Novinky pro následující rok se v případě japonského komponentového giganta vybraným novinářům s železnou pravidelností servírují už v únoru roku předešlého. Takže jsme se letos v půli zimy v továrně Shimano opět dozvěděli a dokonce i vyzkoušeli to, na čem budeme moct jezdit v příští sezóně, nebo o tom budeme alespoň tajně snít při pohledu na topmodely kol jednotlivých značek. Novinek je v kolekci Shimano 2015 opravdu požehnaně, některé se zaměřením na obyčejné smrtelníky, jiné na pozici nejvyšších sad. To, co jsme očekávali, se ve většině případů opravdu naplnilo a v některých ohledech dokonce i předčilo naše očekávání. Což má ovšem za následek, že se jízdní kolo pozvolna stává silně přetechnizovaným strojem. Jak už ale bývá pravidlem, i tentokrát jsme se museli upsat takřka vlastní krví, že budeme respektovat informační embarga vztahující se na jednotlivé novinky a s nimi související data uvolnění informací do tisku. Takže, jednoduše řečeno, máte zatím smůlu - hodně toho, co víme, nemůžeme v tento okamžik ještě prozradit, a touží-li někdo po daných Hi-tech novinkách, bude nám muset v noci tajně vniknout do redakce. Je toho ale i tak poměrně dost, o co se s vámi můžeme již nyní podělit. Nové jsou některé silniční kotoučové brzdy, zcela novou generací se pochlubila dostupná biková sada Alivio, nový je elektropohon pro městská, cestovní, ale i sportovní elektrokola. Vezměme vše pěkně popořadě.
Jen málokdy se stává, aby nás některé levnější komponenty chytily za srdce, a naopak z drahých či vyloženě luxusních abychom byli třeba i lehce zklamáni. Každopádně úplně přepracovaná sada Alivio, která bude nabízena ve dvou verzích, je v té dražší a sportovnější variantě skutečně hodně povedená, a to vzhledově i funkčně. Klepete si nyní na čelo, že chválíme komponenty určené na patnácti až dvacetitisícová kola? Ano, chválíme, a vůbec bychom neměli problém dát si třeba kliky či přehazovačku Alivio na vlastní kolo, prakticky jen samotný nápis informuje o nižším kvalitativním zařazení.
Nové Alivio samozřejmě disponuje devíti pastorky, přehazovačkou s konstrukcí Shadow RD, dále „kompaktním" trojpřevodníkem (40-30-22 zubů) u MTB varianty a volitelně je možné upřednostnit klasické kliky s vícehrannou osou Octalink či provedení technologicky vycházející z koncepce Hollowtech II, tedy se širokou dutou osou integrovanou do pravé kliky. A právě tyto kliky se podle nás od příští sezóny stanou bestsellerem, budeme je určitě vídat na celé řadě hotových kol, a stejně populární budou nejspíš i v samostatném prodeji. Zkrátka nabídnou za málo peněz hodně, ale opravdu hodně muziky. Jediné, co prozrazuje jejich nižší kvalitativní úroveň, je lisovaný ocelový největší převodník, jinak samotný tvar kliky a jejich celkové provedení by si mohly dovolit třeba nápis Deore XT.
Novinkou sady Alivio jsou také kombo řazení a hydraulické brzdové páky, což je naopak díl na první pohled prozrazující odlišnost od dražších sad, a to díky tříprsté páčce a podélně umístěné expanzní nádobce, na jejíž horní hraně se nachází indikátor zařazeného převodu. V případě obou měničů pak platí prakticky to samé jako u klik, tedy, že vypadají podstatně luxusněji, než kolik by naznačovala jejich cenovka (vycházíme-li z cen aktuální řady Alivio). Kdyby nám před pár lety někdo ukázal prototyp této přehazovačky bez loga, tipovali bychom jistě XTR nebo minimálně Deore XT. A to dokonce i v případě relativně odlehčeného ramínka. Nízká konstrukce provedení „Shadow" částečně předchází poškození při pádu a ostře řezaný design koresponduje se zbytkem komponentů, především se zmíněnými klikami. To platí také u přesmykače, jenž prozrazuje své kvalitativní zařazení jen ocelovou přední půlobjímkou a jednodušším provedením vodítka. Obě verze sady, tedy jak luxusnější s propracovanými klikami a hydraulickými kotoučovkami, tak i jednodušší s véčky a středovou osou Octalink, budou nabízeny v bikové či trekingové verzi, tedy buďto se zmíněnými převodníky „Compact", nebo naopak s velkými převodníky a vnějším plastovým krytem. Stejně tak bude v nabídce několik verzí přesmykače, ostatně jako v dražších sadách.
