Tradice i modernaKdyž se značka Brooks ukázala s kompletní bikepackingovou a cykloturistickou kolekcí spojující tradici značky, moderní design, přitom maximální funkčnost, ocenil snad každý její fanoušek dokonalé sladění charakteristických znaků tohoto výrobce s požadavky současných bikepackerů. Z řady Scape už jsme loni otestovali nosičovou i řídítkovou brašnu nebo menší podsedlovku, schopnou stát se doplňkovou brašničkou takřka kamkoliv a nyní došlo na čistě bikepackingové kousky.
Jejich testovacím strojem se stal gravel Rocky Mountain, takže žádné polehčující okolnosti v podobě plného odpružení, ale pevný stroj jen minimálně zkreslující odezvu od rozbitého povrchu. Sluší se začít odpředu, kam na řídítka putovala mezi jejich oblouky brašna Handlebar Roll za 3390 korun. Respektive její nosné pouzdro tvořené ohebným pevným dílcem, jenž se k řídítkům upne dvojicí popruhů s hliníkovými sponami a podložením z Hypalonu. Samozřejmostí jsou tvrzené pěnové distanční vložky, kterými se nastaví vzdálenost brašny od řídítek, aby nepřekážela prstům při horním úchopu nebo bovdenům. Nosná „deska“ se ještě zajistí páskem s další distanční pěnovkou k hlavové trubce a pak už jen stačí umístit samotný válec brašny. Ten je přístupný rolovacím uzávěrem z obou stran a uvnitř má jednoduchý vak rozdělující jej na dva samostatné prostory, případně lze využít jen jeden vstup a vytvořit jednodílný deseti až dvanácti litrový prostor. Materiál Nylon 420D, svařované švy a vodotěsné provedení IPX4, navíc i reflexní prvky na vnější straně, tady není co dodat. Snad jen že stahování zavazadla v nosném systému se provádí opět páskou přes hliníkovou sponu a na lesních cestách se tenhle systém nepovolil. Nosnost zavazadla je pět kilogramů, zarolovanou délku jsme naměřili 41 centimetrů a průměr 16 centimetrů, hmotnost je 670 gramů, maximální nosnost pak 5 kilogramů.
Jelikož má nosné pouzdro celou řadu zadních poutek, lze na něj namontovat i menší řídítkový válec Handlebar Pouch, ale ten se nám jevil jako šikovná věcička i při samostatném využití, takže i test proběhne samostatně.
Pokračujeme směrem dozadu a hned za představcem na horní trubce se usadila pohotovostní 0,9l brašnička Top Tube Bag za 1490 korun. Vodotěsné provedení 100g kousku zajišťují opět svařované švy a horní vodotěsný zip s rozměrným poutkem. Spodní i čelní strana mají podložení z hypalonu a poutka pro pásky suchého zipu pro upevnění k horní trubce i sloupku vidlice. Čelní strana ukrývá chráněný otvor pro kabel od powerbanky a boky jsou vyztužené, takže telefon může být i uvnitř. Brašna s kilogramovou nosností se ale hodí i na pohotovostní svačinku, doklady nebo vše, co jezdec potřebuje mít při ruce. Lze ji upevnit i na opačný konec tedy k sedlové trubce.
Pod horní trubku jsme zavěsili a houževnatými pásky na suchý zip utáhli jak k ní, tak k sedlové trubce středně vysokou třílitrovou rámovou brašnu Frame Bag za 2590 korun. Ta je s délkou 46 cm a výškou 12 cm ideální pro kombinaci i se dvěma bidony. Váží 200 gramů (nosnost 3 kg) a kromě zajištění pásky k horní i sedlové trubce přes oka v hypalonové výztuze ji lze upevnit i ke spodní či hlavové trubce. Je opět vodotěsná a hlavní prostor se vstupem přes YKK zip s překrytím na pravé straně má uvnitř ještě menší kapsu na zip. Na levé straně je speciální zip tvořený lamelami a drážkami, zajišťující maximální vodotěsnost menší vnitřní vodotěsné kapsy s prostupem na kabel třeba od telefonu. Ven z brašny vede kabel speciálním vstupem na čelní straně. Kdo nevozí bidon v rámu, ale na spodní trubce, může zvolit celorámovou brašnu Full Frame Bag.
