Už tak jsou celoodpružené biky kultovní značky Yeti považovány za téměř dokonalé, ale jejich tvůrci se s tím nespokojili a pro modelovou řadu 2023 přináší celou řadu změn. Respektive vylepšené stávající devětadvacítkové modely, kde ale platí stále určité embargo a odtajnit zatím můžeme pouze zdvihově nejvyšší model SB160.
Nová řada je vyvrcholením dvouleté práce inženýrského týmu. Když jsme před více než čtyřmi lety uvedli na trh SB130 a SB150, posunuli jsme vše dál, ať už geometrii, kinematiku či jízdní vlastnosti. Tyto stroje obstály ve zkoušce času, ale věděli jsme, že je můžeme vylepšit, zrychlit.
Naším cílem bylo vylepšit již tak skvělou platformu aktualizací kinematiky a vysledováním každého detailu, aby kola byla rychlejší a ovladatelnější, jízda plynulejší a tišší. Každý malý detail tak v souhrnu znamenal obrovský rozdíl v kvalitě jízdy. Nová kola jsou ta nejlepší, která jsme doposud vyrobili. Můžeme vám o nich povídat, ukázat obrázky, chválit je, ale nejlepší bude, když si na ně sednete a projedete se. Každé ukáže na trailu odlišnou osobnost, která se vzpírá specifikacím a kategorizaci.
Myslíme si, že budete nadšeni.
Děkujeme za veškerou podporu a uvidíme se na trailech.
Chris & Hoog
Úvodní slova představitelů značky Yeti hovoří jasně, zdvihy se posunuly, geometrie také a kola budou ještě lepší, odolnější, obratnější a jezdivější než předtím. Yeti totiž pro sezónu 2023 výrazně inovuje a své modely nepřekopali od základu, ale spíše od detailů a ty pak v součtu tvoří tu hlavní změnu, změnu k ještě lepšímu. Ve zkratce bychom mohli napsat, že narostly řetězové linky (55 mm), velikosti rámů až do XXL, středová pouzdra jsou závitová, systém odpružení je vylepšený a dostal nová vahadla či standardní Enduro Max ložiska. Ložiska už přitom nesedí v rámu, ale jen v čepech, zvýšila se průchodnost až pro 2,6“ pláště, spodní trubka není tak vystouplá dolů kvůli větší světlé výšce a patky přehazovačky jsou samozřejmě stále rozšířenější univerzální Sram UDH. Je to málo detailů? Tak se pojďme podívat na nejagresivnější model, jímž je aktuálně odtajněný SB160, nahrazující svého předchůdce SB150. Doba i terény si posun ve zdvizích žádají, to je trend.
Asi zásadní je změna geometrie, kdy rám dostal proměnlivou hodnotu úhlu sedlové trubky, tedy větší velikosti budou mít strmější sedlový úhel než menší, aby se vyrovnal rozdíl mezi pozicí v sedle a mimo něj, obzvlášť znatelný u vyšších jezdců. Změnil se i reach, kdy došlo ke změnám podle jednotlivých zdvihových úrovní modelů. S tím souvisí i hodnoty zdvihu, kde kvůli položenějšímu úhlu vidlice nejde přední zdvih tolik po vertikále, aby korespondoval s tím zadním. Proto Yeti používá vpředu vyšší zdvih než vzadu, aby byly obě hodnoty vzájemně sladěné. A poslední změnou v geometrii je odlišná délka zadní stavby v závislosti na velikosti rámu, tedy větší rám rovná se delší zadní stavba. Kinematika odpružení byla díky zkušenostem z EWS a od řady jezdců rovněž upravena a křivka progresivity odpružení díky vyšším zdvihům upravena. Zdvihově nejvyšší SB 160 tak má poměrně výraznou 17% progresivitu. S tím vším také souvisí tovární naladění tlumičů přesně dle odpovídajících parametrů. Nový drobný „shaping“ rámu se týká hlavně zvýšení světlé výšky spodní trubky před středovým pouzdrem, už není tak vystrčená dolů. Přínosem pro servisovatelnost i odolnost uložení zadní stavby na vahadlech Switch Infinity je změna pozic ložisek i jejich provedení. Nově jde o standardní rozměry ložisek a kvalitnější kluzná pouzdra, kdy ložiska jsou nalisovaná jak do těla spodního pohyblivého ramínka, tak do horního vahadla přepákování na tlumič a o rám či zadní stavbu se jen opírají, nejsou tedy nalisovaná do nich. Nástavec tlumiče u horního vahadla pak má nový dvoudílný design a nové rozměry i tvar jsou důsledkem potřeby změny kinematiky, většího rozsahu pohybu tlumiče a přináší snížení pozice horní trubky, víc prostoru pro bidon a současně větší světlou výšku spodní trubky. Nedůležitý detail? Ne tak pro Yeti a jak už jsem psal, detaily dělají v součtu mnoho.