Shimano se jako největší výrobce komponentů rozhodlo zásadněji promluvit do elektrokol, jejichž prodeje neustále narůstají. V případě dražších modelů se středovým motorem rozhodně nechce nechat monopol značce Bosch, a kompletní elektrický systém pro pohon a ovládání jízdního kola od Shimana nese název Steps. Vsadil na maximální možnou kompaktnost, využívá technologie E-tube a Di2 a mezi jeho největší devizy by měly patřit dlouhá životnost a bezúdržbovost. Svými rozměry je novinka podstatně dále, než byla první generace konkurenčního Bosche, pohonná jednotka je sice pro optimální těžiště umístěna dole u středu, ale současně nijak nepřekáží ani při jízdě náročným terénem. Její kompaktní rozměry navíc zajišťují standardní vzhled kola, aniž by na sebe ihned, již z dálky, upoutalo pozornost jakousi „nadstavbou", snad vyjma samotné baterie. Celý pohon se skládá ze středového motoru, klik s převodníky, držáku s baterií, rychlostního senzoru na zadní stavbě a samozřejmě ovládacího panelu na řídítkách obsahujícího i klasický cyklocomputer.
Systém lze jednoduše propojit s PC, a to jak pro snadné nastavení všech ovládacích módů, tak i pro diagnostiku případného problému. Přesné parametry svého elektronického pohonu Steps zatím Shimano nezveřejnilo, ale jeho velkou výhodou by mělo být především celoroční využití a skladovatelnost kola i v hodně nepříznivých podmínkách. Testování probíhalo mimo jiné i v severských zemích a venkovní teplota, v níž by měla být zajištěna dokonalá funkce a dlouhá životnost baterií, je údajně v rozmezí minus deset až plus padesát stupňů Celsia. Skladovatelnost pak tyto hodnoty ještě výrazně předčí, a to s rozsahem od minus dvaceti do plus sedmdesáti stupňů. Výrobce tímto chce zajistit dlouhou životnost i v případě, že uživatel kolo přes zimu skladuje v nevytápěné garáži či venku pod přístřeškem, a naopak v parném létě nechá elektrokolo například ve vyvařeném autě. Hodně se zapracovalo také na předpokládaném dojezdu na jedno nabití. Při standardním zatížení by se měl pohybovat okolo osmdesáti kilometrů, při vysokém zatížení kolem pětapadesáti kilometrů a v „Eco" módu dokonce okolo sto dvaceti kilometrů. Samozřejmě jsme zvyklí, že udávané hodnoty platí v ideálních podmínkách a že výrobci rádi přehánějí, ale v případě Shimana si dovolíme předpokládat, že bude v případě dojezdu skutečně na špičce své kategorie. Výhodou systému elektropohonu Shimano Steps by měla být i hustá celoevropská servisní síť.
Z dalších, v současné době již publikovatelných novinek Shimano představilo celou řadu verzí inovovaných předních dynamo-nábojů (včetně Deore XT) nebo vícerychlostní zadní náboje Alfine konstruované pro sportovní jízdu a vysoké zatížení umožňující lehčí řazení při jízdě do prudkého kopce. Poměrně důležitou novinkou jsou třeba i nové silniční kotoučové brzdy, hlavní novinky silničního segmentu si ale právě z důvodu tiskového embarga budeme muset nechat na jindy. Tak jako tak se zdá, že v budoucnu budeme i na silnici dost možná všichni brzdit pomocí kotoučů – mnozí výrobci jsou tomuto trendu očividně nakloněni. S tím souvisí také nová silniční zapletená kola Shimano určená pro diskovou brzdu, přičemž došlo k úpravě zapletení s 21 dráty u zadního kola (14 vpravo, 7 vlevo). Velký důraz byl kladen jak na aerodynamiku, tak na co nejefektivnější přenos energie. Došlo proto i k oddálení přírub náboje a k použití asymetrického ráfku dovolujícího rovnoměrnější napnutí výpletu na pravé a levé straně zadního kola. A podobná úprava se nevyhnula také přednímu kolu, u nějž je tatáž konstrukce výhodnější při použití diskové brzdy. Jinak Shimano u svých kol i nadále spoléhá na klasická kónusová ložiska nábojů, a to jak pro snadnou servisovatelnost, tak především pro podstatně efektivnější práci ložisek při bočním zatížení v zatáčkách.
To je z novinek Shimano 2015 prozatím vše. Ale zůstaňte naladěni, s dalšími vás seznámíme, jakmile to bude možné.
(kad)
Náboje značky Novatec jsou často k vidění jako součást vlastních zapletených kol, případně v kombinaci s ráfky jiných značek, ale jejich…
Značka Suntour je významným partnerem francouzských sjezdových podniků Megavalanche, tedy dlouhých sjezdových maratonů s hromadným startem,…