Třetí značkou, oslovenou ohledně servisování odpružených vidlic je Manitou, konkrétně její dovozce, firma Progress Cycle.
Manitou jsou jedny z nejrozšířenějších vidlic používaných na kompletních kolech. Nabídka firmy zahrnuje jak jedny z nejlehčích vidlic pro závodní XC, tak odolné speciály pro enduro, freeride a sjezd. Paleta vidlic Manitou je velmi široká, takže každá vidlice může vyžadovat jiný přístup k servisu. Je to odlišeno hlavně vnitřními systémy tlumení a mazání, kde je Manitou jedním z průkopníků rozlišování tlumení komprese ve vysokých a nízkých rychlostech.
Pro značku typický je pak vzadu umístěný spojovací můstek vnějších nohou a uchycení kotoučové brzdy Postmount, které se postupně začíná objevovat i na vidlicích dalších výrobců.
Informace ohledně servisu a údržby jsou obsáhlé, ale opět platí totéž, co u předchozích značek. Udržovat kluzné plochy v čistotě a nezanedbat servis, aby vidlice mohla stoprocentně plnit svoji funkci. Kontakt na dovozce značky Manitou je na www.progresscycle.cz, kde je také kompletní nabídka modelů této značky. Pro majitele těchto vidlic pak platí samozřejmě pečlivé prostudování záručního listu.
Jaká je servisní perioda u vašich vidlic, co se týká výměny oleje? Záleží to na počtu odježděných hodin nebo na stylu jízdy, mytí kola, počasí?
Olej, míněno tlumičový, by se měl měnit jedenkrát za rok vzhledem k možnému zhoršení jeho vlastností vlivem absorbování vlhkosti.
Mazací olej (motorový 5/40w), obsažený ve vnějších nohách je doporučeno měnit dvakrát za rok, nebo častěji, záleží velmi na intenzitě, způsobu jízdy a vlivu povětrnostních podmínek.
Olej obsažený ve vzduchové komoře (mazání vzduch. pístu) by se měl doplňovat v rozmezí jednoho a půl až tří měsíců. Doplňuje se malé množství motorového oleje (3 cm).
Je třeba preventivně servisovat či měnit ve vidlicích něco jiného než olej?
Každá vidlice by se měla minimálně dvakrát za sezonu vyčistit a znovu namazat, jedná se o demontáž vnějších nohou, čištění oblasti kluzných pouzder a doplnění nového maziva, ať se jedná o mazací olej (semi bath systém), nebo o mazací tuk. Společně s tím se provádí vizuální kontrola neporušenosti dílů.
Vyžadujete u nových vidlic například garanční prohlídku po určitých kilometrech, nebo je vše jen na zákazníkovi?
Je pouze na uživateli, aby důsledně dodržoval periody údržby.
Kde si mohou majitelé vašich vidlic nechat servis udělat, zajišťujete jej kompletně sami, nebo lze vidlici svěřit specializovanému servisu, který tuto značku prostě jen „umí“, nebo máte po republice specializovaná servisní centra?
Provádíme jak garanční servis, tak běžné opravy a servis. Školení mechaniků pro naše obchodní partnery provádíme pravidelně jedenkrát za dva roky. Specializované servisní středisko v tuto chvíli funguje pouze v Plzni, Ebola Bike.
Na co konkrétně by se měli majitelé vašich vidlic zaměřit při preventivních kontrolách a domácím servisu?
Před jízdou by se měla provést vizuální prohlídka vidlice v oblasti korunky a vnějších nohou, zda není některý díl prasklý nebo ohnutý. Dále se kontroluje vůle v kluzných pouzdrech, tlak ve vzduchových systémech, případně zda nedochází k úniku oleje. Důležité je udržovat vidlici čistou, zejména vnitřní nohy, které zajíždějí skrze stírací těsnění do vnějších kluzáků, by měly být zbaveny suchého bláta, je to prevence prodloužení životnosti stíracího těsnění.
V případě poškození vidlice se mají majitelé vidlic této značky obrátit na vás jako dovozce, nebo na obchod kde vidlici zakoupili?
Podle obecně platných zákonů by se majitelé vidlic měli obracet na obchod, kde vidlici nebo bicykl s vidlicí koupili.