Třeba vnitřní vedení kabeláže je vylepšeno jištěnými vstupy a ochrana rámu je na spodní trubce dvouvrstvá. Vnější pevný plast chytne náraz a přenese jej utlumený přes spodní gumu na rám. Plast lze přitom jednoduše vyměnit a navíc po odšroubování odhalí přístup do rámu pro servis bovdenu teleskopické sedlovky. Patku přehazovačky UDH snad netřeba představovat, kdo si dovolí vyrobit nový rám bez ní, je úplně mimo. Rovněž středové pouzdro se speciálně zakomponovanou hliníkovou vložkou se závitem je dnes trendem a pro mechaniky požehnáním a totéž platí i pro kratší sedlovou trubku. Její menší výška totiž dovolí nasadit teleskopickou sedlovku s vyšším zdvihem i jezdcům s rámy velikosti S, tedy v závislosti na výšce jezdce.
Nejvíc je 160
Maximální zdvih u devětadvacítek pro enduro je 160 milimetrů a model SB-160 navazuje na úspěch svého předchůdce SB150, s nímž tovární tým Yeti/Fox získal celkem 51 prvenství v etapách EWS poháru. Celkem 12 vítězství v EWS a jedno národní mistrovství. Sto šedesátka by to mohla dotáhnout ještě výš. Její rám přitom vypadá téměř stejně jako u předchůdce, tedy až na zmíněné detaily a geometrii. Ta nabídne devětadvacítková kola, přední 170mm zdvih a vzadu samozřejmě 160 mm. Hlavový úhel je 64 stupňů, efektivní sedlový pak 77,5 stupně, ale aktuální úhel sedlovky se mění podle velikosti rámu v rozmezí 72,1 až 73,6 stupně. Zadní stavba má 437 až 445 milimetrů, rozvor 1211 až 1329 milimetrů a reach se pohybuje v rozpětí 435 až 525 milimetrů. Vše pro velikosti S až XXL, kdy sedlové trubky nabídnou délku 365 až 485 milimetrů, tedy nic pro srovnání s klasikou, kde by XXL bylo pouhá „devatenáctka“.
SB 160 bude vyráběn v trojici modifikací v Turq provedení, tedy z lepšího karbonu a dvojici C variant, tedy cenově příznivějších modelů. Barevná provedení rámů přitom budou kromě typické tyrkysové také cobalt a radium, tedy odstín modré a světle zelená, pro někoho mátová. Ceny najdete brzy u dovozce Zookee.cz a pozitivní zprávou je, že většina modelů by měla být skladem ještě do konce roku a na náš trh se také dostane elektrifikovaná verze SB160E, dosud určená v omezeném množství jen pro vybrané trhy. Na další modely se připravte po vypršení embarga zhruba za týden.
(už)
Firmu 4EVER nelze v našich cyklistických vodách přehlédnout. Navštívili jsme jejich výrobní areál, kde se na dvou montážních linkách…
Za sedmnáct let svojí existence udávaly biky Reign docela slušně tempo vývoje celoodpružených modelů značky Giant. Zadní virtuální závěs…