Přestože poskytuje karbon jako materiál pro rám horského i silničního kola ideální vlastnosti, jednu slabinku přece jen má. Náraz ostrého předmětu totiž umí potrápit stěnu trubky i do hloubky několika vrstev pleteniny nebo může mít dokonce fatální následky a pak nezbývá, než rám nechat opravit či jej rovnou vyhodit. I proto se na trhu objevuje řada ochranných polepů pro karbonové rámy, ale nejen pro ně. A nejde třeba primárně o poškození rámu, ale třeba jen jeho ochranu před odřením a potlučením od menších kamínků.
V závislosti na míře ochrany rámu nebo třeba klik před odřením pak lze volit tloušťku případných samolepicích folií, takže pak fungují buď jako tlumicí a ochranný element, nebo v tenkém provedení jen jako prvek ochrany laku před odřením. Otestovali jsme poměrně silnou ochrannou folii Effetto Mariposa Shelter Roll Off Road dodávanou za 1300 korun v pětimetrovém balení s šířkou 54 mm a tloušťkou 1,2 mm, určenou hlavně na spodní rámovou trubku. Jde o dvouvrstvou folii s 0,2 mm silnou vnější ochrannou vrstvou proti poškrábání a 1 mm silným pružným základem, fungujícím jako hlavní tlumič. Kromě UV ochrany a zmíněné vrstvě proti poškrábání má materiál i schopnost vrátit se po nárazu částečně do původní podoby. Co se týká navýšení hmotnosti rámu po aplikaci folie, není to zase tak dramatické. Celá pětimetrová role váží kolem 350 gramů, takže pro půl metru dlouhý pásek na spodní trubku můžeme uvažovat o 30g navýšení.
Důležitá je ovšem aplikace folie a také správný rozměr ve vztahu k profilu rámové trubky. Záměrně nepíšeme o klikách či zadní stavbě a podobně, tahle tloušťka je opravdu ideální spíše na větší plochu, ne na to, aby obalila tenký průřez sedlových vzpěr. Na to má výrobce v zásobě silniční 0,6 mm silné provedení, případně 0,2mm výrazně poddajnější variantu právě pro ochranu laku klik či sedlových vzpěr před poškrábáním. Ona totiž 1,2 mm silná folie má díky tloušťce trochu horší ohebnost, takže pokud ji aplikujeme pouze na rovnou plochu spodní trubky, případně jen lehce na mírně zahnutý okraj, je to nejideálnější. Důležitá je dokonalá očista a odmaštění plochy rámu a přesné vyměření, kam folii chceme umístit. Lze ji samozřejmě stříhat dle potřeby a po nalepení střední partie postupně přitlačujeme směrem k okrajům, abychom vytlačili veškerý vzduch a neměli folii zvlněnou. Po nalepení by měla být zhruba osm hodin v klidu, aby mělo lepidlo šanci dokonale přilnout a odolávat pak mytí vodou nebo jízdě v dešti a blátě. Tady musíme potvrdit velice slušnou přilnavost lepidla, tedy co se týká ploché spodní trubky a minimálního prohnutí folie. Vše drží naprosto spolehlivě, bez tendence k odlepování, i když je díky tloušťce materiálu přece jen na rámu hrana folie zřetelně vidět. Když jsme folii použili na bikový rám s více kruhovým profilem spodní trubky, kde přesahovala výrazně okraje, došlo po čase k nepatrnému odlepení na stranách, které směřovaly nahoru. Tam natékající voda a kontakt s koleny můžou materiál uvolnit, takže hodně záleží na profilu trubek, jak lze folii umístit. Test průpichu šroubovákem nebo úderem ostré hrany kladiva jsme prováděli na dřevěné podložce, ne na rámu a potvrdilo se, že průpich se poměrně rychle zatáhl a otvor pak byl jen minimální. Náraz hranou kladiva pak zanechal v daném místě menší dolíček, ale i ten za chvíli lehce „nabobtnal“ a tloušťka materiálu v daném místě byla větší než bezprostředně po úderu. Ochranná folie tak zcela určitě má na rámu svůj přínos, ať už jen kvůli otlučení spodní trubky od kamínků nebo v horším případě kvůli rozložení síly nárazu. Testované provedení poskytne maximum ochrany, ale záleží hodně na tvaru spodní trubky.
(už)
Otestoval jsem snad už víc jak polovinu dovážených modelů z nabídky amerického výrobce gripů, značky ODI a některé mi sedly více, některé…
Díky bikepackingu, tedy jízdě se speciálními beznosičovými brašnami, se do bikového světa dostala řada nových produktů a s nimi spojených…