Skládačka za „kilo“, mohl bych klidně začít tyto řádky, jenže ono je to skládací elektrokolo, navíc Tern a ještě s motorem Bosch Performance a není za rovné „kilo“, nýbrž za 104.990 korun. Za to je sice půlka deset let staré olítané dodávky se slabým TDCI, ale s ní se nechcete motat po městě nebo s mnohem mladší fabií v kombíku za podobnou cenu parkovat ráno před školkou, když zrovna v tu samou chvíli dorazila i všechna ostatní „mama taxi“.
Prostě polemiku, proč do města nové skládací elektrokolo Vektron S10 Performance raději než levnější ojeté auto, přeskočíme a jdeme k věci. Tern je specialista na skládací a cargo kola i elektrokola, byť k tomu přistupuje trochu jinak, než výrobci obřích „náklaďáků“, na které potřebujete garáž. V našich testech už jste měli možnost vidět delší nákladní model GSD se skládacím představcem nebo menší a kratší variantu HSD s rámem s nižším nástupem. Obojí je cargo v ternovském pojetí, které sází na prodloužený rám s integrovaným zadním nosičem pro převoz nákladu nebo dvou či jednoho dítěte vzadu a také nákladu vpředu. Současně však s možností parkovat toto kolo v bytě, a pokud potřebujete něco ještě menšího, tak je tu Vektron S10 se „složenými“ rozměry 41 x 86 x 68 cm. Tohle už je v podstatě klasická ternovská skládačka na dvacítkových kolech, takže dovolí složení jak představce Andros s řídítky, tak samotného rámu. Nepostrádá však integrovaný zadní nosič, jenž může být jak hlavním přepravním nosníkem pro upevnění brašen nebo dětské sedačky, ale je i stojanem pro uskladnění kola ve stejné vertikální pozici, jako to umí výše zmiňované cargo modely. Hliníkový rám má jednu hlavní trubku s vlastním skládacím mechanismem a zadní stavba se zmíněným nosičem pak nese i baterii, v tomto případě 500Wh. Středový motor Bosch Performance s opravdu velkým převodníkem má pod sebou ještě prodloužení zadní stavby suplující stojánek při složení kola, takže jej lze opravdu dokonale skladovat hned ve dvou pozicích. Buď na stojáka na koncovkách nosiče, nebo na kolech a tomto stojánku pod motorem. To budou řešit především ti, kdo se částečně přepravují veřejnou dopravou, protože to usnadní převážení složeného kola. Jisticí mechanismy jednotlivých částí kola ve složeném stavu zde samozřejmě nechybí, stejně jako teleskopická sedlovka nebo pedály s rychlospojkou. Převody 1x10 ovládá přehazovačka Shimano Deore, vše krotí kotoučovky Magura MT4 a jezdec smí mít maximálně 105 kilogramů, aby jej tenhle 22,1kg stroj bezpečně uvezl. Modely GSD a HSD mají větší nosnost, ale to je dané pevným rámem bez skládacího mechanismu, Vektron je prostě klasika s bonusem v podobě pevného nosiče, výkonného motoru a uklidíte jej třeba i do skříně.
(už)
Už tak jsou celoodpružené biky kultovní značky Yeti považovány za téměř dokonalé, ale jejich tvůrci se s tím nespokojili a pro modelovou…
Firmu 4EVER nelze v našich cyklistických vodách přehlédnout. Navštívili jsme jejich výrobní areál, kde se na dvou montážních linkách…