Brake 5LED, takový je název testovaného zadního světla Longus, které má v sobě integrovanou „brzdovku“. Na první pohled se však jedná o zcela standardní model, a to jak tvarově, tak i rozměrově – přítomnost brzdového světla tudíž opticky nic neprozrazuje. Velikost je identická s klasickými zadními blikačkami, stejně tak tvar, velkoplošné červené krycí sklíčko nebo systém upínání k sedlovce za pomoci odolné gumičky. Zásadním prvkem je zde použití zabudovaného 3-osého akcelerometru zaznamenávajícího naše brzdění, ať už se jedná o běžné zpomalování nebo naopak o razantní zabrzdění. Citlivost akcelerometru je přitom nastavena tak akorát, aby nedocházelo k omylům a brzdové světlo se zbytečně nespínalo třeba při přejetí různých nerovností a otřesech.
Celkem světlo pracuje, jak ostatně již název napovídá, s pěticí ultra-svítivích LED „chip“ diod, přičemž prostřední z nich slouží pro stálé svícení a čtveřice okolo, s rozmístěním do čtverce, se připíná právě s funkcí brzdového světla. To funguje pouze při aktivovaném standardním světlu, tedy při svítící středové diodě. Její výkon je zcela dostatečný, nicméně nám zde trochu chyběl blikající mód – přece jen konstantní svícení není podle nás pro řidiče jedoucí za námi tak výrazné jako přerušované světlo, nehledě na úsporu energie. Ovšem v okamžiku, kdy se s naším zpomalením aktivuje ke středové diodě ještě čtveřice diod okolo, je červené světlo skutečně nepřehlédnutelné, a to i za dne. Takže pro bezpečnost třeba při městských jízdách bude testované světlo s brzdovkou velmi dobrým a užitečným nápadem. Celkem si jej dovedeme představit i při skupinových trénincích, kdy jediná konstantně svítící dioda nepůsobí pro jezdce za námi rušivě, ovšem okamžik sepnutí brzdového světla zcela určitě zaregistruje.
Světlo se spíná standardním tlačítkem, které se dá nahmatat i poslepu v prstových rukavicích. Co je však důležité – při zapnutí světla se akcelerometr kalibruje, proto musí být při spínání světlo umístěno ve finální poloze a bez pohybu. Po rozsvícení brzdovky trvá několik sekund, než čtveřice diod opět zhasne, přičemž světlo má velmi dobrou viditelnost v úhlu 180°. Praktický je indikátor slabé baterie, zdrojem energie jsou zde dvě AAA baterie, jež jsou součástí balení. Nakonec ještě pár číselných údajů – hmotnost světla je 53 gramů a jeho cena 219 korun.
(kad)
Kola domácí značky 4Ever byla poprvé uvedena na trh již v roce 1995, takže kolekce 2020 představuje významné jubileum. Za dobu své…
Jen málokterá značka v cyklistickém průmyslu se může pochlubit tak zajímavou historií jako italské Pedemonte, které je jedním z…