Ano, nejen modrá je dobrá, ale i růžová může být nejen dobrá, ale velmi dobrá.
Anglická profesionální kosmetika od firmy Muc-Off nabízí velké portfolio výrobků k očistě vašeho kola. Od nejrůznějších čistidel, odmašťovadel, mazacích přípravků, konzervačních přípravků až po kartáče, leštidla a dokonce i přípravky na ošetření vašeho těla, tedy masážní přípravky. Neomezuje se samozřejmě jen na jízdní kola, ale také nabízí speciální přípravky na motocykly a automobily. O těch řeč v našem případě nebude. My se zaměříme na jízdní kola. Prosím, zvyšte pozornost. Vždyť se jedná o přípravky, které používá k údržbě kol i skvělý profesionální silniční tým SKY, pro který Muc-Off dokonce vyvinul speciální mazací prostředek na řetězy, což samozřejmě nebyl asi zrovna levný vývoj. Ale pro úspěch na Tour de France je potřeba se lišit i "olejem" na řetěz.
Že se kolo má mýt pravidelně, a to i v případě, že na něm není vrstva bahna, ví každý cyklista již od mladého věku. Jednak má být kolo vždy čisté, ale také mytí využíváme k vizuální kontrole rámu a součástek, jestli nejsou nějak viditelně poškozeny. Už mnoho cyklistů zjistilo při mytí malou prasklinku na rámu kola.
Kola, která máme v Cykloservisu k dispozici k testům, procházejí pravidelnou očistou. Uvítali jsme možnost používat růžový přípravek Muc-Off Bike Cleaner. Velkou litrovou lahev s rozprašovačem jsme použili poprvé, když jsme se vrátili z testování a kdy nejen kolo, ale i my byli zabláceni doslova až k uším. Velmi zabahněná kola má Bike Cleaner velmi rád a bahno likviduje velmi lehce a beze zbytku. Musíme konstatovat, že už po prvním použití jsme byli nadšeni. Stačilo rozprášit přípravek po celém kole, nechat působit asi pět minut a potom velmi lehce za pomoci měkkého kartáče a vody bláto odstranit. Tryska rozprašovače je navíc vybavena zpěňovačem, takže pěna utvořená z roztoku nám ihned nestéká z povrchu. Bahno šlo ale dolů velmi snadno i bez kartáče. Použít kartáč je ovšem náš letitý zvyk, který nic nezkazí. Snadnost odstranění nánosů černého "humusu" byla neuvěřitelná. Špína zmizela i z těch nejjemnějších záhybů součástek, kde je běžným čistidlem občas musíme opakovaně odstraňovat. Jistě, Muc-Off také musíme občas aplikovat opakovaně, ale to se musí jednat o opravdu abnormálně zašpiněné kolo a asi především o starou špínu, když nějaké, s prominutím, "čuně" kolo pravidelně nemyje. Tak hluboko jsme ale my nikdy neklesli.
Čím je způsobena ta snadnost odstranění nečistot z kola? Odpověď je jednoduchá, ale přitom technologicky velmi složitá - nanotechnologií. Bike Cleaner obsahuje nanočástice, jejichž velikost odpovídá 1/80000 síle lidského vlasu. Tak malé částice proniknou dokonale, šetrně a rychle na molekulární úrovni nečistotami a uvolní je. Narušené částice nečistot potom stačí spláchnout vodou. A aby to bylo dokonalé, přípravek ihned po spláchnutí ještě poskytne povrchu kola antikorozní ochranu.
