Americký Santa Cruz zůstává jedním z mála výrobců, kteří si i v současnosti uchovávají punc výjimečnosti, a je právě tou značkou, na niž často pomýšlejí, nebo o ní alespoň sní stále znuděnější uživatelé kol mainstreamových značek. Jak se dalo předpokládat, kolekci Santa Cruz rozšířily sedmadvacítky – poměrně krátce po loňské premiéře enduro stroje Bronson totiž spatřil světlo světa model Solo, později přejmenovaný na 5010. Se zdvihem 125 milimetrů se jedná o typického zástupce populární skupiny trail-biků a nám v testu potvrdil, že průměr kol 27,5" je skutečně tím správným. Netvrdíme, že jediným správným, ale pro dané určení se jeví jako naprosto ideální. Konstruktéři z něj vymáčkli úplné maximum a udávaný zdvih nebo třeba celková hmotnost testovaného kola 14,1 kilogramu jsou v tomto případě dost zavádějící údaje. Model 5010 toho totiž umí mnohem více než maratonsky zaměřené stroje s ne o mnoho menším zdvihem, současně však působí lehčím dojmem, než kolik ukázala váha. Pojem „trail bike" vystihuje do puntíku - je totiž přesně tím kolem, s nímž se můžeme vrátit ke kořenům MTB. Nabízí až nezměrnou radost z jízdy, fantastickou ovladatelnost, tuhost i práci odpružení. Při tom všem se na jeho rámu dá postavit dvanáct a půl kila vážící stroj, s nímž se vedle dovádění v technických pasážích a na klikatých pěšinách můžeme postavit třeba na start maratonské tratě. Že je té chvály na začátek moc? Možná ano, on si za ty kvality nechá „Santa" také zaplatit, samotný duralový rám s tlumičem přijde na padesát čtyři tisíc korun. Ovšem renomé a vytříbený projev za ty peníze stojí, aspoň podle nás.
Naším testem prošla duralová verze v konfiguraci s tlumičem Fox Float CTD, s povrchovou úpravou Kashima. V nabídce je také luxusnější karbonová verze a především celá řada barevných variant, což je ostatně pro tuto značku typické. My jsme vyzkoušeli ekonomičtější verzi kombinující díly SLX a Deore, což mělo logicky vliv na výslednou hmotnost. Svého „Santu" si ale řada majitelů pořizuje jako rámový set a následné osazení přizpůsobí svým možnostem i vkusu.
Konstrukcí i geometrií vychází 5010 z osvědčeného šestadvacítkového modelu Blur TR, ovšem poupraveného pro rozměr 27,5". Na první pohled jsou tato dvě kola skoro zaměnitelná, 5010 se vyznačuje pouze lehce změněným úhlem sedlové trubky, která je navíc mírně zahnutá, aby poskytla prostor zadnímu kolu. Z toho důvodu musela být trochu prodloužena i zadní stavba. Hliníkový rám nese typický rukopis značky – nechybí hodně prohnutá horní trubka a především samostatná, jako pevný trojúhelník svařená zadní stavba, zavěšená na dvojici vahadel. Virtual Pivot Point vsadil na menší, současně ovšem dostatečně dimenzované spodní vahadlo. Značně odlehčené horní vahadlo je současně přepákováním tlumiče.
Z detailů na sebe upozorní kónická hlava, příprava pro vedení ovládání teleskopické sedlovky, úchyt pro dodatečnou montáž vodítka řetězu ISCG nebo pevná zadní osa standardu 142x12. IS úchyt brzdy se sice může jevit jako přežitek, ale z hlediska variability a odolnosti mu není co vytknout.
I takto by se dala interpretovat zkratka VPP. Testovaný „Santa" však zdaleka není jen o systému odpružení. Nejprve zaujme poměrně krátkým vzpřímenějším posedem, na němž se podílí pouze 70mm představec a sedlovka s přímým zámkem. To se za přispění skvěle naladěné geometrie podepsalo na doslova ideální točivosti, která je v technickém terénu podpořena vysokou tuhostí rámu jako celku. Vedení směru je proto stejně příkladné v ostrých vracečkách, jako v rychle projížděných klopenkách. Současně však při jízdě po rovině nepůsobí kolo jakkoli neklidně a i vedení přímého směru je až nečekaně jisté.
