cyklistických prodejen a novinových stánků.

Kontakt
Redakce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Kde jsme
Sociální sítě
Užitečné odkazy
  • Zprávy a články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
Časopis Cykloservis
  • Předplatné
  • Kontakt
© Cykl 2025. Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas s podmínkami používání. | IT Nahoru