Teleskopické sedlovky bezesporu patří ke komponentům, jejichž přínos je stejně neoddiskutovatelný, jako v případě nášlapných pedálů nebo kotoučových brzd. Kdo jednou zkusil, už nechce jinak. Schopnost vylepšit jezdcovy možnosti ve sjezdech je v tomto případě až návyková. Narůstající zdvihy sedlovek, které původně operovaly s osmdesáti nebo sto milimetry, dnes dosahují standardně i 170 mm, na což reaguje většina výrobců, ať už hydraulicky či mechanicky blokovaných provedení.
V sortimentu „shimanovské“ značky PRO nechybí teleskopická sedlovka Koryak, jejíž verzi se 120mm zdvihem jsme testovali předloni a patřila díky cenové dostupnosti a především bezproblémové funkci k oblíbeným kouskům. Nicméně aktuálně tenhle výrobce rozšířil modelovou řadu o zdvihy 150 a 170 mm s vnějším či vnitřním ovládáním nebo model pro gravel kola se zdvihem 70 mm. Nový redakční trailbike tak při sestavování dostal na test rovnou tu nejdelší variantu, tedy 170mm zdvih v celkové délce 507 mm, což už je pořádná trubka. Tady musíme upozornit, že výběr zdvihu by měl korespondovat s celkovou délkou sedlovky a možností jejího zasunutí do rámu v odpovídající délce s ohledem na výšku jezdce a provedení rámu. Nám to bohužel přetok karbonu v sedlové trubce neumožnil pro 190cm jezdce až nadoraz. Plně průchozí sedlová trubka, menší rám nebo vyšší jezdec by s tím problém neměli, naopak pro vysokého jezdce na aktuálních XL rámech s délkou sedlové trubky rámu kolem 470 mm by to bylo ideální řešení.
Ještě než přejdeme k montáži a funkci, podívejme se na parametry, kde sedlovka průměru 31,6 mm (dodává se i 30,9 mm) ukázala na váze hmotnost 567 gramů a ovládací páčka potom 39 gramů. Materiálem sedlovky je hliníková slitina 2024, kovaná hlavice s nulovým ofsetem svírá ližiny sedla po stažení jediného bočního imbusového šroubu 5mm klíčem a montáž lanka snad ani nemůže být jednodušší. Cena za komplet obsahující sedlovku, páčku, Sil-Tec lanko a bovden je pak xxx korun.
Ovládací mechanismus sedlovky na spodní straně je usazený v plastovém nástavci, jenž slouží jako opěrka pro bovden. Lanko se jednoduše nasadí koncovkou do drážky mechanismu, takže už žádný váleček a dotahování lanka v mechanismu, ale vše obráceně a komfortně. Nicméně pozor na to, aby lanko při montáži samo nevyskočilo z drážky v táhle, což u válečku nehrozilo, takže je nutné držet jej při nasouvání kompletu do útrob sedlové trubky napnuté. Lanko pak stačí na řídítkách nastrčit do páčky, kde jej po natažení zajistí imbusový červík. Hotovo, tečka, už jen doladit natažení celého bovdenu v rámu na odpovídající zasunutí sedlovky do rámu (indikační stupnice nechybí) a lanko vybavit koncovkou. Montáž páčky na řídítka je podmíněna absencí páčky přesmykače, a i když má vlastní rozevíratelnou objímku, funguje i s tou od brzdové páky standardu I-Spec II, kde ji lze, stejně jako na vlastní objímce, částečně posouvat do stran.
Sedlo u nové sedlovky při testu stranové vůle vykázalo její ostré vymezení v maximu 3 mm na špičce sedla, což se v průběhu měsíce testování dále nezvětšovalo, a stejnou zkušenost s „pevnou“ vůlí máme i u staršího provedení se 120mm zdvihem. Je to možná příjemnější fakt, než když některé sedlovky nemají vůli žádnou, aby ji rychle získaly a to v mnohem větší míře. Odjištění sedlovky do zdvihu je brilantně lehké a palec nemusí vyvinout téměř žádnou sílu na příjemně dlouhou páčku. Sedlo jde dolů bez nějakého cuknutí či odporu a rychlost návratu do výchozí pozice je naprosto přirozená a dostatečná. Tady nelze jednoduše přidat tlak pro rychlejší návrat, jako to občas mívá konkurence. Samozřejmě lze sedlo zastavit v libovolné výšce a hodnota zdvihu 170 mm je pro někoho, kdo přechází ze 100 či 120 mm až překvapivě výrazná. Trochu nás překvapila šířka plochy těsnicího gufera na výstupu pístnice, jehož vnější matici lze povolit snadno rukou a vnitřek domazat. Tady budou nečistoty mít kde sedět, nicméně těsnění funguje dobře a pod gufero se za měsíc nedostalo téměř nic. Uvidíme ale, co prokáže delší doba testování, protože se k tomuto kousku určitě vrátíme, až bude mít za sebou větší porci kilometrů.
(už)
Takhle dlouhou dobu strávily pláště Continental na redakčním endurku společně s protidefektovým „mlíkem“ X-Sauce Yellow Sealant, za jehož…
Kde jinde ideálně porovnat brzdové destičky, než v dlouhých prudkých sjezdech, kde se kotouč umí rozpálit do fialova. Italské Finale Ligure…