Když kanadská značka Rocky Mountain přišla v roce 2017 se svým elektrokolem Altitude Powerplay, vzbudilo jeho pojetí mezi e-bikery senzaci. Geometrie co nejpodobnější svému nemotorovému vzoru pro dokonalé jízdní vlastnosti a specifický elektropohon DynaMe 3.0, konstruovaný přímo pro daný rám ve spolupráci s kanadskou firmou Propulsion Powercycle. Zcela jiný přístup, než měla tehdy konkurence, slavil úspěch a Altitude 70 dokonce získal v roce 2019 prestižní ocenění francouzského magazínu Velo Vert za nejlepší e-MTB toho roku. Jenže vývoj nezastavíš, a přestože pak následovaly další dva modely, karbonový rám i luxusní BC edice, nastal čas na změnu. Přivítejme tedy na prahu nové sezóny pohon DynaMe 4.0 a jím osazené nové verze Altitude Powerplay Carbon a Instinct Powerplay Carbon.
Ještě vyspělejší E-MTB
Domácí vývoj v Kanadě dává konstruktérům pohonu naprostou svobodu a nový motor 4.0 je o 18,5 % lehčí než jeho předchůdce, pracuje v nižších otáčkách pro eliminaci zvukového projevu, díky velkým ložiskům je odolnější, stále bere v potaz kadenci šlapání, aby jezdec nemusel točit kvůli výkonu zbytečně vysokou frekvenci, a osa klik je i nadále součástí rámu, nikoliv motoru. Díky zakomponování osy klik do rámu tak síla jezdce nepůsobí přes motor, ale přímo a motor jí pouze pomáhá, což je se systémem vodicích kladek řetězu to nejzásadnější specifikum pohonu, odlišující jej od konkurence. Aby mohl pohon co nejlépe fungovat se vším na kole, došlo k vylepšení ergonomicky tvarovaných ovladačů na řídítkách, mimochodem řešených tak, aby jejich montáž umožňovala kombinaci s většinou brzdových pák a ovládacích pák. Displej Jumbotron přitom dostal své místo rovnou v ploše horní trubky, kde je skvěle chráněný a nově z rámu vyjímatelná baterie je 720Wh, takže má o 48 Wh více než ta původní.
Motor už nemá horní vodítko řetězu, takže je tišší a má menší tření, navíc dostal ještě lepší výkonovou křivku, která by měla ještě bleskověji reagovat na nástup výkonu jezdce, a přitom nijak nevadnout při zvýšení otáček nebo nedovolit motoru příliš ostré záběry, aby ve výjezdech zadek zbytečně prokluzoval. Jelikož se točivý moment odečítá z měřeného napnutí řetězu, nedochází k žádnému zpoždění a záběr je plynulý a okamžitý.
Režimy asistence Eco, Trail, Trail+ a Ludicrous dovolí kromě jejich přepínání ještě drobné vylepšení v podobě nastavení Boost režimu, kdy si jezdec může zvolit intenzitu čidla pedálového snímače, zda mu k dosažení maximálního točivého momentu 108 Nm stačí menší, nebo naopak větší intenzita šlápnutí do pedálu. Tovární nastavení 0 Boost se pohybuje uprostřed mezi hodnotami 155 a 301 % podpory motoru při 85 otáčkách za minutu, kdežto nižší a vyšší verze -2 a +2 Boost jsou právě na oněch hodnotách. Maximální špičkový výkon motoru je tak až 770 wattů.
Nový Altitude Powerplay je enduro devětadvacítkou se zdvihy 170 mm vpředu a 160 mm vzadu, samozřejmě se čtyřramenným odpružením s Horst Link čepem, Instinct je pak spíše trailový, se zdvihy 150 mm vpředu a 140 mm vzadu. Zajímavé je, že výrobce poskytuje na rámy pětiletou záruku, rok na čepy a jejich součásti nebo tři roky na pohon a displej. Baterie má pak standardní záruku dva roky, ale rám nás výší záruky docela příjemně překvapil. Jelikož je řetěz tažen tak jako tak přes kladky, má zadní stavba hlavní čep v podstatě někde mezi standardem a současnou modernou „high pivot“, což by mělo lépe reagovat na rázy od terénu zepředu a pod brzdou. Geometrii pak lze měnit díky otočné vložce Ride-4 ve vahadle přepákování a zatímco Altitude má hodnoty hlavového úhlu 63,5-64,3°, tak Instinct nabídne ostřejších 64,2-65,0°, což je stále slušné i na enduro. Detailní geometrii, varianty modelů nebo ceny a další informace pak najdete na www.bikeaction.cz.
(už)
Když sedlají elektrokolo rodiče, proč by se měl junior trápit na klasice bez pohonu? Těžko bude mít výkonnost na to, aby jim stačil, takže…
City bike nemusí nutně patřit jen do města, ale může se stát společníkem i pro cyklistické výlety, kde bude komfort jezdce vždy na prvním…