Posledním kouskem pro bikepackingové dobrodružství byla sedlová brašna Seat Bag za 3490 korun, opět ve variantě s nosným pouzdrem na sedlovku a vyjímatelným „Dry bagem“. Komplet o hmotnosti 500 g má tříkilovou nosnost a vnitřní zavazadlo objem osm litrů, my jsme do něho zarolovali péřový spacák na celkovou délku 46 centimetrů, maximum je 60 centimetrů. Zevnitř vyztužené pouzdro se upevňuje k sedlovce dvěma pásky z Hypalonu přes hliníková oka s podložením proti otěru sedlovky, vše se zajištěním na suchý zip. Logo značky je reflexní, stejně jako na všech brašnách. Kontaktní plocha pouzdra se sedlovkou je vyztužena dalším nesmekavým materiálem, ovšem horní popruh na ližiny sedla nijak vyztužený není. Má dvě přezky a pro uchycení také řadu ok na horní straně pouzdra. Tomu nechybí boční stahovací popruhy s přezkami s dodatečným mechanickým jištěním popruhů, boční hypalonové výztuhy nebo otvor pro únik vody v nejnižším místě. Vnitřní jednodílné vodotěsné zavazadlo s rolovacím uzávěrem se nasunuje zezadu a pro maximální zmenšení objemu mu nechybí uzavíratelný vzduchový ventil na boku. Zajištění vertikálním popruhem s hliníkovou přezkou je pak klasikou, nechybí ale reflexe na čelní straně nebo trojice hypalonových ok na hlavním popruhu pro blikačku či dodatečný jisticí popruh, případně montáž nějakého dalšího zavazadla. Tolik tedy představení, plníme, montujeme a vyrážíme za jízdními poznatky.
Řídítková brašna se mezi řadicí páky vešla docela komfortně a tady tradičně záleží na zarolované šířce, abychom to nepřehnali. Držák se na řídítkách ani nehne, brašnu jsme v něm jednou přetahovali, ale pak už se nehnula. Rychlá montáž i vyjmutí „drybagu“ jsou perfektní pro častější zastávky či balení mimo kolo někde v suchu ve stanu. Přestože hliníkové přezky nepůsobí tak jistým dojmem, jako třeba plastové přezky s mechanickými pojistkami, popruhy se nepovolovaly a vše drželo. Tedy na šotolině, lesních cestách a asfaltu, do hodně náročného terénu na biku bychom asi volili něco určeného do extrémů, tam bude téhle stylovky, byť je pevná a vodotěsná, trochu škoda.
Horní rámovka má možná zbytečně houževnaté upínací popruhy, ale díky nim drží hodně jistě. Přístup dovnitř je příkladný, škoda jen šroubů představce, které s ní trochu cvičily a v zatáčkách se tak nepatrně vykláněla podle zatočení řídítek. Tady by možná pěnová vložka mezi čelo brašny a krk vidlice přišla jako distanční prvek vhod. Rámové brašně nelze cokoliv vytknout, ta pojme těžký náklad, uschová cennosti v suchu a nebylo ani nutné „kotvit“ ji ke spodní trubce, díky své výšce neměla tendenci se vyklánět. Oba zipy pak fungovaly precizně, ten lamelový vlevo jsme ze zvědavosti zkoušeli mnohokrát.
Podsedlová brašna je svým praktickým dvojdílným řešením stejně skvělá jako ta přední a opět usnadní balení v horším počasí. Pouzdro je promyšlené, pevné, popruhy mají jištění volných konců pásky suchého zipu a mechanickou pojistku bočních přezek jednoznačně vítáme. Možná bychom chtěli i horní oka a výztuhu sedlového popruhu z Hypalonu, ale to už si trochu vymýšlíme a míříme k extrémům. Vše drží na svém místě a instalace vodotěsného (IPX4) vnitřního „dry bagu“ je díky ventilu a jednoduchému stahování bočních i zadního popruhu doslova blesková. Přitom nic není podceněno a brašna neměla díky rozumné délce tendenci se za jízdy nějak lámat dolů. Boční pohyb je při šlapání neznatelný, takže ani tady jsme nenašli nějaké slabiny. Kolekce Scape tak opravdu splňuje vysoké nároky současných bikepackerů, tedy těch gravelových a vyznávajících spíše střední než těžký terén. Cenově je pak sice lehce výš, ale kvalita značky Brooks zde stále drží svůj vysoký standard, když k tomu přidáme ještě ty hliníkové detaily a bahenní zelenou, nelze odolat.
(už)
Německý Stevens proslavila především cyklokrosová kola Německý Stevens proslavila především cyklokrosová kola, ověnčená vítěznými vavříny…
S brzdovými kotouči to už od loňska není žádná sláva, a především Center Lock provedení nedává v základních a s Center Lock od Sting S…