Kdo zajišťuje servis vidlic této značky, které byly zakoupeny s novým kolem?
Garanční servis vidlic Manitou provádíme pro všechny dovozce kol v naší republice.
Může se absence servisu či neodborný zásah promítnout do případné reklamace poškozené vidlice?
Je nutné posuzovat a odlišovat vady výrobní a materiální od vad způsobených zanedbáním údržby nebo neodborným zásahem, tyto opravy jsou pak zákazníkům účtovány jako běžný servis. Je nutné vyvrátit představy některých zákazníků, ale bohužel i obchodníků, že po dobu dvouleté záruky mohou vyžadovat jakoukoli opravu zdarma, bez ohledu na potřebu běžného servisu.
Existují omezení pro používání vidlic, která by mohla ovlivnit reklamaci v případě poškození?
Vidlice jsou rozděleny nejen v cenových, ale především v kategoriích použitelnosti. Nelze tedy používat vidlici pro cross country na downhill a opačně, v prvním případě se vidlice zničí, ve druhém se „pouze“ změní geometrie kola a jízdní vlastnosti. Bohužel se můžeme setkat s tím, že někteří výrobci kol osazují svá, zejména „dirtová“ kola, kvůli snížení ceny, vidlicemi spíše pro turistiku a cross country. Důsledky jsou pak zřejmé, nehledě k dohadům o oprávněnosti reklamace, jedná-li se o mechanické poškození.
Pokud si zákazník nechá vyměnit olej bez dalších dílů, na kolik jej to zhruba přijde?
Jedná-li se pouze o tlumičový olej, cena bude v rozsahu od 250 do 350 Kč, záleží na množství oleje ve vidlici a tlumicímu systému. U vidlic s Intrinsic systémem může cena být vzhledem k pracnosti okolo 600 Kč. Záleží samozřejmě na tom, kde si zákazník nechá vidlici servisovat.
Může majitel vidlice použít neoriginální olej, aniž by to mělo vliv na chod vidlice?
Jak z praxe víme, může mít olej stejné viskozity odlišné vlastnosti, výrobce však neklade podmínku na použití určité značky, pouze doporučuje značku Motorex.
Pokud vidlice získá provozem vůli v pouzdrech, lze to opravit a kdo toto zajišťuje, případně jakou částku to představuje?
Výměna kluzných pouzder je poměrně náročná práce, je nutné speciální nářadí a také určitá zkušenost mechanika. Pouzdra se ve vidlici zajišťují lepením (Loctite 603) a instalačním nástrojem se současně kalibruje jejich přesný průměr. Cena opravy je okolo 1600,- Kč, nezahrnuje však mazivo a olej.
Jsou některé modely vašich vidlic omezeny použitím maximálního průměru kotouče, např. jen 160 nebo 180 mm?
Ano, existuje tabulka, kde se lze dozvědět, jaký maximální průměr kotouče lze použít na danou vidlici.
Lze nechat vyměnit například sloupek vidlice za delší, pokud je nalisován, a neztratit přitom záruku?
U vidlic Manitou nelze, sloupek je nedílnou součástí korunky a vnitřních nohou vidlice. Výrobce varuje před snahou vylisovat a opětně nalisovat sloupek nebo nohy do korunky.
Jak je to s dostupností náhradních dílů na starší vidlice, jak výrazně se obměňují díly vidlic?
Zhruba 40 % dílů vidlic je unifikovaných, ostatní je třeba obměňovat s novými modely. V rámci dostupnosti drobných dílů od výrobce máme tyto obvykle skladem, výjimku tvoří drahé díly nebo hlavní celky, které objednáváme dle požadavků zákazníka. V mnoha případech je rozumnější, vzhledem k ceně dílu, volit koupi nové vidlice.
Jiří Uždil a Martin Ždimera – Progress Cycle
Odpružená vidlice je poměrně složitá záležitost. Samozřejmě tehdy, pokud se nejedná o vidlici v té nejnižší cenové kategorii, kde není k…
Přesně takovýto rázný pokyn by měl zahájit jízdu s novou vidlicí, případně s vidlicí po delší pauze či po změně tlaku podle hmotnosti…