Rychlý kozoroh
Návrat značky Onza do světa plášťů se rozhodně nenese v duchu nějaké masovosti, ale nabídka je zaměřená na špičkové produkty pro nejnáročnější použití, o čemž svědčí nejen konstrukce kostry plášťů, ale především široký výběr směsí na běhounu. Když jsme na podzim testovali sjezdovou novinku Citius, s extra měkkou směsí Visco, byla její přilnavost až překvapivá a pro měkký terén to byla i díky vyšším profilům ta správná guma.
Druhým kouskem, který roztáčely pedály našeho redakčního endura, byl sourozenec se stejnou směsí, ovšem rychlejším vzorkem. Plášť Onza Ibex (kozoroh) by měl být mnohem větším univerzálem než Citius, jeho nepatrně nižší vzorek s větší plochou profilů to jen potvrdil. Plášť má speciální sjezdovou kostru tvořenou vlákny 40x40 TPI od patky k patce a samozřejmě butylovou výztuhu. Kevlar zde nehledejme, drátěná patka je u sjezdových modelů této značky standardem. Hlavní novinkou je použití směsi Visco GRP40, kterou firma vyvíjela více jak tři roky. Ostatní pláště značky mají nejnižší tvrdost maximálně 45, ale většinou pak kombinaci dvou tvrdostí 55 a 65, takže Visco tvrdosti 40 je opravdu „žvýkačka“.
Usazení na ráfku je příkladné, ačkoliv montáž drátěné patky a tužší bočnice není proti měkoučkým XC plášťům tak snadná, ale v dané kategorii patří k těm lepším a na našem širším ráfku držel plášť spolehlivě i při nižším tlaku. Co se vzorku týče, dva typy profilů na středu běhounu tvoří souvislý pruh, po němž guma rychle odvaluje, další dva druhy na bocích mají na starosti záběr v náklonu a na rovině až tak velké slovo nemají. Jen lehce kruhový profil pak nabídne celkem rozumný kompromis mezi stabilitou a ochotou k zatáčení, ale díky ne tak vysokým bočním profilům je tenhle vzorek ochotný k jakékoliv změně směru, a to i na hodně tvrdém povrchu. Rychlý průjezd klopenkou nebo i plochou zatáčkou znamená ideální kontrolu trakce a velice čitelné vlastnosti, kde se jezdec může o vzorek dobře opřít, aniž by někde cítil nejistotu. Nižší vzorek je znát hlavně na tvrdém povrchu, kde i přes měkčí směs perfektně odvaluje a hlavně jsou nižší profily mnohem jistější, s přesnější odezvou. Jezdec má větší cit a může se opřít i na mokrých kamenech, aniž by se bál, že mu cokoliv uklouzne.
Totéž platí i pro mokré kořeny, takže všude tady je vzorek jako doma a perfektně podrží. Traverzování nebo průjezd zatáčkou boční profily skvěle podporují a ať v záběru, nebo pod brzdou, dokáže se plášť na středně tvrdém a tvrdém povrchu dobře chytit. Ne tolik silný už je v hlubším blátě nebo na jehličí, kde naopak sourozenec Citius s ostřejšími výstupky vystrčil svoje zoubky naplno. I tak si ale troufneme říci, že Ibex bude o něco větším univerzálem, který najde využití na větším procentu tratí a třeba pro enduro bude jeho rychlejší vzorek o dost výhodnější. Co se týče odolnosti vůči defektu, neměli jsme s ním žádný problém ani v kamenitém terénu, takže boky a běhoun jsou opravdu poctivé, jak si sjezdová guma zaslouží. Tomu sice odpovídá hmotnost 1314 gramů, což je na rozměr 27.5 x 2.40 palce celkem dost, ale přece jen je to za 1650 korun sjezdový speciál, a ne odlehčený model na XC.
Lehčí verzi na ostatní disciplíny v tomhle vzorku značka rovněž nabízí, a byť není v nejměkčí Visco směsi, nezatíží kolo tolik. Na druhou stranu je měkká směs tím, kdo celkem rychle opouští na zadním kole běhoun, s čímž je ale třeba počítat. Záleží tedy jen na preferencích jezdce, ale opravdový magnet na tvrdý podklad, ať už suchý, či mokrý, je testované Visco.
(už)
Když získala Julie Bresset olympijské zlato v Londýně, jako jedna z mála závodnic neměla na svém kole vpředu vidlici některé z…
Když dnes řešíme jakém kolo s sebou na dovolenou, případně jaké na dojíždění do zaměstnání, dost často přijde na řadu téma skládacích kol.…