Bike Cleaner má ovšem ještě další skvělé vlastnosti. Především je zásaditý, a neobsahuje tak žádné agresivní kyseliny a rozpouštědla. Lze jej tedy použít na jakékoliv materiály a působit na ně může třeba několik hodin, aniž by je poškodil. To se může týkat například některých plastů nebo i karbonových rámů, které nemusí některé jiné agresivní přípravky na mytí zrovna dobře snášet. Po jeho aplikaci také nemusíme všechny součástky, které to vyžadují, opět totálně promazat. Bike Cleaner nám totiž nerozpustí ani maziva. Sami se tak můžeme rozhodnout, kdy použijeme nějaké speciální agresivnější rozpouštědlo, protože součástky už máme skutečně od neestetického "šmíru". A navíc, takovéto agresivní rozpouštědlo můžeme aplikovat cíleně na menší nutné plochy, zatímco jakýkoliv mycí přípravek používáme vždy na celé kolo.
A z toho také jasně vyplývá, že Muc-Off Bike Cleaner je biologicky odbouratelný. Určitě budete mít dobrý pocit, že do přírody vracíte jen to a ve stejném stavu, co vám k očistě dala. Jen vám to někdo někde správně namíchal a nalil do lahve. Litrovku Bike Cleaneru koupíte za 330 Kč (s rozprašovačem). Litr vám vydrží, podle našeho změření spotřeby na jedno kolo, asi na dvacet až čtyřicet umytí. Záleží na míře znečištění kola. Litr je tak pro většinu cyklistů určitě spotřeba na jeden rok. Potom už stačí jen kupovat samotný Bike Cleaner bez rozprašovače za 260 Kč. Můžete si ale zakoupit i pětilitrovku nebo i 25litrové balení. Je jasné, že s větším obsahem klesá dramaticky cena. V nabídce je i koncentrát.
Ještě něco na černý mat
Začínáme tak trochu nabývat dojmu, že co je špičkové, tudíž velmi kvalitní a drahé, musí být v mnohých případech černé a matné. Podmínka to samozřejmě není, ale obzvláště v oblasti silničních cyklistických rámů se toto pravidlo markantně projevuje. Všimněte si, kolik v dnešní době potkáte na silnicích černých a matových kol. Prostě jsou v módě. Opět v módě. Přitom udržet matovou barvu, aby byla neustále pěkná, nemusí být tak snadné. I když v posledních letech se technologie takových laků dost změnila k lepšímu. Dříve mít černé matové kolo znamenalo mít mnohdy po prvním umytí černošedé matové kolo. Té šedi jste se už někdy nezbavili, ať jste rám drbali, jak jste chtěli.
A kdo má v takové barvě drahé kolo, určitě patří k těm, kteří by si ho nejraději pověsili nad postel. Samozřejmě vypulírované a neustále krásné. A k té kráse černého matu vám rozhodně pomůže jiný přípravek, novinka pro rok 2017 od firmy Muc-Off - Matt Finish Detailer. Přípravek se opět aplikuje rozprašovačem. Kolo jsme s ním nastříkali. Předtím jsme ovšem vykryli brzdové destičky a kotouče, což výrobce doporučuje. A také samozřejmě protřepali. Všimněte si prosím výrazu "protřepali". Nejedná se tedy o prachsprosté promíchání, ale náležitým protřepáním se navzájem aktivují všechny složky přípravku. Takže opravdu: protřepat, ale nemíchat. Jako James Bond. Po nastříkání jsme utěrkou z mikrovláken přípravek jemně setřeli, aby na rámu kola zůstal jen tenký a tvrdý ochranný film. Setřením jsme také rám jemně dočistili. Rám zůstal po ošetření krásně matně saténově černý, bez jakýchkoliv šmouh. Už při dalším mytí bylo patrné, že takto ošetřený rám se lépe myje a nezůstávají na něm stopy po kapkách vody. Přípravek se tedy nemusí nutně používat po každém mytí. Za Muc-Off Matt Finish Detailer zaplatíte v obchodě 470 Kč. Za tři čtvrtě litrové balení.
(kany)
Na pulty cyklistických prodejen a novinových stánků přichází desáté letošní vydání časopisu Cykloservis. Hlavním článkem asi pro vás bude…
Používání přenosných bateriových wapek, přesněji mobilních tlakových myček, mezi cyklisty sice není příliš rozšířené, ale není to v…