Toto vydání naší pravidelné rubriky věnované světu elektrokol by se klidně mohlo jmenovat „Elektrické křeslo“. Jak jinak totiž nazvat sedlo vyvinuté primárně pro jízdu na elektrokole?
Kdo zná německou značku Ergon, ví, že se zaměřuje na maximální přizpůsobení svých produktů anatomii jezdce. Tedy gripy se speciální profilací, pro odlehčení dlaním, a sedla pro co nejkomfortnější posed, s minimálním zatížením citlivých partií. Mohli bychom pokračovat dalšími produkty, ale nás zajímají hlavně sedla. U nich totiž specialisté Ergonu zjistili, že jezdec na elektrokole jednak sedí trochu jinak, ale hlavně že i jinak šlape do pedálů, a navíc v sedle zdolává strmější výjezdy, takže je nutné tomu uzpůsobit i sedlo. Vycházeli z toho, že jezdec stráví na elektrokole víc času než na běžném kole, navíc s velkou převahou v sedle, protože nemusí díky motoru šlapat ze sedla. Tomu tedy přizpůsobili polstrování, které je komfortnější. Další věc jsou prudší výjezdy zdolané také v sedle, tudíž je nutné, aby se mohl jezdec víc zapřít směrem dozadu. Nová sedla řady SM E-Mountain Sport tak konstrukčně vycházejí z výše uvedených odlišností provázejících svět elektrokol. Základem jsou Cr-Mo ližiny, doplněné nylonovým skeletem, tedy klasika, ovšem polstrování z materiálu Ortho-Cell už je o něco měkčí než u standardních bikových sedel, protože jezdec musí mít vyšší komfort tlumení. Jednak je zde předpoklad již zmíněné delší doby pobytu na sedle, ale také fakt, že uživatelé elektrokol nejsou závodníci, kteří by chtěli sedět na tenké skořepině, aby ušetřili nějaký ten gram. Toto speciální polstrování je umístěno v odlišné ploše u pánského a dámského modelu, ale je v partii, kde je nejvyšší tlak sedacích kostí. Navíc je tato „pěna“ lehčí a má lepší vlastnosti než gelová výplň, takže by měla pozadí jezdce víc rozmazlovat. Samozřejmě nechybí středový kanálek pro snížení tlaku na měkké tkáně, tvarově a délkou opět odlišný u pánské a dámské verze sedla.
Samotný tvar sedla pak odlišuje od klasiky zvednutá zadní hrana, která by měla nabídnout jezdci možnost zapření se v prudkém výjezdu. Na elektrokole totiž v takovém extrému jezdec stále sedí a využívá pomoc motoru, kdežto jezdec na běžném biku už musí stoupat ze sedla. Ruku v ruce s tím jde syntetický potah sedla, umožňující jezdci snadnější změnu pozice, tedy nikoliv že se k sedlu doslova přilepí, ale naopak by měl mít možnost posunout se vzad a opřít se o zadní hranu, případně se posunout dopředu na širší měkkou špičku, aby zabránil svému elektrokolu stavět se ve výjezdu na zadní.
Prostě je to věda, vymyslet sedlo na elektrokolo, zdá se. Ale když vezmeme v potaz, že dnes existují speciální sedla pro silniční a horská kola, pro triatlon a sjezd, to vše v řadě šířek i délek, tak proč nemít něco, co respektuje styl jízdy na e-biku. Pánská verze má délku 278 mm a ve velikosti S/M šířku 145 mm při hmotnosti 335 gramů, velikost M/L má šířku 157 mm. Dámská verze má dvě velikosti S/M (143 mm) a M/L (155 mm) obě s délkou 265 mm. Ceny se u obou provedení pohybují kolem dvou a půl tisíce korun, což není nejméně, ale Ergon platí za špičku v oboru, a přiznejme si, že při ceně kvalitního celoodpruženého elektrokola je tahle částka v podstatě zanedbatelná.
(už)
Když chcete udělat dokonalý e-bike bez kompromisů, tak vám nezbude nic jiného, než si vyvinout i vlastní motor. Tuhle složitou cestu, za…
Novinkou v sortimentu domácí značky Spirit je elektrohardtail, jenž sice sází na pohon v zadním náboji, ale kombinuje jej s aktuální…