Když získala Julie Bresset olympijské zlato v Londýně, jako jedna z mála závodnic neměla na svém kole vpředu vidlici některé z nejznámějších světových značek, ale karbonový kousek SR Suntour Axon Werx. Tato vidlice je v nabídce značky už několik sezón a díky příznivé ceně je nejdostupnějším karbonovým modelem na trhu, takže proč si nedopřát to, co vozí šampiónka.
Vidlici v devětadvacítkovém provedení jsme provětrali na karbonovém hardtailu a svým projevem nevybočuje z řady nejlepších modelů značky. Základem je kovaná magneziová korunka v dutém provedení a hliníkový tapered sloupek v kombinaci s 32mm průměrem vnitřních nohou z hliníkové slitiny řady 7050. Vnější nohy tvoří karbonový monokok s magneziovými patkami určenými pevné 15mm ose a Post Mount uchycení brzdového třmene, jenž je omezen na maximálně 180mm kotouč. Pevná rychloupínací osa v titanovém provedení má vlastní patentovaný mechanismus Q-Loc, jenž funguje velice jednoduše, a hlavně rychle.
Uvnitř vidlice se ukrývá vzduchová pružina v levé noze a olejová patrona v pravé, přičemž verze RL-RC kombinuje lockout z řídítek s možností nastavení nízkorychlostní komprese na korunce a odskoku na spodku pravé nohy. Jelikož značka staví na maximální jednoduchosti svých produktů, co se týče servisu, není ani nejlepší XC vidlice výjimkou. Hliníková patrona je jednoduše vyměnitelná po demontáži ovladače lockoutu a povolení matice na spodku nohy. Patrona je rozebíratelná, takže specializovaný servis může vyměnit olej, případně některé díly. Abychom měli základní popis kompletní, dodejme ještě, že páčka lockoutu na řídítkách se aktivuje palcem a vypíná pohodlně vnější hranou ukazováčku, takže je velice ergonomická a hlavně spolehlivá, samozřejmě s možností regulace předpětí lanka. Hmotnost vidlice začíná na hodnotě 1570 gramů včetně osy a bez páčky lockoutu, což je u devětadvacítky velice slušná hodnota. Navíc za cenu pohybující se kolem patnácti tisíc korun.
Vidlici jsme testovali se zdvihem 100 mm, jenž lze interně snížit i na 80 mm, ale kdo by se chtěl okrádat o pohodlí, že. Montáž páčky lockoutu i jeho lanka do ovladače na vidlici je naprosto jednoduchá a totéž platí o dotažení náboje osou Q-Loc. U ní stačí povolit páčku a zatlačit na váleček na opačném konci, jenž hezky projede i s osou skrz patky, vše bleskové a snadné. Nechybí držák hadice brzdy na imbus, a po montáži už jen naladit tlak a hodnoty tlumení. Nastavili jsme nižší tlak pro větší citlivost a s odpovídajícím odskokem vidlice prokázala jednak dostatečnou vnímavost z kraje zdvihu, ale především ukázkový nárůst komprese od druhé poloviny zdvihu. Žádné extrémní propadání do zdvihu při jízdě ze sedla nebo pocit nějaké zbytečné hloubky či naopak tvrdosti. Chod z kraje zdvihu sice není tak máslový, jako u některých stálic XC kolbišť, ale vzhledem k ceně je to hodně muziky za málo peněz a projev odpružení je přitom velice slušný. To se týká nastavení s minimální účinností tlumení nízkorychlostní komprese. V opačném případě je velice zřetelně cítit odpor vidlice proti zanořování pod brzdou nebo vlivem jízdy ze sedla, kdy tlumení hodně přibrzdí průtok oleje. Vidlice tak méně houpe a drží se výše ve zdvihu, aby s rychlejším nárazem okamžitě pobrala všechno co má. Samozřejmě citlivost na malé rázy se rovněž nepatrně sníží, ale jakmile přijde skok či větší díra nebo nerovnost, systém funguje jako v režimu minimální komprese. My jsme nakonec našli optimum ve zhruba třetinovém přitažení nízkorychlostní komprese, což i tak znamená více otáček. SR Suntour zde totiž nehraje na několik kliknutí po krátké dráze, ale kolečkem je třeba párkrát otočit, což platí i pro odskok, jehož rozdíl mezi minimem a maximem je rovněž dost znatelný. Typický je projev tlumicí patrony, která si při návratu vidlice do výchozí pozice vždycky trochu „foukne“, takže průtok oleje uvnitř má zvukový doprovod, ale na to jsme u této značky zvyklí. Tlumení v delších sjezdech nevynechává ani neztrácí na funkčnosti, takže v tomto směru patrona plní spolehlivě svoji funkci a co se týče lockoutu ve výjezdech, ten je hodně účinný, ale ponechává si nepatrnou rezervu v podobě několika milimetrů ochranného zdvihu.
Kdybychom chtěli celkový projev shrnout, vidlice nabídne velice příjemnou torzní tuhost v kombinaci s progresivním pružením. Proti některým složitějším systémům tlumení a regulací obou rychlostí komprese má sice určité rezervy, ale na druhou stranu nabídne za dané peníze vynikající hmotnost, dobře provedené ovládání lockoutu a odpružení schopné fungovat hodně spolehlivě i na závodní trati.
(už)
Když dnes řešíme jakém kolo s sebou na dovolenou, případně jaké na dojíždění do zaměstnání, dost často přijde na řadu téma skládacích kol.…
Otestovali jsme nejdostupnější karbonový silniční model francouzské značky Look a byli jsme velmi mile překvapeni jeho závodním naladěním.…