Používání přenosných bateriových wapek, přesněji mobilních tlakových myček, mezi cyklisty sice není příliš rozšířené, ale není to v současné době zase nic neobvyklého. Mít takové zařízení k dispozici je výhodné například na cyklistických maratonech, při kterých pořadatel neposkytuje službu centrálních tlakových myček, nebo pokud se závod jel za špatného počasí, v bahně, určitě vás nebaví vystát si frontu. Myčku, již naplněnou vodu, můžete naložit do auta a přejet autem na start své vyjížďky, třeba na singltrek. Využijete ji samozřejmě i při dovolené se svým kolem a při mnoha jiných příležitostech. Nejen tedy na očistu svého kola. I na očistu svého těla, protože si napojíte na hadici myčky sprchu.
K našemu testu jsme si zapůjčili myčku od firmy AQUA2GO. Zařízení v podobě velké tašky se skládá z vrchního dílu, což je sedmnáctilitrová nádrž. Ta se odděluje od spodního dílu, od elektroniky a tlakového čerpadla, pootočením o 90 stupňů. Nemusíme se tak ke zdroji vody, kde nádrž naplníme, vláčet i s čerpadlem. Obsluha je velmi jednoduchá. Zapojíme přiloženou šestimetrovou hadici do vývodu čerpadla a na druhý konec zasuneme regulovatelnou tlakovou pistoli. Do té můžeme podle potřeby zasunout místo trysky sprchu nebo měkký delší kartáč. Nejvíce samozřejmě budete používat tlakovou pistoli. Na té si nastavíte od silnějšího paprsku vody až po mlhový rozstřik. Třeba na konečné opláchnutí kola. Aqua2Go buď napájíte z automobilové dvanáctivoltové baterie (k tomu slouží přiložený kabel s auto zástrčkou), nebo máte v myčce integrovanou a nabitou baterii ze sítě. Stačí už jen stisknout spínač a dáte se do očisty vašeho kola.
Nabili jsme, myli jsme
Základními otázkami u těchto myček bývají tyto: jaký má tlak, jak dlouho se nabíjí a jak dlouho baterie v myčce vydrží. Začneme nabíjením. Zjistili jsme, že zcela prázdný akumulátor dobijeme za dobu něco málo přes šest a půl hodiny. Možná se vám to zdá jako dlouhá doba, ale berte na zřetel, že nabíjíme 12V baterii s kapacitou 4Ah. Takovou baterii za půl hodiny, jako mobilní telefon, opravdu nenabijete. A navíc, ta doba nevadí. Proč? Protože jedno nabití nám bohatě stačilo k použití myčky na sedm dost znečištěných kol, kdy jsme spotřebovali čtyři plné nádrže. Tedy 68 litrů. A to je velmi slušný výsledek, který nás celkem překvapil. Při mytí jsme krátce používali houbu a speciální husté krátké košťátko na mytí kol, jak jsme zvyklí a jak je to obvyklé. Ale to jsme měli na kole, zvláště v hůře dostupných oblastech u středového složení a pod korunkou vidlice opravdu hodně nepříjemného bahna. A na větší nánosy bahna je přeci jen lepší sáhnout občas kartáčem a mechanicky ho uvolnit. Vodu jsme ale využívali pouze z tlakové myčky. Pokud jsme předem použili mycí přípravek Bike Cleaner od firmy Muc-Off, mytí bylo ještě snadnější, a kartáč s houbou ani nebylo potřeba příliš používat. Nebo jen lehce, podle míry znečištění kola. O přípravku Bike Cleaner jsme psali v letošním Cykloservisu č. 5. Jestliže máte kolo znečištěné pouze od prachu a sem tam je na rámu a součástkách nějaká lehčí vrstvička bahýnka, jak i v jinak suchém lese projíždíte občas loužemi, opravdu stačí kolo myčkou jen ostříkat. Na závěr nastavíte pootočením trysky vodní mlhu a kolo spláchnete. A kolo máte jako nové. Stačí ho nechat okapat, převléknout se a kolo naložit do auta. Je to taková velmi elegantní prácička. Rozhodně na zcela jiné úrovni, než lítat do nejbližšího statku prosit s kýblem o vodu.
Od podobných přenosných tlakových myček, tedy i od Aqua2Go, nemůžeme očekávat, že vyvine tlak jako velká myčka, jakou máte doma třeba na čištění dlažby. Vestavné čerpadlo napájené dvanáctivoltovou baterií rozhodně není schopno nabídnout srovnatelný tlak. Přesto tlak od 3 do 9 barů vám kolo umyje spolehlivě. Ono ani také není nutné tlak v podobných zařízeních příliš zvyšovat, s ohledem na případné pronikání vody do ložisek. Můžete namítnout, že za vydatného deště se dovnitř kola voda stejně někudy dostane, ale proč ložiska proplachovat i tehdy, když to není nutné? Když kolo myjete většinou od prachu.
A že potřebujete umýt více kol, než vám stačí kapacita baterie? Vždyť si ji můžete napojit zástrčkou na autobaterii a energie máte neomezeně. Akorát nezapomeňte při používání nastartovat. S umytým kolem je totiž dobré také autem odjet, a ne smutně hledět na čistá kola opřená o auto s vytlučenou baterkou.
Zbývá se zmínit o ceně. Tento model Aqqua2Go stojí 4450 korun. Mnozí se jistě zamyslí, jestli to není náhodou příliš. Jistě, dát více jak čtyři tisícovky není málo, ale podívejte se na své kolo v ceně třeba několik desítek tisíc korun a zamyslete se, jak často budete tlakovou myčku používat, jak často vyjíždíte na své cyklistické výpravy. Někdo v sezóně každý víkend. Z hlediska četnosti používání a dlouhodobé investici je cena velmi přiměřená. Většina bude váhat i z toho důvodu, že nejsme zatím na podobné mašinky zvyklí. Ale věřte tomu, že již první použití Aqqua2Go je silně návykové.
Pokud chcete o něco lepší myčku od stejné firmy, pořiďte si Aqua2GoPro, která stojí zhruba o tisícovku více. Ale ta má externí odnímatelné čerpadlo, se kterým můžete čerpat vodu třeba ze sudu, a navíc integrovanou svítilnu. Její další výhodou je, že je vybavena lithiovou baterií, u které trvá nabití poloviční dobu oproti námi představené myčky v tomto testu. Navíc má také indikaci kapacity baterie. A aby toho nebylo málo, zdroj v myčce vám poslouží i jako power battery pro nabití třeba vašeho tabletu nebo telefonu. Asi se vyplatí si tu tisícovku přidat.
(kany)
Na pultech cyklistických prodejen a v novinových stáncích je v prodeji jedenácté vydání časopisu Cykloservis. Provedeme vás v něm…
Od 5. září si můžete na pultech cyklistických prodejen a v novinových stáncích koupit již 14. letošní vydání časopisu Cykloservis.…