Naladění posedu svádí k radovánkám na zadním kole nebo k bunny-hopu a ve sjezdech přináší návykový požitek z jízdy, typický pro podstatně větší zdvihy. Použitý rozměr kol, robustnost rámu a především skvělé využití zdvihu totiž v reálu nabízejí pocity bližší spíše stočtyřicítkovému all-mountainu. Líbilo se nám také výrazné prohnutí horní trubky snižující „standover" rámu, což se v technických pasážích může hodit.
Ve výjezdech je krátký představec samozřejmě určitou nevýhodou, pozice jezdce však není situovaná zbytečně dozadu, a většinou stačí pouze hodně přitáhnout trup k řídítkům a dá se vyjet i prudká stojka. Pokud by však někdo požadoval větší univerzalitu, nebylo by od věci namontovat 80-90 mm dlouhý představec, aniž by tím příliš utrpěly točivost a sjezdové nadání kola. Celkové zrychlení nemůže být s hrubými plášti Maxxis o šířce 2,3" příliš oslnivé, nicméně i tak bylo kolo podstatně hbitější, než by se dalo vhledem k celkové hmotnosti očekávat.
Nyní ale už k pružení. Při správném nastavení „sagu" se Fox vpředu i vzadu stará o dostatečnou citlivost při plné aktivitě jednotek. Využití zdvihu se přitom nepromítlo do znatelně nižší progresivity chodu, dostat jednotky na doraz se nám v takovém terénu, pro nějž je 5010 stavěno, nepodařilo. Samotný virtuál pak eliminuje zanořování tlumiče při záběru, nicméně hmotnost šlapajícího jezdce se již samozřejmě do pohupování promítne. Prostřední mód Trail se v tomto ohledu zdá jako ideální, aniž by znatelně okleštil celkovou citlivost, což platí také u přední vidlice. Máme-li však napsat nějakou kritiku, pak by směřovala k ovládací páčce na tlumiči. S tou jsme se příliš neskamarádili a na 5010 by se nám proto mnohem více líbilo ovládání přednastavených módů komprese páčkou ze řídítek – ideálně pro tlumič a vidlici zároveň. Právě dálkové ovládání jednotek tlumení by bylo skvělým společníkem, pokud by někdo chtěl testovaný model postavit jako lehkého všeuměla, schopného zvládnout i delší cross-country. Svou koncepcí na to tento bike rozhodně má, dokáže totiž spojit do jediného dva odlišné světy – svět technického i výkonnostního ježdění.
Plusy: ovladatelnost, funkce pružení, tuhost rámu, univerzalita
Minusy: absence dálk. ovládání tlumiče
Technická specifikace:
Rám: Aluminium VPP, 125 mm
Tlumič: Fox Float CTD Kashima
Vidlice: Fox 32 Float CTD, 130 mm
Kliky: Shimano Deore 42/32/24
Brzdy: Shimano Deore 180/160 mm
Řazení: Shimano SLX
Přehazovačka: Shimano SLX
Přesmykač: Shimano Deore
Kazeta: Shimano 11-36 (10)
Náboje: Sram MTH 716
Ráfky: WTB ST i23
Pláště: Maxxis High Roller II 2,3"
Řídítka: Race Face 710 mm
Představec: Truvativ
Sedlovka: Race Face
Sedlo: WTB Volt
Hmotnost: 14,1 kg (vel. L, s pedály)
Cena: 85 990 Kč
Cena rámového setu: 54 020 Kč
Agree GTC německé značky Cube nabídne za cenu 34 990 korun nadstandardní karbonový rám a kompletní sadu Shimano Tiagra. Tento silniční…
Anthem je již řadu let synonymem závodního maratonského biku – lehkého, rychlého, nabízejícího dostatečný zdvih a především vyspělý systém…